Seminář kameramanské tvorby 8

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304SEK8 zápočet 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Vladimír SMUTNÝ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petr HOJDA, Vladimír SMUTNÝ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra kamery

Obsah

Vysokoškolský výukový cyklus pojímá v komplexnosti aktivitu hlavního kameramana se zřetelem k tvorbě dramatické, nepomíjí ovšem ve smyslu odborné erudice ani žánry ostatní.

Zvláštní důraz je pedagogem kladen na metodiku kameramanské dramaturgie, jak dokládá i

dále uvedená seminární součást.

Tematické celky:

Scénář a kameramanská dramaturgie

Zvláštnosti černobílé kinematografie a vytváření světelných nálad

Atelierové osvětlování ? jaké druhy světelných zdrojů užíváme ? Den, Večer, Noc, tvář, okna, světelné zdroje v obraze, expozice a jak nám to vše komplikuje pohyb herce a kamery.

Možnosti a styl kameramanské práce. Film look. Módnost. Nadčasovost.

Osvětlování v reálech,snížení kontrastu použitím umělých zdrojů, úskalí obrazových návazností interieru a exterieru, velké reály, kostel, nádraží a pod.

Exterier, krajina, město.

Noc jako zvlášť obtížný kameramanský úkol.

Reklama, dokument, TV media a multimedia.

Herec ve světle, optice a pohybu.

Kameramanské školy (CZ,USA, F, UK, I, G a další).

Kameraman důsledný technik,teprve distribuční (masové) kopie jsou výsledkem kameramanské práce.

Teoretická i praktická příprava studenských cvičení.

Výsledky učení

Scénář a kameramanská dramaturgie

Výrazové nástroje kameramana

Strategie kameramana v období příprav a při natáčení.

Filmový obraz herce, světlo, optika, pohyb

Možnosti motivovaného světla a světla nezávislého na reálném světelném zdroji, světo dle koceptu.

tato problematika v barevném filmu a černobílém film.

Inovace světelných zdrojů a nové možnosti konstrukce osvětlení.

Neustálé zvyšování citlivosti digitálních kamer. Kamera vidí ve tmě více než lidské oko. možnosti světelných retuší při nočních scénách.

Atelérové svícení, konstrukce základních světelných nálad: den, podvečer, noc.

Svícení v reálech-snižování kontrastu užitím světelného zdroje.Obrazová návaznost exteriér - interiér

Světelné konstrukce v rozlehlých reálech: haly, kostel, nádraží atd

Filmová noc - příklady a rozbor světelných konstrukcí : noční město-noc v přírodě-/např les a otevřená krajina, noc s civizačním světelným zdrojem.

Světlo měsíce, bez měsíčního světla, americká noc v kombinaci s digitálním gradingem,zobrazení déště, sníhu

Specifika natáčení, auto, letadlo,vlak, na vodě, na moři.

Porovnání analog versus digitál

Ke získání zápočtu je třeba odevzdat esej v rozsahu 2 stran textu-téma eseje si studet vybere a seznámí s ním lektora. Může to být i verbální explikace kameramanské realizace vybraného literárního díla, povídka ,novela.

Bez eseje není zápočet.

Docházka na seminář je povinná a pouze 2x je možné se omluvit! O výjimku je třeba požádat lektora a se zameškané látky odevzdat esej rozsah eseje určí lektor

Docházka na seminář je předpokladem zápočtu! Lektor je vedoucím ročníku, tvůrčí konzultace jsou možné.Na začátku semestru, dle studentů, můžeme analyzovat filmy z bakalářských státních zkoušek.

,

Předpoklady a další požadavky

Prakticke a teoreticke znalosti z oboru kamera

Literatura

Ján Šmok:Teorie skladby fotografického obrazu

Kris Malkiewicz: Film Lighting

Gerald Millerson:Technique of Lighting for Television and Film

Journal:American Cinematographer

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky úspešného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích!

Seminární práce možnosti :

Posluchač si vybere povídku. Připraví si kameamanskou explikaci, pro její filmovou realizaci. Smyslem seminární práce je ztah mezi verbálního vyjádření příběhu či poselství a jejich následným audiovizuálním artefaktem.

nebo

Esej, 2str. textu na téma, které si student vybere a seznámí s tématem lektora.

Absence na semináři 2x za semestr, vždy řádně omluvena, mail, telefon. Ze semináře na kterém student

chyběl, napíše student esej 2str./rozumí se na téma daného semináře.

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 230
Sborovna KK

(Lažanský palác)
SMUTNÝ V.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 14:00–15:35 Vladimír SMUTNÝ Sborovna KK
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů