AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Criticism of Children's Theatre and Recitation 1

Subject is not scheduled Not scheduled
Code Completion Credits Range Semester
205KDR1 Z 3 10/S winter
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

1. Expand the knowledge of the field, particularly those activities in which work is done on the stage form.

2. To instill this knowledge of theatre and performance work with children and youth into a wider context of theatre and education.

3. Investigate formulate criteria for evaluating theatre and performance work with children and youth.

4. Acquire skill in evaluating children's written and verbal acting and performance.

Mode of study:

Discussion, Readings, Moderated discussions, Recorded performance analyses. Review writing. Classes on instructor group reviews and workshops.

Prerequisites and co-requisites:

1. A good knowledge of the didactics, theory and history of drama training.

2. Experience in leading children's and middle-school theatre ensemble or managing a drama training lesson.

3. Study of field literature

4. Completion of „The Children's Stage“ or „Drama Education in Schools.“

Recommended optional programme components:

Participation in the assessment of children's theatre ensembles or children's recitation at lower level reviews (local, district, region, county).

Course contents:

This course is aimed particularly at these topics:

- Issue of aesthetic function, merits and standards,

- functions and types of critiques considering the field of theatre played by children and youth,

- Genres of critiques important for the field of children's theatre and recitation,

- the task of the jury (member of the instructors committee) as a specific type of critique,

- characteristics of jury work for children's performance,

- analysis and interpretation of children's performance,

- evaluation criteria for children's performance.

In the course, work will not only be with the literature and text of the script but also with video recordings of children's performances.

Recommended or required reading:

a) Knihy, sborníky, stati

CÍSAŘ, Jan. Práce porotce amatérského divadla. Praha: ÚKVČ-KKS Hradec Králové, 1984. 96 s. Ed. Knihovnička amatérského divadla, sv. 8.

ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.

84 s. Ed. Hosta do domu, sv. 9.

HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.

HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.

JEŘÁBEK, Jan. Recenze jako vnitřní cesta. Tvar. 2011, roč. XXII. č. 7, s. 6. ISSN 0862-667 X.

MACHKOVÁ, Eva. Jak posuzovat metodiku práce v dětském divadelním a loutkářském souboru: Metodický list pro krajské metodiky, poroty a vedoucí souborů zařazených v krajích do užšího výběru na KDL. Praha: divadelní oddělení ÚKVČ, 1981.

---. Úvod od studia dramatické výchovy. Praha: IPOS; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1998. 200 s. ISBN 80-7068-103-9 (IPOS); 80-901660-3-2 (STD).

MUSILOVÁ, Daniela; VYSKOČIL, Ivan. Psychologie porotcovy práce (Praha: ÚKVČ, 1981. 48 s. Ed. Umělecký přednes, sv. 30.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Dítě na jevišti - kdy? jak? proč? Tvořivá dramatika. 2006, roč. XVII, č. 2, s. 1-3. ISSN 1211-8001.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Tvořivá dramatika: Zvláštní číslo. Praha: IPOS-ARTAMA-STD, 1995. 72 s. ISSN 1211-8001.

---. Tvořivá dramatika 50/2007. Praha: NIPOS-ARTAMA; KVD DAMU; STD, 2007. 156 s. ISSN 1211-8001.

PROVAZNÍK, Jaroslav aj. Mělnické první čtení. Mělník: OKS Mělník, 1987.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

b) Periodika

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

c) Zpravodaje a deníky národních/celostátních přehlídek dětského divadla a dětského přednesu

Kaplická čítanka [zpravodaj Kaplického divadelního léta]. Kaplice, 1979-1989.

Zpravodaj Dětského divadelního léta. Prachatice, 1990.

7 prachatických dnů [zpravodaj Dětského divadelního léta]. Prachatice, 1991-1992.

Prachatický palubní deník [zpravodaj Dětského divadelního léta]. Prachatice, 1993.

Deník Dětské scény [zpravodaj Dětské scény]. Ústí nad Orlicí, 1994-1998; Zábřeh, 1999; Trutnov, 2000-2010.

Planned learning activities and teaching methods:

lecture, classes, exercises

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on:

- class participation

- completion of at least one review of a theatre performance

During the semester independent study of trade literature and a monitoring of trade periodicals, and participation in class discussions are required. A written and oral exam.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205KDR1.html