English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Děti s vývojovými poruchami a dramatická výchova 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205DVP1 Z 3 12/S česky zimní i letní
Garant předmětu:
Lenka NOVOTNÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Lenka NOVOTNÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SPU především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu. Vlastní aktivizace a hledání cesty při setkání s jedinečností osob s handicapem. Prohloubení zájmu a odbornosti v oblasti nápravných metod a přístupů.

Forma studia:

kontaktní výuka, diskuse, analýza videoukázek práce s detmi se specifickými potřebami, studium odborné literatury a její reflexe

Předpoklady a další požadavky:

U posluchače se předpokládá:

- absolvování předmětů Praktikum dramatikcé výchovy,

- základní orientace v problematice práce a přístupu k dětem s SPU,

- absolvování předmětu Vývojová neuropsychobiologie.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Předmět je zaměřen na problematiku dětí se specifickými poruchami učení (SPU). Seznamuje s pojmy, s rysy efektivní výchovy a vzdělávání, poukazuje na různé formy nápravy a správného přístupu, na společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU.

- Setkání s handicapem, handicap.

- Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - pojmy.

- Rysy efektivní výchovy a vzdělávání dětí se specifickými potřebami.

- Různé formy nápravy SPU, doporučení - zlepšení podmínek.

- Společné cíle dramatické výchovy a speciální pedagogiky při práci s dětmi s SPU.

- Komunikace s rodiči a vzájemná podpora.

Doporučená nebo povinná literatura:

ČERNÁ, Marie aj. Lehké mozkové dysfunkce. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 160 s. ISBN 80-7066-597-1.

DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H, 1992. 108 s. ISBN 80-85467-69-0.

DOUBKOVÁ, Marcela. Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení. Praha, 2003. 69 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

KOMÁREK, Vladimír. Mozkové zákulisí. Tvořivá dramatika. 1996-2000, roč. VII-XI, č. 1 (VII)- 3 (XI). ISSN 1211-8001.

KOVALIKOVÁ, Susan; OLSENOVÁ, Karen. Integrovaná tematická výuka - model. 2., upr. vyd. Přel. Jana Nováčková. Kroměříž: Pavel Kopřiva, vydavatelství SPIRÁLA, 1995. 304 s. Přel. z: ITI, the model: integrated thematic instruction [1993]. ISBN 80-901873-1-5.

MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3., upr. a rozš. vyd. Jinočany: H & H, 1995. 272 s. ISBN 80-85787-27-X.

MUNDEN, Alison; ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Přel. Dagmar Tomková. Praha: Portál, 2002. 120 s. Přel. z: ADHD handbook. A handbook for parents and professionals on attention deficit hyperactivity disorder [1999]. ISBN 80-7178-625-X.

NEŠPOROVÁ, Dana. Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy. Praha, 2000. 69 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

NOVOTNÁ, Lenka. Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha, 2001. 72 s., 6 s. příl. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a pozorování. Praha: Portál, 1998. 156 s. ISBN 80-7178-228-9.

---. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. 312 s. ISBN 80-7178-135-5.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Dramatická výchova s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí. Tvořivá dramatika, 1991, roč. II, č. 4, s. 7-11. ISSN 1211-8001.

RIEF(OVÁ), Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Přel. Lenka Staňková. Praha: Portál, 1999. 252 s. Přel. z: How to reach & teach ADD/ADHD children [1993]. ISBN 80-7178-287-4.

SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Přel. Andrea Civínová. Praha: Grada, 2000. 136 s. Přel. z: Dyslexia and other learning difficulties [1998]. ISBN 80-7169-773-7.

VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana; ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1992. 116 s. ISBN 80-7066-582-3.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál; KPK, 1994. 196 s. ISBN 80-7178-038-3.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška, odborné cvičení, seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na přednáškách a seminářích,

- vypracování semestrální práce.

Výstupem je vlastní prezentace práce s dětmi s SPU, seminární práce na téma problematiky dětí s SPU.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015