Inscenační tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201EIR1 | ZK | 14 | 20T | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Jan TOŠOVSKÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Prokázat schopnost samostatné tvůrčí práce na inscenaci od první inspirace po její realizaci před divákem. Spolupráce s ostatními tvůrci na komplexním tvaru s plnohodnotným využitím všech dostupných audiovizuálních prostředků. Produkční, organizační a marketingová součást práce režiséra. Příprava vlastní, společná, studium inscenace a její provádění. Proměna inscenačního záměru ve vazbě na spolupracovníky i diváky. Režisér jako vůdce i součást týmu.
Forma studia
Semináře, zkoušky, představení, písemná reflexe.
Předpoklady a další požadavky
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti. Spolupráce s výrobou, agenturami, médii. Externí spolupracovníci v návaznosti na typ připravované inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
Obsah kurzu
Výuka je zaměřena na praktickou realizaci divadelního představení v rozsahu celovečerního díla s využitím plné škály výrazových prostředků. Student musí při své práci zohlednit individuální a společná témata spolutvůrců, kontext divadla, kontext místa a kontext ostatních inscenací divadla. Učí se smysluplně propojit jednotlivé složky divadelního představení prostřednictvím živé komunikace s vybranými spolupracovníky. Provádí náročnou tematizovanou montáž z hlediska obsahu i formy s využitím plnohodnotné scénografie, hudby, zvuku. Učí se správnému rozvržení postupu práce, zadávání úkolů spolupracovníkům a komunikaci s nimi. Poznává, co je průběžné hledání tvaru a schopnost rozvíjet zamýšlené téma. Vytváří si příslušný poznámkový aparát a jeho uspořádání a vyhodnocování, užívá samostatně pomocnou literaturu, ověřuje si svou inspiraci mimo divadlo v umění a v realitě.
Výuka probíhá pod supervizí pedagogů hlavních oborů v následujících tématických okruzích:
- Úvod do studia inscenace.
- Čtené, prostorové, herecké, technické, osvětlovací, hlavní, generální zkoušky, první uvedení, premiéra, reprízy.
- Vedení a spolupráce inscenátorů a herců.
- Vedení individualit a kolektivu, taktika a strategie zkoušení.
- Pohybová, choreografická, zvuková, hlasová a pěvecká spolupráce.
- Inscenace a její propagace.
Doporučená nebo povinná literatura
Aronson, Arnold - Looking into the abyss: essays on scenography
Baygan, Lee - Techniques of Three-Dimensional Makeup
Buchman, Herman - Stage Makeup
Brandesky, Joe (ed.) - Czech theatre design in the twentieth century: metaphor and irony revisited
Corey, Irene - The mask of reality: an approach to design for theatre
Docherty, Peter; White, Tim (ed.) - Design for performance: from Diaghilev to the Pet Shop Boys
Hopkins, Albert A. - Magic: stage illusions, special effects and trick protography
Lajcha, Ladislav - Hommage to scenography 1920-2000
Oddey, Alison; White, Christine - The Potentials of Spaces: the theory and practice of scenography & performance
Parker, W. Oren; Smith, Harvey K.; Wolf, R. Craig - Scene design and stage lightning
Simonson, Lee - The stage is set
Warre, Michael - Designing and making stage scenery
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se umělecký výsledek absolventské inscenace a celkový průběh zkoušení, včetně písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie činoherního divadla v angličtině (M.A.) (povinný předmět hlavní)