Fakta, mýty, příběhy
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
301FM | Z | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je nalézat a analyzovat formy příběhu a narace v mimouměleckých oblastech, zejména ve vědě (například v historii, archeologii, kosmologii...)a v jejích bizarních mutacích.
Forma studia
Dataprojekce a pedagogický výklad početných příkladů narace ve vědě i „nevědě“. Všestranná diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost reflexe a analýzy, kreativita, nasazení.
Obsah kurzu
Historici a archeologové píší podobně jako scenáristé příběhy. Vznikání a proměně těchto příběhů (především evropským) se budeme věnovat od romantických představ a mýtů přes nacionalistické (i padělatelské) pokušení až k dnešním interpretacím (archeologie a historie krajiny, všedního života apod.) i dezinterpretacím v čele s představiteli tzv. mašíblů (zkratka magorů, šílenců a bláznů či blbů), kteří ovšem často vyprávějí příběhy nejpozoruhodnější. Osou každé přednášky bude výrazný příběh z minulosti s pestrou obrazovou dokumentací jeho utváření.
Doporučená nebo povinná literatura
S desítkami titulů seznamuje studenty pedagog. Jejich seznam se každoročně obměňuje. Například:
BLAŽEK Bohuslav: Mezi vědou a nevědou. Praha: Pressfoto, 1978
BORECKÝ Vladimír: Zrcadlo obzvláštního (z našich mašíblů). Praha: Hynek, 1999
SMETÁNKA Zdeněk: Archeologické etudy. Praha: NLN, 2003
SPINDLER Konrad: Muž z ledovce. Praha: MF, 1998
TÉRA Michal: Perun, bůh hromovládce (sonda do slovanského archaického náboženství). Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2009
a mnohé jiné.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou zápočtu je alespoň 75% docházka a aktivní účast v diskusi.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje