Metody uměleckého výzkumu
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 940MUV | zkouška | 4 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 96 až 116 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Tereza STEHLÍKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Rektorát
Obsah
Přednášející: Dr. Tereza Stehlíková
Kontakt: tereza.stehlikova@vskk.cz
Termíny: úterý .
Čas: 14.00 – 17.00
Místo konání: Zasedací místnost 412, Dům u Bílého jelena (vchod přes Hartigovský palác)
Kurz je otevřený pro studenty z celé AMU a ročníků studia a bude probíhat formou seminářů a workshopu. Jeho součástí jsou i hostování zahraničních lektorů, předních osobností z oblasti uměleckého výzkumu. Důraz bude kladen na investigaci toho, co si vlastně představujeme pod pojmem (umělecký) výzkum, co znamená propojení teorie a praxe, výzkum skrz praxi, jak nejlépe klást otázky a odpovídat prostřednictvím jak teorie i praxe. Jaké metody jsou k dispozici, které jsou nejvhodnější a proč, případně jak vytvořit své vlastní metodologické přístupy. Na seminářích budou mít studenti možnost diskutovat a sdílet své výzkumné otázky a s tím spjaté metodologie, jak teoreticky, tak prakticky. Studentům bude tak poskytnut jakýsi „bezpečný prostor pro nejistotu“ (William Kentridge).
1.Co je umělecký výzkum?
2.Případová studie 1: jak přistupovat k uměleckému výzkumu. Zahraniční host TBC
3.Metody uměleckého výzkumu + představení studentských projektů a otázek
4.Případové studie 2: jak přistupovat k uměleckému výzkumu. Zahraniční host TBC
5.Metody uměleckého výzkumu – pokračovaní
6.Workshop sdílení metod vedený studenty + společná reflexe, shrnutí a jak definovat další možné otázky.
Probíraná témata a přístupy:
Mapování terénu, definování správných otázek
Kritické myšlení
Transparentnost, etika, subjektivita, reflexe
Metody zkoumání
Naturalistické zkoumání: přístup pro reálné situace
„Bricoleur“: kolážový a konstrukční přístup
Akční výzkum: navržen tak, aby změnil situaci
Výsledky učení
•Uchopení klíčových aspektu a problematiky uměleckého výzkumu
•Uchopení rozsahu možností zkoumání nových metod a prístupu
•Praktická zkušenost v práci na pripadovych studiích
•Praktická zkušenost v terénu, včetne mezioborové spolupráce
•Schopnost analýzy a reflexe
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Carroll, N. (2009) On Criticism, Routledge
Bohm, D. (2004) On Dialogue, Routledge
Beshty, W. (2015) Ethics: Documents of Contemporary Art. London: MIT Press.
Deacon, D et al (2007), Researching Communications: A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis (2nd ed), Bloomsbury
Kentridge, W. (2014) Six Drawing Lessons, Harvard University Press
Barrett, E and Bolt, B (2007), Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry: London; IB Taurus
O’Leary, Z (2010), The Essential Guide to Doing Your Research Project (2nd ed), Sage
Rose, Gillian, 2000, Visual Methodologies, London: Sage
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky:
Účast na minimálně 5 seminářích.
Vypracování reflektivního deníku
Poznámka
Životopis pedagoga
Tereza Stehlíková je česko-britská umělkyně která pracuje napříč médii, primárně s videem a performance. Nedávno se stala vedoucí oddělení vizuálních umění na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze. Stehlíková je držitelkou doktorátu z londýnské Royal College of Art, kde zkoumala taktilní jazyk kinematografie a momentálně je zapojena do interdisciplinárního výzkumu, kde zkoumá jak může být pohyblivý obraz použit pro komunikaci zosobněné zkušenosti a úlohu smyslů v estetickém prožitku. Je zakladatelkou Sensory Sites, mezinárodního kolektivu se sídlem v Londýně, který pořádá výstavy, instalace a výzkumné projekty, které zkoumají mnohosmyslové vnímání a tělesnou zkušenost. Práce Terezy Stehlíkové byla vystavena na různých filmových a uměleckých festivalech po celém světě. Stehlíková také pracuje na dlouhodobém uměleckém filmovém projektu 4 Generations of Women (zachycujícím vztahy napříč čtyřmi generacemi žen v její rodině), který se dostal do úzkého výběru na BFI 61 st London Film Festival Experimental Pitch, byl uveden v pražském kině Světozor a v roce 2019 byl vybrán pro samostatnou výstavu na Alchemy Film and Art Festival v britském Hawicku. Nedávno také založila nový online umělecko/filozoficko/vědecký časopis se zaměřením na smysly nazvaný TT journal https://tangibleterritory.art/
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na akademický rok 2025/26:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Taneční umění a nonverbální divadlo (D) od 2023/2024 (Volitelné předměty)
- Art of Dance and Nonverbal Theatre (D) since 2025/2026 (Volitelné předměty)
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi (Volitelné předměty)
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD a KATaP (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)