Drama III. - Structuring Drama Work 2
Code | Completion | Credits | Range | Semester |
---|---|---|---|---|
205PTD2 | ZK | 5 | 40/S | winter |
- Subject guarantor:
- Radek MARUŠÁK
- Name of lecturer(s):
- Radek MARUŠÁK
- Learning outcomes of the course unit:
-
Obsah kurzu je zaměřen na rozvoj praktických dovedností studentů oboru v oblasti plánování, realizace a hodnocení lekcí využívajících postupů a metod strukturovaní interní dramatické práce (školního, příběhového dramatu). Studenti se prostřednictvím vlastních zážitků a zkušeností seznámí s tímto typem dramatické práce, účelně propojující rovinu emocionální i racionální a ověří si účinnost používaných metod, včetně zapojení učitele do rolové hry. Uvědomí si a budou schopni pojmenovat specifika této práce, její charakter i základní prostředky.
Cílem kurzu je vybavit studenty také teoretickým zázemím pro tento způsob edukační práce. Tyto zkušenosti následně studenti využijí při samostatném plánování, realizaci a reflexi lekcí strukturovaného dramatu s různými věkovými skupinami.
- Mode of study:
-
Execution of a drama with the students in acting roles. Review of experience. Analysis, Discussion, Lecture, Assessment and mentoring of student performance.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Student should be able to enter into role play, cooperate within it with other actors, share in the investigation of selected topics and review their experience and acquired experience. Students use links to experience from the previous course Drama Training Practical.
- Recommended optional programme components:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Course contents:
-
Curriculum:
- Participation in drama acting
- Situation and context
- Drama technique/convention
- Role playing
- Problem situations
Syllabus:
- Participation in drama acting, execution and review of several larger acting wholes/dramas under the guidance of the instructor.
- Situation and context: manners of linking situations (plot and assembly); importance of the narrative; working with time and environment; researching topics from various aspects.
- Drama technique/convention; dividing events (interruption, distance and review); gradual acting demands; some manners of classifying technique (Jonothan Neelands, Josef Valenta).
- Role playing: various levels of role playing; roles for a group/an actor; roles for teachers
- Problem situations: problem, conflict, problem situations; open and closed situations; continual and non-continual situations; manners of setting; position in a drama structure.
- Recommended or required reading:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
KASÍKOVÁ; Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.
---. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
---. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
---. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
---. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
---. Dramatické struktury Cecily O?Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.
ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Plays with the students - actors, classes, lecture, directed planned plays and implementation of student performance. Assessment of the final performance.
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on:
- participation in lecture and in class,
- preparation and execution of a drama with a group - in pairs or a small team,
- preparation, execution and written review of one's drama.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2013/2014:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2013/2014:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 3 years (M.A.) (main subject)