Fakta, mýty, příběhy

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
301FM Z 2 2T česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je nalézat a analyzovat formy příběhu a narace v mimouměleckých oblastech, zejména ve vědě (například v historii, archeologii, kosmologii...)a v jejích bizarních mutacích.

Forma studia

Dataprojekce a pedagogický výklad početných příkladů narace ve vědě i „nevědě“. Všestranná diskuse.

Předpoklady a další požadavky

Schopnost reflexe a analýzy, kreativita, nasazení.

Obsah kurzu

Historici a archeologové píší podobně jako scenáristé příběhy. Vznikání a proměně těchto příběhů (především evropským) se budeme věnovat od romantických představ a mýtů přes nacionalistické (i padělatelské) pokušení až k dnešním interpretacím (archeologie a historie krajiny, všedního života apod.) i dezinterpretacím v čele s představiteli tzv. mašíblů (zkratka magorů, šílenců a bláznů či blbů), kteří ovšem často vyprávějí příběhy nejpozoruhodnější. Osou každé přednášky bude výrazný příběh z minulosti s pestrou obrazovou dokumentací jeho utváření.

Doporučená nebo povinná literatura

S desítkami titulů seznamuje studenty pedagog. Jejich seznam se každoročně obměňuje. Například:

BLAŽEK Bohuslav: Mezi vědou a nevědou. Praha: Pressfoto, 1978

BORECKÝ Vladimír: Zrcadlo obzvláštního (z našich mašíblů). Praha: Hynek, 1999

SMETÁNKA Zdeněk: Archeologické etudy. Praha: NLN, 2003

SPINDLER Konrad: Muž z ledovce. Praha: MF, 1998

TÉRA Michal: Perun, bůh hromovládce (sonda do slovanského archaického náboženství). Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2009

a mnohé jiné.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou zápočtu je alespoň 75% docházka a aktivní účast v diskusi.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů