Divadelní scénografie (D0N0006A)

Specializace studijního programu Scénografie

Zobrazit úplný popis

Program vlastního studia zahrnuje tyto hlavní oblasti divadelní scénografie:

Scénografie činoherního divadla všech žánrů a stylů, scénografii operní, pohybového divadla a muzikálu, scénografii v netradičním prostoru a v prostoru veřejném.

Skladbu předmětů a jejich náplň si student volí podle svých ambicí a předpokladů. Program je možné modifikovat a měnit v průběhu studia.

Cíle studia

Úvod

Výuka oboru je založena na prolínání umění, humanitních věd a technologií. Rozvíjí individuální vlastnosti studentů a jejich směřování ke konkrétní oblasti scénografické tvorby. Magisterské studium je rozhodující fáze formování umělecké osobnosti a je určující pro další profesní vývoj. Důležitou vlastností je schopnost „myslet jinak“.

Pedagogické vedení vychází z idejí, prvotní představy a vlastního řešení studenta, pomáhá ho rozvíjet a nacházet další umělecké možnosti projektu. Chápeme pedagogické vedení magisterského programu jako tvůrčí proces. Pedagog je především inspirující osobností s nezpochybnitelnou uměleckou reputací, vlastní tvorbou a schopností teoretické reflexe.

Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na katedře scénografie DAMU nebo na příbuzném oboru.

Výuka probíhá ve třech specializovaných ateliérech

Ateliér divadelní scénografie

Uchazeč předkládá portfolio vlastních prací a osobní projekt studia u konkrétního pedagoga. Projekt musí vycházet z programu katedry scénografie, jejího směřování a musí respektovat její technické možnosti. Uchazeči mimo katedru scénografie přikládají k vlastnímu programu studia vizualizaci scénografického řešení s programem související, absolvují jednodenní talentovou zkoušku. Projekt uchazeč obhajuje v rozhovoru s přijímací komisí.

Program vlastního studia zahrnuje tyto hlavní oblasti divadelní scénografie: Scénografie činoherního divadla všech žánrů a stylů, scénografii operní, pohybového divadla a muzikálu, scénografii v netradičním prostoru a v prostoru veřejném.

Skladbu předmětů a jejich náplň si student volí podle svých ambicí a předpokladů. Program je možné modifikovat a měnit v průběhu studia.

Základní objevy a inovace mají kořeny v počátcích profesního vývoje, velmi často během závěrečné fáze studia. Pedagog je schopný je poznat a vede studenta k pochopení jejich možností a dalšímu rozvíjení. Ideální je stav, kdy absolvent přichází do divadelní praxe s vizí „vlastní“ scénografie.

S každým semestrem stoupají nároky na osobní vklad studenta a vyšší úroveň autentičnosti finálních řešení. V návyku hledat a nacházet nová řešení má student pokračovat i po ukončení studia.

Výuka směřuje k výchově studenta jako koncepčně uvažujícího partnera pro režiséra, choreografa, producenta i libretistu výstav v oblasti autorského scénografického díla.

Ke specifickým problémům student absolvuje přednášky a konzultace předních tvůrčích osobností v dané profesi.

Teoretické předměty doplňují studijní program o nezbytnou reflexi vlastní tvorby a umožňují zpětně hledání vlastního místa v kontextu vývoje scénografie. Teoretické zdůvodnění scénografického projektu je součástí každého zadávaného úkolu.

První tři semestry jsou věnovány naplňování individuálního programu. Ve čtvrtém semestru student pracuje na diplomním projektu. Vedoucími diplomních projektů jsou výrazní scénografové a erudovaní pedagogové.

Profil absolventa

Cílem studia je snaha o vzdělávání kvalitního budoucího umělce, který splňuje kvalitativní parametry scénografa. V prvé řadě by scénograf měl vykazovat výraznou citlivost vůči zadanému tématu na mnoha úrovních. Jde o roviny historické, společenské, stylové interpretační, o např. komplexní souvislosti doby vzniku předlohy i příběhu postavy autora. Na straně druhé má scénograf nasbírané informace zpracovat a interpretovat na základě práce se svými historickými, rodinnými, kulturními, společenskými kořeny. Dále pak scénograf kriticky a otevřeně vnímá organické a živé parametry stavu současné společnosti, její tendence, tabu, potřeby a na základě těchto rovin umělecky bádá, vytváří a klade otázky.

Scénograf by měl být současně i nadstandardním dramaturgem, měl by vykazovat schopnost pracovat v tvůrčím týmu, na jednu stranu naslouchat a vnímat, aniž by popřel svou uměleckou a interpretační integritu. Scénograf musí být svébytným výtvarným umělcem a současně vědomým badatelem, který klade a vytváří otázky. Dle nabytých zkušeností, které získává v procesu interpretace tématu, vytváří postupně duchovní/duševní prostor s precizními atmosférickými parametry, s náladami, které dokáží zprostředkovat cílený vjem ve spolupráci s předlohou, zvukem, textem.

Vytváří precizně laděnou vnitřní krajinu. Tuto krajinu vynáší a přetváří pomocí výtvarných nebo multimediálních technik nejdříve v obrazový vjem. Tento vjem, který je výtvarný a má přesné emotivní parametry, poměry, nálady a struktury dále převádí do prostoru a času, kdy například barevnost nahrazuje charakter materiálu a vzniká zcela nový prostor/prostředí s procesuálními aspekty. V něm se setkávají reálné/hmotné, umělecké, nehmotné/duchovní a spirituální roviny a dochází k ucelenému emotivně přesnému prožitku.

Odborné znalosti:

Absolvent/ka má důkladný teoretický a historický přehled o podstatě oboru.

Absolvent je výrazným samostatným tvůrcem v rámci kreativní interpretační i autorské činnosti na poli divadelní scénografie v širším kontextu.

Dále pak pracuje na poli konceptuální tvorby, instalace, galerijní instalace, kurátorství.

Absolvent zná teoretickou, praktickou, uměleckou a technologickou podstatu oboru scénografie.

Absolvent prokazuje dobrou znalost divadelního technického a ekonomického provozu,

Odborné dovednosti:

Absolvent umí:

Absolvent se orientuje a je schopen kreativně nakládat s možnou kombinací multimediálních technik, např. zvukového designu, projekce, performance, instalace, konceptuálního projektu

Absolvent nakládá kreativně s prostorem, časem, příběhem na multidisciplinární rovině.

Absolvent je výtvarným umělcem s výraznými dramaturgickými schopnostmi

Absolvent je rovnocenným partnerem režijního týmu a je soběstačným autentickým umělcem.

Obecné způsobilosti absolventa:

• je schopen interpretovat, autorsky i týmově tvořit, vyvíjet a improvizovat,

• je schopen nabídnout originální projektovou vizi

dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti,

• je schopen vnímat, aplikovat a reflektovat dramaturgické metody v umělecké tvorbě,

• dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění,

• má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci,

• je schopen vést a inspirovat umělecky realizační tým,

• je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu,

• určovat priority a rozhodovat se, přebírat odpovědnost za svěřenou práci i skupinu,

• umí motivovat spolupracovníky a vyjednávat,

• zvládá provést relevantní analýzu problematiky a odborně reflektovat vlastní tvůrčí práci, orientuje se v současné vizuální, konceptuální, divadelní a prostorové tvorbě

Absolvent má kompetence a schopnost vést umělecký, technický a realizační tým, tak aby zaručil profesionální výstup na co nejvyšší kvalitativní, umělecké úrovni.

Absolvent se uplatňuje v divadlech všech typů a díky jazykovému vybavení i v divadlech v zahraničí.

Je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech.

Je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla

Má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování

Absolvent má kompetence převzít úlohu scénografa, asistenta scénografa, asistenta architekta, výrobního architekta jevištního provozu, konceptuálního prostorového umělce, libretisty, či kurátora autorské výstavy.

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

Studijní program obsahuje povinné hlavní předměty (tzn. předměty bez možnost opravného termínu), povinné předměty většinou nenabízejí možnost opakovaného zapsání. Všechny specializace mají stejné předměty tzv. společného základu. Poté pak má každá specializace svůj vlastní studijní plán. Specializace Filmová scénografie a Kostým a maska mají pevně stanovené studijní plány a to s ohledem na nutnou profesní vybavenost studujících. Specializace Divadelní scénografie dává naopak studujícím větší možnost individuálněji si utvářet studijní plán pomocí povinně volitelných a volitelných předmětů

Divadelní scénografie

Z celkových 120 ECTS je 101 určeno pro povinné předměty,10 ETCS je určeno pro povinně volitelné předměty, 9 ECTS z nabídky volitelných předmětů DAMU, AMU.

Pomocí cíleného výběru povinně volitelných předmětů je zaručena rychlá adaptace studujících, kteří přicházejí z bakalářských programů jiných vysokých škol než je DAMU.

Kostým a maska

Z celkových 120 ECTS je 113 určeno pro povinné předměty, 7 ECTS z nabídky volitelných předmětů DAMU, AMU,

Filmová scénografie

Z celkových 120 ECTS je 115 určeno pro povinné předměty, 5 ECTS z nabídky volitelných předmětů DAMU, AMU.

Obecné informace o přijímacím řízení

Návaznost na další typy studijních programů

Bakalářský program scénografie KALD

Bakalářské programy DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT atd

Bakalářské programy AVU, UMPRUM, FAVU, UJEP, FULS – Plzeň atd.

Doktorské studium DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT atd.

Součásti státní závěrečné zkoušky a jejich obsah

Další studijní povinnosti

Spolupráce se studijním programem LAD.LA a dalšími katedrami

Magisterské studium na katedře scénografie částečně navazuje, na základě individuální domluvy s garantem, na výuku magisterského programu Světelný a audiovizuální design pro živá umění (dále jen LADLA) prostřednictvím realizační spolupráce v Divadle DISK. Studijní program LADLA bude integrován na KS v průběhu roku 2025. Navazuje na možnou realizační činnost studujících v divadle DISK.

Nový studijní magisterský program LADLA se bude zabývat designem pro živá umění v nejširším smyslu slova. Prostřednictvím tohoto programu si studenti osvojí principy designu, tvorby a realizace projektů, které jim umožní vstoupit jak do tradičních rolí v oblasti scénického umění, tak do rozšířené oblasti, která zahrnuje audiovizuální tvorbu, imerzivní zážitky, výstavnictví a event design. Program staví na stávajících odborných znalostech pedagogického týmu nejen v oblasti divadla, ale šířeji v segmentu živých umění, které rozšiřuje o oblast digitálních médií. Studenti magisterského studijního programu KS mají možnost individuálně spolupracovat na společných zadáních a projektech nově vznikajícího studijního programu LADLA.

Cílem je postupné zapojování studenta do pracovního a tvůrčího procesu v profesionálním prostředí. Časové rozvržení praxí v rámci čtyř semestrů studia odpovídá zvyšující se odborné připravenosti studentů. Součástí koncepce praxí je i absolventský výkon, který může být realizován v divadelním studiu DISK ve spolupráci se studenty KČD, KALD, KP, KS příp. KATAP nebo, po domluvě s garantem, praxí, v jiné instituci, ve které student vykonával externí praxi.

Spolupráce s Divadlem DISK

Studující katedry scénografie, kteří vykonávají praxi v divadle DISK, mají řadu povinností a zodpovědností souvisejících s realizací výpravy inscenace ukotvených v provozním řádu DS DISK. Scénograf a kostýmní výtvarník jsou zodpovědní za vytvoření a představení koncepce výpravy na explikační poradě, kterou doplní na poradě předávací kompletní technickou dokumentací pro výrobu dekorací, šití kostýmů či výrobu loutek. Tento návrh je konzultován s pedagogy KS a pracovníky dílen DS DISK, aby byla zajištěna správná technologie výroby, dostupnost materiálů a bezpečnost. Scénograf dohlíží na průběh výroby, aktivně se podílí na výrobních krocích a výsledné podobě. Je povinen zajistit, že všechny kostýmy jsou řádně evidovány a poskytuje detailní podklady pro pracovníky garderoby včetně seznamů a instrukcí pro údržbu kostýmů. Dále je odpovědný za dodržení rozpočtu pro výrobu a často také za výtvarnou stránku programu a propagačních materiálů inscenace

Spolupráce s FAMU

Nejzásadnější spolupráce specializace filmové scénografie s FAMU je spolupráce s katedrou režie na přípravě a realizaci ateliérového cvičení 3. ročníku.

Vzhledem k plánu práce ve studiu FAMU, tato spolupráce začíná ve druhém semestru magisterského studia filmové scénografie a pokračuje do třetího semestru studia.

Během této spolupráce na ateliérovém cvičení se studenti filmové scénografie pracovně setkávají se studenty režie a studenty kamery, během natáčení pak i se studenty oboru produkce a studenty zvukové tvorby FAMU.

Studenti FAMU běžně oslovují studenty Scénografie s nabídkou na spolupráci na školních projektech, tato spolupráce během školy velmi často pokračuje i po skončení studia.

Charakteristika odborné praxe

Odborná praxe se u jednotlivých specializací liší, ve specializaci Divadlení scénografie je přímá dohoda Národním divadlem o plnění praxe na jedné z inscenací tohoto divadla. Student je přítomem u celého procesu přípravy a realizace inscenace.

Filmová scénografie poskytuje praxi v rámci spolupráce se studenty FAMU, dále pak dle možností jednotlivých pedagogů se realizuje praxe na reklamách či dalších projektech českých i zahraničních filmových produkcí.

Kostýma maska, zde probíhá praxe dlemožností v divadle DISK, v možnostech další praxe pomáhají pedagožky této specializace, jak v českých divadlech, tak u filmových prudukcí.

Předpokládaná uplatnitelnost absolventů (typické pracovní pozice)

Divadelní scénografie

Scénograf a kostýmní výtvarník pro všechny typy divadel včetně netradičních prostorů a site specific, konceptuální umělec na poli prostorové tvorby s širokým polem působení, vedoucí scénické výpravy, autor výstav a muzejních instalací, konzultant architekta při projektování specificky náročných prostředí interiérů, při rekonstrukci divadelních budov, provozní architekt, nebo vedoucí jevištního provozu.

Absolventi najdou uplatnění zejména v oblasti scénických umění, ale také se mohou uplatnit ve výtvarném a užitém umění nebo v nových médiích.

Kostým a maska

Absolventi této specializace nachází uplatnění jako kostýmní výtvarníci nebo asistenti kostýmních výtvarníků ve všech typech divadel, ve filmových a televizních produkcích a jako výtvarníci pro multimediální tvorbu.

Mohou také nalézt uplatnění na nejvyšších pozicích realizační fáze kostýmní výpravy, například jako vedoucí divadelních krejčovských dílen nebo hlavní kostyméři/kostymérky.

Filmová scénografie

Absolvent této specializace je schopen zapojit se do práce na filmovém díle v nejrůznějších pozicích výtvarného oddělení filmového štábu. Absolvent tak může zastávat pozice od návrháře dekorací přes ilustrátora, vedoucího výpravy až po hlavního scénografa filmu. Může se podílet se na audiovizuálních natáčeních malého rozsahu stejně jako na velkorozpočtových projektech.

Platnost akreditace

Studijní program platný od Platnost studijního programu končí
19. 12. 2019 14. 11. 2034