AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

History of the Czech Puppet Theatre 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
204CLD2 ZK 3 2/T Czech
Tutor:
Alica DUBSKÁ, Nina MALÍKOVÁ
Synopsis:

Historical survey focusing on the development of Czech, primarily professional, puppet theatre, from 1945 to the present. This looks at the origin of the network of professional puppet theatres, their individualisation and artistic development. It also takes account of the unprecedented boom in amateur puppetry in this period.

The lecture-course is for two semesters.

Prerequisites:

1. Survey of the history of Czech puppetry, general knowledge of the history of theatre

2. Knowledge of the basic dramatic texts

3. The leading puppeteers, wood-carvers, playwrights, directors etc.

4. Ability to work independently with documents, especially in the professional magazine The Puppeteer.

5. Visiting important productions from contemporary Czech puppet threatre.

Study Objectives:

1. Seznámení studentů se základní problematikou dějin českého loutkářství

2. Poznávání dějin loutkového divadla jako fenoménu proměňujícího se v čase a pochopení vývojových souvislosti v závislosti na proměnách společenského a kulturního vývoje.

3. Orientace v základních vývojových etapách, důraz na důvodech jejich vrcholných fázích a příčinách stagnací a krizových stavech.

4. Seznámení se s rozhodujícími osobnostmi, soubory, dramatickými díly a inscenacemi. Podtržení inspirativních momentů pro jejich vlastní práci.

Outline and Syllabus:

Curriculum:

1. The situation in Czech puppet theatre following WW2; the origin of ÚLD (Central Puppet Theatre) and its branches

2. Central Puppet Theatre, its style and influence on the style of post-war puppet theatre

3. The origin of puppeteer departments and new directions in Czech puppeteering

4. The DRAK Theatre and a return to the roots of the puppeteer?s tradition

5. Characteristics of Czech statutory puppet theatres; a review of their productions

6. Independent groups after 1989 and the characteristics of contemporary productions

Syllabus:

Emphasis is placed on the processes that accompany the origin of different movements, how their aesthetic approaches are superseded in the following stage, as well as the mutual connections and sources of inspiration. The interpretation devised so that students can understand the broader contexts of these events and ultimately also grasp the latest developments.

The interpretation is accompanied by pictorial and audio materials as well as video recordings.

Study materials:

A. Dubská: Two Centuries of Czech Puppetry

J. Bartoš: Komedie a hry českých lidových loutkářů (přečíst hry: Faust,

Posvícení v Hudlicích, Jenovefa + další rytířsko-loupežnickou hru)

Česká divadla - Encyklopedie divadelních souborů (hesla loutkářských souborů)

Cesty českého amatérského divadla (kapitoly o loutkovém divadle)

Z. Bezděk: Dějiny české loutkové hry do roku 1945 (povinně pro dramaturgy)

P. Vašíček, N. Malíková: Plzeňské loutkářství

sborník: Jan Malík: osobnost a tvůrce

Klíma, Miloslav, Makonj, Karel et al: Josef Krofta inscenační dílo

Supplementary literature:

J. Bartoš: Loutkářská kronika

J. Toman: Matěj Kopecký a jeho rod

J. Malík, J.V. Dvořák, J. and M. Šechtlovi: Svět loutek

F. Sokol: Svět loutkového divadla

J. Malík: Úsměvy dřevěné Thalie

P. Grym: Klauni v dřevácích

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
místnost S201
Hallerův sál

()
MALÍKOVÁ N.
10:30–12:00
(paralelka 1)
Fri
Thu
Fri
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet204CLD2.html