Režijní tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RTB1 | Z | 4 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Seznámení s programem a cíli studia činoherní režie.
- Seznámení se základními estetickými pojmy činoherního divadla a režie,
- Uvedení do problematiky vnímání smyslu divadla a jeho postavení ve společnosti.
- Pochopení základních inscenačních principů a divadelních funkcí na historických příkladech.
- Vymezení funkce a prostředků novodobé divadelní režie.
Forma studia
Přednášky, semináře, vypracování a reflexe seminární práce.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové předpoklady, prověřené několikastupňovým přijímacím řízením.
- Znalost historie a typů divadelní kultury.
- Základní orientace v české a světové dramatické literatuře.
- Ovládání základních teatrologických pojmů.
Obsah kurzu
Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.
- Úvod do studia činoherní režie.
- Teoretické vymezení základních pojmů: režie, mizanscéna, temporytmus, dramatická situace, divadelní prostor, scénický prostor, dramatický prostor atd.
- Původ divadla: kořeny a smysl.
- Proměny inscenačních principů od antiky do baroka.
- Formování principů novodobé režie od osvícenství po Meiningenské.
Studenti jsou nejprve seminárním způsobem seznamováni se základními cíli a úskalími studia činoherní režie i s problematikou práce ve zvoleném oboru. V následující fázi jsou ve vzájemné rozpravě probírány základní pojmy a definice související se studiem daného oboru. Studenti jsou rovněž seznamováni se základními úkoly a odpovědnostmi režiséra v jednotlivých fázích vzniku divadelní inscenace. Po této úvodní části jsou studenti v semináři uvedeni do problematiky postavení divadla ve společnosti a nahlédnutím do základů divadelnosti jsou vedeni k uvažování o smyslu divadla. Posléze se studenti seznamují s inscenačními praktikami v různých epochách evropského divadla s důrazem na různé formy zastoupení režijní složky. V závěru semestru jsou probírány okolnosti zrodu moderní režie jako samostatného oboru.
Doporučená nebo povinná literatura
Pavis, Patrice - Dictionary of the Theatre
Gordon, Robert - The purpose of playing: modern acting theories in perspective
Schechner, Richard - Performance theory [2005]
Bogart, Anne - A director prepares: seven essays on art and theatre
Čechov, Michail Alexandrovič - The path of the actor
Čechov, Michail Alexandrovič - To the actor: on the technique of acting
Donnellan, Declan - The actor and the target
Hauser, Frank; Reich, Russell - Notes on Directing: 130 Lessons in Leadership from the Director`s Chair
Gaskill, William - A Sense of direction
Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future
Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre
Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations
Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]
Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre
Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training
Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook
Rudlin, John - Commedia dell´arte: an actor´s handbook
Rudlin, John; Crick, Olly - Commedia dell´arte: a handbook for troupes
Stanislavski, Constantin - An actor´s handbook: an alphabetical arrangement of concise statements on aspects of acting
Stanislavski, Constantin - An actor´s work: a student´s diary
Thomas, James Michael - Script analysis for actors, director and designers
Zarrilli, Phillip B. - Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislavski
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 15:30–17:00 | Jakub KORČÁK | Pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět hlavní)