Česká verzeČeská verze
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Theory and History of Drama in Education and Children's Theatre 2

Register Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205THD2 ZK 3 10/S Czech summer
Subject guarantor:
Jaroslav PROVAZNÍK, Eva MACHKOVÁ
Name of lecturer(s):
Jaroslav PROVAZNÍK, Eva MACHKOVÁ
Learning outcomes of the course unit:

The goal of the course is an orientation in the fundamental types and directions of drama training from the turn of the 19th to 20th until the present and an introduction to the most significant persons in the field. Another aim is to denominate and classify knowledge in the field based on to date study and one's own experience. To develop abilities and skills in analysing various types and concepts of drama training and bring the students to a greater understanding of their relationship, reasons and conseqences. This will include an ability to orally and in written form to formulate theory knowledge and define fundamental concepts.

Mode of study:

Discussion, analyses of texts and samples on various media, group work.

Prerequisites and co-requisites:

Instruction continues on the acquired experience with various types of drama education, particularly in the „Drama Training Practical“ instruction within the framework of guided practice and knowledge from participation in various reviews and workshops (particularly Children's theatre). The student is presumed to have a knowledge of Drama education, pedagogy and theatre studies. Sections of the coursework include observing the development of the profession and one's own approach based on subject literature and other materials.

Recommended optional programme components:

No elective requirements.

Course contents:

1. Drama education as a system.

2. Fundamental context of drama education (Drama Education and other aesthetic training subjects); relationships of drama training to other disciplines.

3. Theatre and drama as a source of content and method for drama training.

4. Styles and forms of drama training.

5. Educational theatre from the middle-ages to Josefine reforms.

6. Children's theatre of the 19th and 20th centuries.

7. Basic directons, concepts and personalities of world and Czech drama training in the 20th Century.

8. Modern drama training.

Recommended or required reading:

BOLTON, Gavin. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.

CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.

HLAVSA, Jaroslav; HAVLÍNOVÁ, Miluše; KLICPEROVÁ, Martina; MACHKOVÁ, Eva; BAKALÁŘ, Eduard; HALÍK, Tomáš; HOLEYŠOVSKÝ, Jan; CHALOUPKA, Otakar; SLEPIČKA, Pavel; VIEWEGH, Josef. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 192 s.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

PROVAZNÍK, Jaroslav. K některým otázkám teorie a didaktiky dramatické výchovy. In KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

---. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha, 2002. 71 s. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.

---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987. 416 s.

ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Planned learning activities and teaching methods:

lecture, classes

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on:

- class participation

- a presentation based on the studied literature and resources

- completion of the course paper.

During the semester independent readings and participation in class discussions is required. A written and oral exam.

Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2014/2015:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2014/2015:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2015-06-16