Fagot (H0B0023A)
Specializace studijního programu Dechové nástroje
Cíle studia
Profil absolventa
Absolvent bakalářského programu Dechové nástroje specializace Fagot kvalitně ovládá široké spektrum repertoáru a je vybaven teoretickými vědomostmi i praktickými zkušenostmi, které mu umožňují samostatné a stylově vhodné interpretační pojetí děl. Chápe svůj obor v širších souvislostech hudebního umění a umění obecně, je obeznámen s historií a současností oboru a tyto vědomosti uplatňuje ve vlastní umělecké činnosti. Je schopen teoretické reflexe oboru a orientuje se v umělecké praxi. Absolvent disponuje technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese nebo do navazujícího magisterského studia.
Odborné znalosti
Absolvent:
- je seznámen s běžnými i specializovanými technikami hry na fagot
- se orientuje v historických i současných vývojových tendencích hry na fagot
- je seznámen s dějinami organologického vývoje a literaturou fagotu
- má obsáhlé znalosti sólové, komorní i orchestrální literatury pro fagot
Odborné dovednosti
Absolvent:
- prakticky zvládá na vysoké úrovni běžné a specializované techniky hry na fagot
- dokáže v roli sólového, komorního nebo orchestrálního hráče veřejně prezentovat kvalitní umělecký výkon
- flexibilně reaguje na podněty dirigenta nebo vedoucího nástrojové skupiny
- je schopen precizní souhry s ostatními hráči na základě vizuálních a sluchových podnětů
- dokáže splynout s celkovým hudebním projevem orchestru či jeho části z hlediska rytmické koordinace, intonace, artikulace, výrazu a zvukové barvy
Obecné způsobilosti
Absolvent:
- prokazuje silnou schopnost sebemotivace a sebekázně, včetně schopnosti samostudia při přípravě na soustavné budoucí vzdělávání s ohledem na udržitelnou profesní dráhu
- je flexibilní a schopný rychle si v reálném čase osvojovat znalosti a navrhovat alternativní řešení
- reaguje tvořivým a vhodným způsobem na nápady a podněty ostatních, pracuje konzistentně a pozitivně s verbální a/nebo písemnou zpětnou vazbou
- má schopnost naslouchat, spolupracovat, konstruktivně vyjadřovat názory a upřednostňuje společný zájem na vytváření jednotné interpretace díla
- má dlouhodobou (celoživotní) perspektivu individuálního uměleckého rozvoje, otevřený postoj vůči novému a pravidelně vyhodnocuje a rozvíjí umělecké a osobní dovednosti a kompetence ve vztahu k osobním cílům
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Základní rámec pro koncepci studijních programů na AMU vytvářejí Pravidla vnitřního hodnocení AMU, specifikující základní principy akreditačních procesů, stávající praxi dále formálně ukotvuje Akreditační řád AMU: ten stanovuje parametry společné pro všechny studijní programy vyučované na AMU a zároveň přenáší část odpovědnosti za oborové specifikace (divadlo, hudba, tanec, film/televize) na fakulty.
Studijní plány jsou vytvářeny v souladu se Studijním a zkušebním řádem AMU, který na základě specifik vysokého uměleckého vzdělávání vymezuje v rámci typologie předmětů hlavní povinný předmět: jde o klíčový umělecký (resp. talentový) předmět profilujícího základu, u něhož hodnocení probíhá vždy komisionálně a který neumožňuje opakování atestace. Dalším specifikem studijních plánů je povolená flexibilita v rozdělení kreditů (60 ECTS za akademický rok) mezi zimní a letní semestr, vycházející u některých oborů z výraznější studijní a tvůrčí zátěže spojené s dokončováním uměleckých výstupů v letním semestru.
Povinnou součástí všech studijních programů je teoreticko-historický základ oboru, u akademických programů v podobě povinných předmětů profilujícího základu spoluurčujících profil absolventa a tvořících součást státní závěrečné zkoušky.
Součástí každého studijního plánu je dále povinné absolvování oborově zaměřené výuky anglického jazyka, v minimálním rozsahu 6 ECTS za studijní cyklus.
Klasifikace je udělována podle Kreditního systému (ECTS - European Credit Transfer System), který byl zaveden na základě Boloňských dohod z roku 1999 s cílem sjednotit a integrovat vysokoškolský systém v Evropské Unii.
Předměty ukončené zkouškou jsou klasifikovány podle stupnice A – E (F = nevyhověl), u ostatních předmětů je využíváno hodnocení započteno/nezapočteno; kombinace obou atestací není možná.
Standardní délka vyučovací hodiny je 45 minut. Základními organizačními formami výuky jsou přednáška, seminář, cvičení, dílna, přičemž tři poslední formy výuky v různé míře zahrnují i vznik uměleckých výstupů. Výuka probíhá buď na týdenní bázi, nebo formou intenzivních bloků či workshopů.
Ve studijním plánu se automaticky předpokládají prerekvizity v podobě sekvencí předmětů označených postupně rostoucím číslem za názvem předmětu. Tento typ prerekvizit není specificky uváděn v příloze BIII k jednotlivým předmětům. Pokud má předmět nesekvenční prerekvizitu, tak explicitně uvedena v příloze BIII k předmětu je. Ve stejném smyslu neuvádíme korekvizity, ty jsou dány povinným zařazením předmětu do konkrétního ročníku a semestru společně s dalšími předměty.
Studijní plán obsahuje jednu skupinu povinně volitelných předmětů „Teoretický základ pro 3. ročník“ s předměty: Historicky poučená interpretace 1 a 2, Hudební dramaturgie 1 a 2, Hudební kritika a popularizace hudby 1 a 2. Student musí z této skupiny získat minimálně 2 kredity.
Studijní plán obsahuje volitelné předměty: Hra na kontrafagot, Výroba strojků, Hra na altovou flétnu, Hra na pikolu, Hra na anglický roh, Hra na hoboj d´amore, Hra na klarinet in Es, Hra na basklarinet, Hra na basetový roh, Úprava plátků, Hra na přirozený lesní roh, Hra na altový pozoun, Hra na clarinu a picollo trubku, Hra na cimbasso, Pedagogika, Psychologie, Didaktika/Vyučovatelská praxe dechových nástrojů, Pohybová a relaxační výchova a další předměty z nabídky AMU. Student musí během celého bakalářského studia získat z volitelných předmětů minimálně 10 kreditů.
Specializace: Studijní plán obsahuje specializace Fagot, Flétna, Hoboj, Klarinet, Lesní roh, Pozoun, Trubka a Tuba. Student se do příslušné specializace přímo hlásí.
Obecné informace o přijímacím řízení
Pro všechny specializace bakalářského studijního programu Dechové nástroje je organizováno přijímací řízení, které se skládá ze dvou kol. Obě kola probíhají prezenční formou.
- kolo – elektronický test z dějin hudby a dalších hudebně – teoretických disciplín. Uchazeč/ka zodpoví soubor náhodně vybraných otázek s možností 3 odpovědí, z nichž jedna je správná. Pokud uchazeč/ka nesplní předem stanovenou minimální bodovou hranici pro postup do 2. kola, bude přijímací řízení ukončeno. V případě postupu do 2. kola se body z 1. kola nezapočítávají.
- kolo – talentová zkouška
Pro každou specializaci jsou pro každý akademický rok vypisovány přesné podmínky talentových zkoušek – konkrétní program (určení povinných skladeb a skladeb dle vlastního výběru, zda je povinností hrát tyto skladby zpaměti atd.) Tyto požadavky jsou každoročně aktualizovány a umísťovány na odpovídající místa studijní části fakultního webu. Takto jsou zároveň k dispozici uchazečům o studiu na HAMU.
Talentová zkouška probíhá prezenční formou před zkušební komisí tak, že uchazeč přednese stanovený program. Zkušební komise má právo určit, které z požadovaných skladeb uchazeč přednese. Zkušební komise má právo jednotlivé skladby kdykoliv přerušit.
Přijímací komise hodnotí uchazeče/čku souhrnným bodovým ohodnocením, které obsahuje hodnocení talentových a instrumentálních dispozic, zejména pak manuálních dovedností včetně prstové a jazykové techniky – staccato, nasazení tónu, legato, dynamika, nátiskové dispozice, zvuková představivost, stylové cítění, pamětní dispozice a individuální interpretační přínos.
Po ukončení 2. kola vytvoří přijímací komise pořadí dle průměrů bodových hodnot jednotlivých uchazečů/ček a k přijetí doporučí ty uchazeče/čky, kteří se umístili do pořadí odpovídajícímu směrnému číslu a minimálnímu bodovému ohodnocení pro jednotlivé specializace studijního programu Dechové nástroje.
Podmínky přijímacího řízení včetně stanovení způsobu bodového hodnocení, jeho rozmezí a směrného čísla, ošetřuje pro každý akademický rok příslušná vyhláška děkana, která podléhá schválení akademickým senátem fakulty.
Pokud nebude dostatek uchazečů splňujících podmínku bodového hodnocení, směrné číslo se nenaplní.
Návaznost na další typy studijních programů
Absolventi bakalářského programu Dechové nástroje mají možnost se přihlásit do navazujícího magisterského programu Dechové nástroje na HAMU v Praze či na jiných uměleckých školách v České republice i zahraničí.
Součásti státní závěrečné zkoušky a jejich obsah
VŠKP se skládá ze dvou částí:
- Absolventský umělecký výkon – sólový recitál v rozsahu 65 minut, z toho případně s komorním souborem v rozsahu do 20 minut (příslušné předměty profilujícího základu: Hra na fagot 1–6, Komorní hra 1–6, Hra v orchestru 1–6)
- Písemná práce v rozsahu minimálně 20 NS
Státní závěrečná zkouška
- Obhajoba absolventského uměleckého výkonu
- Obhajoba písemné práce
- Teoretická ústní zkouška: příslušné předměty profilující základu: Dějiny a literatura dechových nástrojů 1, 2
Tematické okruhy teoretické ústní zkoušky:
- Dějiny fagotu a příbuzných nástrojů (včetně dulcianu)
- období renesance
- období baroka a klasicismu
- období od romantismu do současnosti
- Literatura pro fagot a příbuzné nástroje
- období baroka
- období klasicismu
- období romantismu
- období 20. a 21. století
Další studijní povinnosti
-
Charakteristika odborné praxe
-
Předpokládaná uplatnitelnost absolventů (typické pracovní pozice)
Absolvent nachází profesní uplatnění jako samostatný umělec ve svobodném povolání nebo člen komorních a orchestrálních těles. Po vykonání Státní zkoušky z pedagogické způsobilosti získává oprávnění vykonávat profesi učitele hudby na základních uměleckých školách a konzervatořích. Podmínkou k přihlášení k této státní zkoušce je kdykoli během studia absolvování volitelných předmětů Psychologie, Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe dechových nástrojů.
Platnost akreditace
Studijní program platný od | Platnost studijního programu končí |
---|---|
8. 10. 2020 | 8. 10. 2030 |