AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Pedagogy and Psychology of Dramatic Playing 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PHK1 Z 1 8/S Czech
Tutor:
Josef VALENTA
Synopsis:

Povinný předmět je zaměřen na studium dramatické hry a divadelnosti/dramatičnosti jako nástrojů edukace. Dále se zabývá pojetím antropologických jevů (obecně vzato) v pojmových aparátech oborů humanitních a oborů zabývajících se divadlem a dramatem. Věnuje se též specifice dramatické výchovy ve srovnání s jinými herními systémy.

Prerequisites:

U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.

Zpracování analýzy vybrané metody.

Dále aktivní přítomnost.

Study Objectives:

Cílem je porozumět teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a využít tohoto porozumění pro praktické využití osobnost rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.

Dále je cílem orientovat se v rozdílech mezi dramatickou výchovou a jinými systémy interakční pedagogiky a jinými estetickými výchovami.

Outline and Syllabus:

OSNOVA:

Dramatičnost a divadelnost jako prostředky edukace.

Dramatičnost a divadelnost jako součásti mimodivadelní teatrality.

Edukační potenciál různých typů dramatičnosti a různých typů divadelnosti.

Systémy interakční pedagogiky a místo dramatické hry v těchto systémech.

Slovník laické psychologie, společenských věd (obecně) a věd o divadle, dramatu a výchově a vzdělávání.

SYLABUS:

Dramatičnost a divadelnost jako prostředky edukace - definice těchto jevů a uvedení do pedagogického pohledu na ně.

Dramatičnost a divadelnost jako součást mimodivadelní teatrality - etologie, sociobiologie, teorie komunikace, eto-pedagogika atd. o teatralitě a dramatičnosti jako principech naší existence.

Edukační potenciál různých typů dramatičnosti a různých typů divadelnosti - čím a jak se stávají dramatičnost a divadelnost nástroji formování osobnosti (praktikum).

Systémy interakční pedagogiky a místo dramatické (rolové) hry v těchto systémech - srovnávací analýzy prakticky prováděných typů edukačních činnosti; dramatická hra jako nástroj edukace mimo dramatickou výchovu.

Slovník laické psychologie, společenských věd (obecně) a věd o divadle a dramatu a výchově - různé (základní pojmové) přístupy k výkladu základních existenciálních jevů.

Study materials:

BRAUN, Kazimierz

1979 Druga reforma teatru?; přel. Jiří Vondráček, Druhá divadelní reforma? (Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993)

CAILLOIS, Roger

1958 Les Jeux et les Hommes; přel. Nina Vangeli, Hry a lidé (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998)

CÍSAŘ, Jan

1989 Vývoj divadelního jazyka (České Budějovice: KKS)

2000 Člověk v situaci (Praha: Institut sociálních vztahů)

GOFFMAN, Erving

1959 The Presentation of Self in Everyday Life; přel. Milada McGrathová, Všichni hrajeme divadlo (Praha: Studio Ypsilon)

MACHKOVÁ, Eva

1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS-ARTAMA)

MORGAN, Norah-Juliana SAXTON

1987 Teaching drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, Praha, 2001)

VALENTA, Josef

1995 Kapitoly z teorie výchovné dramatiky (Praha: ISV nakladatelství)

1998 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura STROM-Jana Hrubá - 2. vydání)

1999 Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů) (Praha: ISV nakladatelství)

VALENTA, Milan

2001 Dramaterapie (Praha: Portál - 2. vyd.)

VOSTRÝ, Jaroslav

1998 O hercích a herectví. (Praha: Achát)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PHK1.html