Didaktika/Vyučovatelská praxe cembala 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DVPC2 | ZK | 1 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Giedre MRÁZKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Giedre MRÁZKOVÁ, Petra ŽĎÁRSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámení s historickými prameny vyučovatelské metodiky (zejména traktátů francouzských clavecinistů Lamberta, Couperina, Rameaua).
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů.Součástí předmětu je přehled historického přístupu metodiky hry na cembalo, aplikace barokních prvků nejen na technická cvičení 17. a 18. století, ale i na novodobou instruktivní literaturu, která je zásadní pro rozvoj nástrojové techniky (Czerny, Hanon, Berens). Během metodiky jsou probírány dva směry výuky na cembalo, jejichž cílem je: a) vytvoření předpokladů pro výchovu malých dětí (úplných začátečníků), b) transformace hudebního chápání a přístupu k nástroji již pokročilejších hráčů (klavíristů i varhaníků).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Traktáty 17. a 18. století, týkající se cembalové hry, s důrazem na tato díla:
François Couperin, L?art de toucher le clavecin, Paříž 1717
Jean-Philippe Rameau, De la mechanique des doigts sur le clavecin, Paříž 1724
Carl Philipp Emanuel Bach, Versuch über die wahre Art, das Clavier zu spielen, Berlin 1753
Současné školy a literatura:
Maria Boxall, Harpsichord Method, Londýn 1977
Isolde Ahlgrimm, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik (Fingerübungen und Etüden 1571 ? 1760), 1982
Keen Rosenhart, The Amsterdam Harpsichord Tutor, Amsterdam 1977
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivita na přednáškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: