Tvůrčí psaní 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TPS2 | Z | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan VEDRAL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VEDRAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem studia je rovíjení tvořivosti prostřednictvím psaného projevu zaměřeného takovým způsobem, že se jeho prostřednictvím mohou kultivovat studentovy/činy schopnosti rozvíjet příběh jak v obecné umělecké perspektivě jeho potenciálně symbolického (tematizovaného) podání, tak v souvislosti s jejich dramatickým citem a jeho kultivací.
- Forma studia:
-
Semináře, autorské kolokvium.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Odevzdané texty (fabulované rozvinutí vlastního traumatického zážitku, dějová synopse vzniklá na základě převzatého syžetu s rozpracováním jedné vybrané situace, dramatizace krátkého vyprávění a další texty, jejichž náměty a zaměření vyplývají z individuálních předpokladů studentů/ek, které projevili/y při plnění předešlých zadání) a reflexe „cizích“ textů pomocí příslušných pojmů.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Průběžné čtení literatury, kterou studentům individuálně doporučuje pedagog.
- Obsah kurzu:
-
Své literární vyjadřování rozvíjejí studenti/ky i v 2. semestru při práci na vlastních textech, v nichž se tentokrát zaměřují na fabulaci (rozvíjení příběhu). Při práci na těchto textech střídají/kombinují postup od (prožívané či spoluprožřívané) situace (např. při tvořivém fabulování vlastního traumatického zážitku) a od převzatého syžetu, tj. postup od „prožitku“ k fabuli a od daného (mytického, pohádkového atp.) příběhu k jeho (subjektivní) interpretaci vlastní fabulí, resp. přístup vyprávěcí (např. v podobě dějové synopse) s předváděcím (= evokace jednotlivé scény včetně dialogu), tj. „epické“ s „dramatickým“. Odevzdané texty se stávají předmětem interpretace, na níž se od počátku podílejí všichni studenti i studentky a kterou pedagog vede až k vyvození příslušných pojmů literární a divadelní poetiky, rozvíjených v rámci konfrontace vyprávění (diegeze) a předvádění (mimeze), narativity a performativity, syžetu a fabule, odvíjení (apriorně stanovené dějové linie) a rozvíjení (tj. motivace představující interpretaci převzatého příběhu při konkrétní fabulaci), dějopvých a mimodějových motivů, děje a kompozice atd.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jaroslav Vostrý: K divadelní podobě románu Zločin a trest, in: Činoherní klub 1965-1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996, str. 87-99
Vladimir Propp: Morfologie rozprávky (v českém výboru Proppových studií, příp. samost. slovenské vydání)
Robert Scholes / Robert Kellog: Povaha vyprávění, Brno 2002
Materiály ke studiu režie a dramaturgie I (Obraz)
Viz též literaturu k předmětu Scénická propedeutika
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Studenti písemně zpracovávají zadaná témata a konkrétní úkoly a interpretují je. Pedagog jim na konkrétním materiálu vysvětluje pojmy a zákonitosti struktury.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě výsledků autorské tvorby a aktivity na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 09:00–10:30 VEDRAL J. Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)