Pedagogy and Psychology of Dramatic Playing 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PHK2 | Z | 1 | 8/S | Czech |
- Tutor:
- Josef VALENTA
- Synopsis:
-
Předmět je zaměřen na studium dramatické hry a divadelnosti/dramatičnosti jako nástrojů edukace. Dále se zabývá pojetím antropologických jevů /obecně vzato/ v pojmových aparátech oborů humanitních a oborů zabývajících se divadlem a dramatem. Věnuje se též specifice dramatické výchovy ve srovnání s jinými herními systémy.
- Prerequisites:
-
U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.
Zpracování analýzy vybrané metody.
Dále aktivní přítomnost.
- Study Objectives:
-
Cílem je porozumět teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a využít tohoto porozumění pro praktické využití osobnost rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.
Dále je cílem orientovat se v rozdílech mezi dramatickou výchovou a jinými systémy interakční pedagogiky a jinými estetickými výchovami.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA:
Dramatičnost a divadelnost jako prostředky edukace.
Dramatičnost a divadelnost jako součásti mimodivadelní teatrality.
Edukační potenciál různých typů dramatičnosti a různých typů divadelnosti.
Systémy interakční pedagogiky a místo dramatické hry v těchto systémech.
Slovník laické psychologie, společenských věd (obecně) a věd o divadle, dramatu a výchově a vzdělávání.
SYLABUS:
Dramatičnost a divadelnost jako prostředky edukace:
- definice těchto jevů a uvedení do pedagogického pohledu na ně.
Dramatičnost a divadelnost jako součást mimodivadelní teatrality:
- etologie, sociobiologie, teorie komunikace, eto-pedagogika atd. o teatralitě a dramatičnosti jako principech naší existence.
Edukační potenciál různých typů dramatičnosti a různých typů divadelnosti:
- čím a jak se stávají dramatičnost a divadelnost nástroji formování osobnosti (praktikum).
Systémy interakční pedagogiky a místo dramatické (rolové) hry v těchto systémech:
- srovnávací analýzy prakticky prováděných typů edukačních činnosti; dramatická hry jako nástroj edukace mimo dramatickou výchovu.
Slovník laické psychologie, společenských věd (obecně) a věd o divadle a dramatu a výchově - různé (základní pojmové) přístupy k výkladu základních existenciálních jevů.
- Study materials:
-
BRAUN, Kazimierz
1979 Druga reforma teatru?; přel. Jiří Vondráček, Druhá divadelní reforma? (Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993)
CAILLOIS, Roger
1958 Les Jeux et les Hommes; přel. Nina Vangeli, Hry a lidé (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998)
CÍSAŘ, Jan
1989 Vývoj divadelního jazyka (České Budějovice: KKS)
2000 Člověk v situaci (Praha: Institut sociálních vztahů)
GOFFMAN, Erving
1959 The Presentation of Self in Everyday Life; přel. Milada McGrathová, Všichni hrajeme divadlo (Praha: Studio Ypsilon)
MACHKOVÁ, Eva
1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS-ARTAMA)
MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana
1987 Teaching drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, Praha, 2001)
VALENTA, Josef
1995 Kapitoly z teorie výchovné dramatiky (Praha: ISV nakladatelství)
1998 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura STROM-Jana Hrubá - 2. vydání)
1999 Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů) (Praha: ISV nakladatelství)
VALENTA, Milan
2001 Dramaterapie (Praha: Portál - 2. vyd.)
VOSTRÝ, Jaroslav
1998 O hercích a herectví. (Praha: Achát)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - tříleté komb. (compulsory subject)