Creative Project2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205STP2 | ZK | 9 | 30/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Radek MARUŠÁK, Jaroslav PROVAZNÍK, Karel VOSTÁREK
- Name of lecturer(s):
- Radek MARUŠÁK, Jaroslav PROVAZNÍK, Karel VOSTÁREK
- Learning outcomes of the course unit:
-
1. Revision of skills and understanding in the didactics of drama training and other subjects the student has acquired in study.
2. Preparation of the independent creative project.
3. Implementation of the independent creative project.
- Mode of study:
-
lecture, discussion
- Prerequisites and co-requisites:
-
In the winter semester the individual creative project is classified based on the written work - a list of to-date work on the projet, description of the status of project preparations and plans for further work.
In the summer semester project execution os classified.
Defense of the project is part of the state's master's exam in Drama training.
- Recommended optional programme components:
-
Students have the opportunity, according to their interest, to independently conceive of and lead a drama-training workshop for children's recitation or members of a children's theatre ensemble in a regional, state-wide or other review and workshops for Children's stage, or a children's theatre or recital workshop - upon agreement of the management of the Drama in Education Dept. (in any study year).
- Course contents:
-
1. Selection of project type.
2. Collecting material
3. Concept and planning of the project; consulting about the projects of colleagues.
4. Execution of the project.
5. Reflecting upon the project.
Individual creative priject may have one of the following forms:
A) Staging of a children's or middle-school ensemble;
B) In-house drama training project in the length of at least 8 lessons (or 2 projects - each at least 4 lessons - according to the character of the group)
C) or a workshop at least two full days;
D) Theatre staging in training and education, theatre forum or other type of interactive production for children or middle-school youth.
Aside from one's own work on the project, the students will have a regular course study plan in which they will consult over the progress of their projects.
- Recommended or required reading:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
classes, exercises
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on:
- leading one's group of children or youth and implementation of one's project
- class participation
- project implementation
During the course independent readings and participation in class discussions. A written and oral exam.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2012/2013:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2012/2013:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (main subject)