Rozhlasová tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ROT2 | Z | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan VEDRAL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VEDRAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Posluchači režie a dramaturgie se seznámí:
1) se základními auditivními dramatickými a slovesnými žánry,
2) se základy rozhlasové dramatické tvorby,
3) se základy duálního systému vysílání,
4) s problematikou tvorby programu,
5) obrysově s historií českého rozhlasového vysílání.
6) Při seminárních posleších si posluchači osvojí schopnost reflexe auditivního zobrazování.
7) Na drobných autorských cvičeních si ověří schopnost „vidět ušima“.
- Forma studia:
-
Přednáška, poslechový seminář.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Znalost divadelního pojmosloví.
2. Základy dramaturgické a režijní analýzy textu a inscenace.
3. Základy mediálního kritického myšlení.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Samostatný analytický poslech nahrávek z fondů knihovny DAMU.
- Obsah kurzu:
-
Cyklus přednášek a poslechových seminářů postupně uvádí studenty do problematiky tzv. rozhlasových specifik. Rozhlasová klasika tvoří asi polovinu poslechů, zbytek je věnován současné tvorbě. Studenti jsou vedeni ke kritickému poslechu, na jehož základě jsou schopni provést základní analýzu vysílání i napsat kritiku odvysílaného dramatického pořadu. Na kratších scenáristických cvičeních se seznámí s omezeními rozhlasových výrazových prostředků při adaptaci divadelního textu pro rozhlas či při pokusu o rozhlasovou dramatizaci. Hlubším zájemcům o rozhlas je umožněna hospitace při výrobě (resp. tvorbě) auditivní hry ve studiích Českého rozhlasu.
1) Technické možnosti média a jejich obsahové využití, historie auditivního dramatu.
2) Monofonie, živé vysílání, záznam, montáž, stereofonie, digitální záznam.
3) České auditivní drama: Kareš, Kožík, Strejčková, Ptáček, Vyskočil, Uhde, Aškenazy, Stehlík, Fischerová, Steigerwald, Přidal, Vedral, Ruth a další...
4) Světové auditivní drama: Beckett, Dürrenmatt, Bergmann, Fellini, Bachmannová, hry z Prix Italia a další...
5) Dokumentární hra a features.
6) Duální systém rozhlasového vysílání.
7) Tvorba programu rozhlasové stanice.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jan Czech: O rozhlasové hře
Alena Štěrbová: Rozhlas a slovesné umění
Jan Lopatka: Radiojournal v ko(s)mickém věku
Václav Růt: Divadlo a rozhlas
Jan a Honza Vedralovi: Jiří Horčička - Rozhlasový režisér
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Poslechový seminář (řízený dialog o vyposlechnutých případových auditivních realizacích)Přednáška, poslechový seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní účast na seminářích, samostatný poslech, zpracování a oponentura seminárních prací na konci zimního a letního semestru.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 12:30–14:00 VEDRAL J. Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (povinný předmět)