Scénická tvorba 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SEB3 ZK 7 8T česky zimní

Garant předmětu

Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

  1. Schopnost přečíst a vyložit text.
  2. Schopnost vytvářet dramatický prostor.
  3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru.
  4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání.
  5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace.
  6. Schopnost tvorby mizanscén.
  7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku.

Forma studia

Semináře, dílny, zkoušky, představení.

Předpoklady a další požadavky

Ovládnutí základní teatrologické terminologie.

Obsah kurzu

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví a případně i scénografie na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem zejména rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Výuka probíhá v následujících etapách:

  1. Rozbor textu a inscenační záměr.
  2. Situace a vytváření dramatického prostoru.
  3. Pohyb a postavení v prostoru.
  4. Dané okolnosti a motivace jednání.
  5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.
  6. Tvorba mizanscén a překážek jednání.
  7. Fabulování a kompozice inscenačního celku.

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.

Doporučená nebo povinná literatura

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnotí se umělecký výsledek nastudovaného textu (dialogu, části hry, adaptace prózy) a přihlíží se k průběhu jednotlivých fází zkušebního procesu.

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost
()

14:30–17:30
(paralelka 1)
Místnosti K107, K106, K222
Út
St
Čt

místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místnosti K107, K106, K222
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:30–17:30
Místnosti K107, K106, K222 paralelka 1
15:00–18:00
Místnosti K107, K106, K222 paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů