Developmental Neuropsychobiology 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205NPB2 | Z | 1 | 8/S | Czech |
- Tutor:
- Vladimír KOMÁREK
- Synopsis:
-
Smyslem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi o mozku a objasnit, jakým způsobem se podílí na všech složkách lidské činnosti a jaký má význam pro vývoj dítěte.
- Prerequisites:
-
Absolvování předmětu Psychologie a DV, vlastní zkušenosti z práce s dětmi, aktivní zapojení do semináře.
- Study Objectives:
-
Klíčovými tématy jsou ta, která se týkají vztahů mezi ději odehrávajícími se v mozku a vnějšími projevy dítěte s důrazem na riziková období ve vývoji a nebezpečí nevhodných zásahů zvenčí. Důležité jsou rovněž otázky plasticity, možností učení, významu a potřeby komunikace s okolím, hravého chování - tvořivosti a jejích neurofyziologických podkladů. Blok témat týkajících se poruch vývoje činnosti mozku a jejich vztahu ke zrání a integritě osobnosti dítěte má za úkol seznámit studenty s hlavními příznaky postižení mozku. Poslední části výuky tohoto předmětu jsou zaměřeny na objasnění komplexní péče o postižené děti a možnosti propojení různých forem terapie včetně aplikované dramatické výchovy.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA:
I. Úvod
- klasická neuroanatomie (periferní nervy a centrální nervová soustava),
- funkční neuroanatomie: mozkový kmen, podkoří (bazální ganglia, thalamus, limbické okruhy - amygdalární, hipokampální, cingulární), kůra (zadní a přední polovina mozku,
- neurobiologie,
- neurofyziologie,
- neurobiochemie.
II. Různé neuropsychobiologické koncepce.
III. Fylogenetické a ontogenetické aspekty.
IV. Mozek a jeho funkce: motorika; empatie, emoce, sexuální chování; kognitivní procesy (paměť, myšlení, kreativita).
V. Drama a mozek: prožívání, rituály, rezilience.
VI. Hraniční nálezy a dysfunkce.
VII. Abnormální a patologické stavy.
- Study materials:
-
ČERNÁ, Marie a kol.
1994 Lehké mozkové dysfunkce (Praha: Karolinum)
DAMASIO, Antonio
1994 Descartes´Error. Emotion, Reason and Human Brain; přel. Lucie Motlová a Alžběta Hesová, Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek (Praha: MF, 2000)
JENNINGS(OVÁ), Sue
1982 Remedial Drama. A Handbook for Teachers and Therapists (London: Adam & Charles Blash)
KOMÁREK, Vladimír
1996-2000 „Mozkové zákulisí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1 - XI, 2000, č. 3
KOUKOLÍK, František
2000 Lidský mozek (Praha: Portál)
LESNÝ, Ivan-ŠPITZ, Jan
1989 Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy (Praha: SPN)
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.)
2001 Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa (Praha: STD-KVD DAMU)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - tříleté komb. (compulsory subject)