AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Stage Music 1

Subject is not scheduled Not scheduled
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205SHK1 Z 1 10/S Czech summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

Introduction to the functions of a sound and music plann in a drama work. Development of the ability to explore available adequate sound of a theatre production which would be as well not only functional but available for a children's ensemble. Knowledge of various music styles and possible applications of them in a drama work.

Mode of study:

Contact instruction, Analysis of recorded and live music and staging examples, Group work, Project preparations.

Prerequisites and co-requisites:

- Fundamental knowledge of issues in music training and music history.

- Completion of the course „Music-Rhythm Training.“

- Experience in staging

- Experience in practice with a children's or middle-school ensemble.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

Předmět navazuje na Hudebně rytmickou výchovu a seznamuje posluchače s možnostmi, které má hudba a zvukový plán obecně jako jedna ze složek divadelního představení. Obsah předmětu je modelován také podle potřeb a zájmu posluchačů - s ohledem na jejich divadelní praxi s dětmi a mládeží. Pozornost je zaměřena na hudebně scénickou tvorbu:

- na teorii scénické hudby,

- na funkční vazby,

- na řešení hudebních scénářů,

- na základy studiové techniky,

- na odborné hudebně teoretické vyjadřování.

Posluchači mají možnost realizovat své kolektivní práce - nejlépe v propojení s divadelním projektem.

Vytvoření scénáře a jeho realizace (text, zvuk), včetně návštěvy nahrávacího studia a pořízení live nahrávky.

Recommended or required reading:

DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.

FELIX, Belo.Druhá múza detského divadla. 2. prepr. vyd. Bratislava: Národné osvetové centrum, 1996. 164 s. ISBN 80-7121-101-X .

HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.

---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.

HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.

KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.

---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.

---. Zvuková složka komponovaného pořadu. Čs. loutkář. 1986, roč. XXXVI, č. 12.

ŠTRBOVÁ, Jana. Moje cesta k tvorbě hudební složky v divadle hraném dětmi. 102 s. Praha, 1996. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

Planned learning activities and teaching methods:

Lecture, exercises, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded for active work in class, creation of a sound plan for various types of projects - according to the interest and needs of the students.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2014-06-18
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205SHK1.html