Practice III. 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205PXC2 | ZK | 7 | 8/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Learning outcomes of the course unit:
-
1. Revising of abilities and knowledge in drama training didactics and other subjects the students have acquired in bachelor's study.
2. Preparation of the bachelor's project.
3. Implementation of the bachelor's project.
- Mode of study:
-
lecture, discussion
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Completion of observing various drama training instructors.
2. Completion of long-term practice with one's own childrens or middle-school group.
3. Creativity.
4. A thorough knowledge of various styles and types of drama training practice.
- Recommended optional programme components:
-
Students have the opportunity, according to their interest, to independently conceive of and lead a drama-training workshop for children's recitation or members of a children's theatre ensemble in a regional, state-wide or other review and workshops for Children's stage, or a children's theatre or recital workshop - upon agreement of the management of the Drama in Education Dept. (in any study year).
- Course contents:
-
1. Selection of project type
2. Gathering material.
3. Conceiving and planning the project, consultations on the projects of colleagues.
4. Execution of the project.
5. Reflecting upon the project.
Independent bachelor's project may have one of the following forms:
A) A staging with a children's or middle-school ensemble;
B) Internal drama training project in the extent of a minimum of 8 lessons (or 2 projects - each of at least 4 lessons, in extreme cases 3 different projects - each of at least 3 lessons - according to the character of the group),
C) Workshop of at least two full days.
Part of this course is regular classes in which the students consult about the progress of preparations and execution of their project.
Preparations and execution of an independent creative project is linked to the preparations for the Bachelor's paper (the basis of the bachelor's paper is the completed final project, its justification and reflections upon it).
- Recommended or required reading:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
classes, exercises
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on:
- systematic guidance of one's group of children or youth and implementation of one's project.
- class participation
- completion of the course work - record of projet preparations.
During the semester independent reading and participation in class discussions are required. The exam is from practice and written.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans: