AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Practice I. 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PXA1 Z 1 Czech summer
Subject guarantor:
Jaroslav PROVAZNÍK
Name of lecturer(s):
Jaroslav PROVAZNÍK
Learning outcomes of the course unit:

Introduce students to the various forms of drama training in various types of facilities where drama training occurs, with various management styles, various types of lessons, various age groups and additionally with the advantages and risks of drama training activities.

Mode of study:

Analysis of recorded drama training lessons in various school and extra-curricular facilities, Discussion

Prerequisites and co-requisites:

A condition for credit is assessments by 2-3 drama training instructors (the student must design 2-3 lessons with each instructor).

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

1. Concurrent and systematic (multiple) assessments with experienced drama training instructors at various types of schools and various groups of children and youth from pre-school to Elementary, Middle-school to free-time institutions, and primarily Arts Elementary shcolls and Leisure time centers.

2. Assist an experienced drama training instructor in various types of schools for less experienced students.

3. Assessments and assisting are completed with the course in which knowledge from the notes and observations of the students are compared with the subject matter, particularly from drama training education.

Recommended or required reading:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Planned learning activities and teaching methods:

listenings, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on:

- class participation

- completion of the course paper - records of several lessons

During the semester independent readings and participation in class discussions are required.

Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2013/2014:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205PXA1.html