AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Playing with Object and Puppet 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205HPL2 ZK 3 20/S Czech
Tutor:
Jiří VYŠOHLÍD
Synopsis:

Předmět rozvíjející tvořivost posluchačů v oblasti, která je pro práci s dětmi - v té, která pracuje s divadelním tvarem, i v té která míří k interní dramatické výchově - velmi důležitá. Výuka postupuje od her s předmětem, v nichž posluchači zkoumají předmět jako rekvizitu přes experimentaci se vztahy mezi člověkem, předmětem a prostorem k hrám, v nichž předměty spoluvytvářejí jevištní postavu. Další fází je získání dovedností při hře s různými typy loutek. Předmět využívá práce na konkrétních malých divadelních útvarech, v nichž jsou využívány loutkářské postupy.

Prerequisites:

Znalosti z oblasti hudební a výtvarné výchovy na úrovni absolventa střední školy. Základní estetické a divadelní cítění. Chuť experimentovat a „hrát si“.

Study Objectives:

Cílem předmětu je rozvíjet citlivost studentů na vnímání možností metaforického a metonymického využití předmětů pro práci pedagoga dramatické výchovy (vlastností předmětů, přenášení významů, dotváření předmětů pro divadelní využití atd.). Předmět jako zástupná rekvizita, oživení předmětů, předmět jako jednoduchá loutka... Příprava vlastních etud, „miniinscenací“ s předměty. Práce s loutkou bude zaměřena na získání základních znalostí a návyků z loutkářské teorie a praxe.

Outline and Syllabus:

1. Uvedení do problematiky, některé základní pojmy a souvislosti:

- loutka

- loutkové divadlo

- předmět na loutkovém divadle

2. Předmět jako výchozí materiál:

- příznakovost a bezpříznakovost předmětu

- hledání vhodných běžných i zvlaštních předmětů

3. Vlastnosti předmětů a jejich využití v dramatické výchově:

- vlastnosti materiálu, z nichž je předmět zhotoven i předmětu samého

- divadelní využití vlastností předmětů v původním i přeneseném významu

4. Přenášení významů na základě metafory a metonymie:

- rozvoj fantazie hledáním metafor a metonymií

- „lexikalizované“ i zvláštní metafory

- rozdílnost metafor a metonymií u jazykových a mimojazykových prostředků.

5. Dotváření předmětů pro divadelní využití:

- rozvoj estetického vnímání posluchačů

- základy technologie, scénografie, tvorby kostýmu při oživování předmětů

- rozvoj manuálních zručností při práci s jednotlivými typy materiálu

6. Oživování předmětů:

- předmět jako loutka, způsoby animace jednotlivými loutkářskými technikami

- tvorba etud

- „brainstorming“ pro maximální šíři využití jednotlivých předmětů

7. Vytváření miniinscenací:

- úloha temporytmu v práci s předmětem (fázování, vztahy a dramatické situace)

- zvukový plán (hlasové prostředky, zvukové efekty, instrumentace)

8. Základní přehled typů loutek a práce s nimi:

- seznámení s jednotlivými typy loutek

- základy praktické manipulace s nimi

Study materials:

BUDÍNSKÁ, Hana

2006 Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, který si umějí hrát s dětmi (Praha: ARTAMA - 6.vydání)

DVOŘÁK, Jan V.

1997 Herectví s loutkou (Praha: DDD-ARTAMA)

JURKOWSKI, Henryk

1993 Szkice z teorii teatru lalek přel. Jana Pilátová, Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997)

MAŠATOVÁ, Milada

1991 Dramatika s loutkou (Olomouc: OKS-STD)

2000 „O loutkovém divadle hraném dětmi“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č.2

OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič

1938 Aktjor s kukloj; přel. Jan Malík, Herec s loutkou (Praha: Československý Kompas, 1947)

RICHTER, Luděk

1997 Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu (Praha: ARTAMA-DDD)

SOKOL, František a kol.

1987 Svět loutkového divadla (Praha: Albatros)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HPL2.html