Seminář audiovizuální analýzy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SAVA | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Helena BENDOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Helena BENDOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
cvičení v analytických dovednostech a reflexe kritické praxe
- Forma studia:
-
Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech.
První tři krátké texty píší všichni studenti. První text - shrnutí základních postupu argumentačních, rétorických apod. nějakého textu o audiovizuálním díle - může být klidně jen v poznámkách, v několika bodech. Druhé dva texty - kritika a popisný, evokativní text - v rozsahu maximálně 1 normostrana.
Dále si student vybere dvě z nabízených metod analýzy (rozsah každé z nich dvě až tři normostrany, s tím, že rozebíráno může být jakékoli av dílo, které si vybere). Každé pondělí počínaje 10.11. si pak budeme číst 3-4 analýzy coby příklady jednotlivých metod psaní o audivizi.
1) 6.10. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace
2) 13.10. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))
úkol na tuto hodinu: rozebrat něčí text či sérii textů jednoho autora, jednoho periodika apod. a vyhmátnou základní charakteristiky, specifičnosti daného textu či série textů (typ argumentace, rétorické prostředky, styl, na co zaměřuje a na co ne atd.), na 1 normostranu
3) 20.10. odpadlo pro nemoc
27.10. - volno (Jihlavský festival)
4) 3.11. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
úkol na tuto hodinu: napsat kritiku nějakého av díla (vyargumentovat jeho klady a zápory), na 1 normostranu
***
5) 24.11. <b>ideologická analýza</b> (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))
- texty na tuto hodinu mají mít: Jan Úšela, Soňa Maletzová, Khin Khin Hsu
další literatura k tématu:
Freeden Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2003.
Saukko Paula. Doing Research in Cultural Studies. 5. kapitola. Sage, 2003, s. 99-119.
redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace, 2001, č. 1.
,
6) 1.12. <b>historická analýza</b> (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))
- texty na tuto hodinu mají mít: Robert Palkovič, Pavel Lukáš, Jonáš Svatoš
další literatura k tématu:
Lagny, Michele. De l`histoire du cinéma: Methode historique et historie du cinéma. Paris: Colin, 1992.
Sorlin, Pierre. European Cinemas, European Societies, 1939-1990. Routledge, 1991.
7) 8.12. <b>filmová sebereflexivnost</b> (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Soňa Maletzová, Pyin Nyar Zeya, Mikuláš Karpeta
další literatura k tématu:
Stam, Robert. Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press, 1992.
Withalmová, Gloria. „Ty jsi vypnul celý film!“ Typy sebereflexivity ve filmu. Cinepur, 2007, č. 52.
Szczepanik, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Iluminace, 2000, č. 3.
8) 15.12. <b>analýza divácké recepce</b> (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)
- texty na tuto hodinu mají mít: Jan Úšela, Jan Kačena, Khin Khin Hsu, Pyin Nyar Zeya, Adéla Kudlová, Tereza Bernátková - PLNO
další literatura k tématu:
Hájková, G.Divácká recepce seriálu Rodinná pouta. 2007. [online] URL:http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Bocak1/pdf_doc/hajkova.pdf
Radway, Janice. Women Read the Romance. Feminist Studies, 1983, č. 1. [online]
Staiger, Janet. Media Reception Studies. New York University, 2005.
Staiger, Janet. Perverse Spectators: The Practices of Film Reception. new York University Press, 2000.
9) 22.12. <b>analýza experimentální kinematografie / televize / počítačové hry</b>
- texty na tuto hodinu mají mít: Robert Palkovič, Jan Kačena, Jonáš Svatoš, Adéla Kudlová, Kilián Kuděla - PLNO
10) leden 2015 - <b>intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění</b> (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Pavel Lukáš, Mikuláš Karpeta, Tereza Bernátková, Kilián Kuděla
další literatura k tématu:
Gignoux, Anne Claire. Initiation a l´intertextualité. Ellipses éditions: Paris, 2005.
Jampolskij, Michail. Film a teorie intertextuality. Iluminace, 2000, č. 2.
Mareš, Petr. Citát a aluze ve filmu. Iluminace, 1997, č. 2.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Recommended:
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět se koná jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2014/15.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 12:20–13:55 BENDOVÁ H. Učebna CAS 423
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)