Voice Education - Individ. 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205HV1 | Z | 1 | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Mutual function of the interplay of voice elements - path to the coordinating the activity of the breathing, vocal and articulation apparatus.
During the study emphasis is placed, in particular, on methodical thought in the course and in creating one's own methods.
- Mode of study:
-
Training activity, analysis of one's voice performance, discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Basic music theory knowledge
Analytical skills.
- Recommended optional programme components:
-
On-going review and self-review of vocal and speaking events. Applications of knowledge in completing projects and education activities.
- Course contents:
-
Elective course which broadens and expands instruction material of Voice Training according to the individual needs of the student.
- Aiming to uncovering and removing bad vocal habits
- orienting oneself to creating vocal uniqueness.
- Recommended or required reading:
-
DANZER, Gerhard. Psychosomatika: Celostný pohled na zdraví těla i duše. Přel. Renata Höllgeová. Praha: Portál, 2001. 244 s. Přel. z: Psychosomatik. Gesundheit für Körper und Geist [1998]. ISBN 80-7178-456-7.
FELDENKRAIS, Moshe. Feldenkraisova metoda: pohybem k sebeuvědomění. Přel. Václav Zdražila. Praha: Pragma, 1996. 188 s. Přel. z: Bewußtheit durch Bewegung [1978]. ISBN 80-7205-058-3.
LEWIS, Dennis. Tao dechu: Naučte se správně dýchat. Přel. Přel. Jan Brázda. Praha: Pragma, 2000. 156 s. Přel. z: The Tao of Natural Breathing. For Health, Well-Being and Inner Growth [1996]. ISBN 80-7205-753-7.
MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Eminent, 2000. 216 s. ISBN 80-7281-037-5.
MARTIENßEN(OVÁ)-LOHMANN(OVÁ), Franziska. Vědomé zpívání: základy studia zpěvu: určeno pro posluchače fakulty hudební. Přel. Eva Zikmundová. Praha: SPN, 1987. 94 s.
Přel. z: Das bewusste Singen. Grundlegung des Gesangsstudiums [1923]
---. Vzdělaný pěvec: (Pěvecký lexikon v heslech). Přel. Eva Zikmundová. Pardubice: Kora, 1994. 332 s. Přel. z: Der wissende Sänger. Gesangslexikon in Skizzen [1963]. ISBN 80-85644-04-5.
MASTERS, Robert E. L.;HOUSTON, Jean. Naslouchejte svému tělu: Psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Přel. Ivan Kušiak. Praha: Pragma, 1994. 256 s. Listening to the Body: The psychophysical way to health and awareness [1978]. ISBN 80-85213-43-5
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901660-1-6.
VÁLKOVÁ, Libuše; VYSKOČILOVÁ, Eva. Hlas individuality: Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 2005. 120 s. ISBN 80-7331-034-1.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Individual instruction - guided exercises
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in exercises.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- Course may be repeated
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 3 years (B. A.) (optional subject)
- Drama in Education - part-time 4 years (B.A.) (optional subject)
- Drama in Education (M.A.) (optional subject)
- Drama in Education - part-time 3 years (M.A.) (optional subject)