Filmy Jany Ševčíkové, Jaromíra Kačera a Alana Vitouše

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MFSKV Z 1 7S česky letní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Alice RŮŽIČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

seznámit studenty s filmovou tvorbou 3 nezaměnitelných tvůrčích osobností

Forma studia

Modulová výuka KDT.

Přednášející/Lecturer: Jana Ševčíková, Jaromír Kačer a Alan Vitouš (garantuje Alice Růžičková)

Termíny a místo konání/Date and time: pátek 22. 3. 2019, 10-17h, projekce FAMU

Podmínky atestace/Assignement: zá/1 – 100% účast + aktivita na semináři

Kapacita/Capacity: 60

Volitelný pro/Optional for: FAMU

Jazyk výuky/Language of teaching: česky

Předpoklady a další požadavky

žádné

Obsah kurzu

Setkání s originálními osobnostmi – s Janou Ševčíkovou (scénář a režie), Jaromírem Kačerem (kamera) a Alanem Vitoušem (hudba) aneb reflexe tvorby a komunikace ve štábu na pozadí projekce jejich filmů z 35mm kopií:

Pátek 22. 3. 10-12h v Projekci FAMU

Piemule (1984, 43´) – film o české menšině, která se více než před sto padesáti lety usadila v kopcích nedaleko Timisoary. Čeští řemeslníci a rolníci přišli do těchto míst v roce 1822 s celými rodinami, aby tu nalezli práci, půdu a nové živobytí. Režisérka Jana Ševčíková se dostávala do Rumunska za velice obtížných podmínek počátkem osmdesátých let. Během několika let se jí podařilo zachytit způsob života v jedné z opuštěných vesnic. V průběhu čtyř ročních období zobrazuje film jak pracovní témata (sklizeň a obdělávání půdy), tak náboženské obřady (vánoční zvyky, masopust, Velikonoce či svatební obřady). Režisérka představuje jednotlivé osoby, jejich zvyky, chování a názory. Složitá stavba filmu umožňuje vyzdvihnout sociální aspekty života této nevelké, Rumunům cizí enklávy, její historii a morální hloubku charakterů. V důsledku izolace od cizího prostředí si tato komunita uchovala svůj jazyk, kulturu a pocit národní identity.

Starověrci (2001, 46´) – dokument vznikal pět let, během nichž režisérka časosběrným způsobem zaznamenávala život lidí přísné víry, žijících v rumunské vesnici u dunajské delty. Ze snímku je zřejmé, jak dlouho se natáčel, jak roste z hlubokého pochopení tamního života, z jeho jinak kráčejícího času, patrné je na něm však i to, jak svému času nechce patřit, neboť způsob natáčení a práce s materiálem nezaznamenává žádný pohyb, žádnou proměnu, kromě přirozených linií na půdorysu křtu a pohřbu.

Oběd 12-13h

Pátek 22. 3. 13-17h v Projekci FAMU

Svěcení jara (2002, 55´) – dokument je především portrétem japonského tanečníka a choreografa Mina Tanaky. Film ohraničují dvě uvedení představení Svěcení jara – jedno se konalo v pražském divadle, druhé pod širým nebem na Tanakově horské farmě v Kakušu. Čas mezi nimi je vyplněn tvůrčí prací s dalšími adepty tanečního umění. Tanaka je výraznou osobností alternativního divadla, jeho vystoupení se skupinou Mai-Juku jsou reakcí na přetechnizovaný život, který se odtrhl od přírody, na svět, ve kterém se stále více otevírá mezera mezi člověkem a druhými.

Gyumri (2014, 68´) – 7. prosince 1988 zahynuly v arménském městě Gyumri na následky zemětřesení tisíce lidí, z nichž byla více než třetina dětí – truchlící rodiče na to reagovali tím, že začali dávat nově narozeným dětem jména po zemřelých sourozencích, což pak u řady z nich vedlo k problémům s identifikací a dodnes mnozí věří, že duše bratra nebo sestry žije s nimi či přímo v nich, jak ukazuje dokument o životě po katastrofě, který režisérka natáčela v průběhu tří let.

Doporučená nebo povinná literatura

Jana Ševčíková (*1953, Praha) absolvovala Střední průmyslovou školu filmovou v Čimelicích a v roce 1983 FAMU Praze, obor dokumentární tvorba. Má výjimečné postavení mezi českými dokumentaristy. Už od školy měla problémy se svým nekonjukturálním viděním světa, snažícím se dohlédnout k podstatě věcí. Mezi odborníky je ceněna jako svébytný talent a osobnost vymykající se běžným normám a zařazením. Je zcela nezávislá a realizuje jen projekty, o kterých je přesvědčena, že je „musí natočit", většinou ve vlastní produkci, což bylo dříve v Československu krajně obtížné. Má výrazný zájem o etnografii a život v těžkých podmínkách. Její filmy evokují základní otázky lidského bytí, které se dotýkají člověka jako jedince i jako člena společnosti kdekoli na světě.

Studium dokumentární tvorby na FAMU absolvovala poeticko-etnografickým esejem Piemule (1983). Pro neshody s vedením Krátkého filmu Praha, kdy byla nucena z osmnáctiminutového dokumentu vystřihnout devatenáct míst, si zvolila cestu filmaře na volné noze. Za minulého režimu se proto živila především úklidem bytů a domů. Autorské nezávislosti zůstala věrná dodnes, je režisérkou i producentkou svých filmů. Její práce byla mnohokrát oceněna na řadě významných filmových festivalů, především v zahraničí. Paradoxně je tak její dílo známé více ve světě než v Čechách. Filmografie: Světské děti (1981), Tulakona (1986), Jakub (1992), Starověrci (2001), Svěcení jara (2002), Gyumri (2008).

Jaromír Kačer (*1961, Praha) vystudoval katedru kamery na FAMU, kde spolupracoval na školních snímcích Lichá směna (režie K. Snop), Tatínek neprotestoval(režie J. Suchý), vizuálně nápaditém dramatu Vlček (režie Z. Tyc) i ojedinělém kameramanském exkursu do světa animace (výtvarná spolupráce M. Pavlátová) – snímku Tady. Do světa celovečerního hraného filmu vstoupil v roce 1989 pozoruhodnou černobílou baladou Vojtěch, řečený sirotek režiséra Zdeňka Tyce, která se řadí mezi nejvýraznější filmy konce minulého století. Po ukončení studií pracoval v Laterně Magice, kde se chopil filmově trikové složky představení Mínotaurus. Dále pak působil v dokumentárním i hraném filmu. Spolupracoval s dokumentaristkou Janou Ševčíkovou na filmech Jakub, Svěcení jara – Min Tanaka, Starověrci i nejnovějším snímku Gyumri, který v roce 2008 získal cenu CULT pro nejlepší dokumentární film v sekci L'Altro Cinema na festivalu v Římě.

S režisérem Jaroslavem Hyklem je spolupodepsán pod hudebním filmem Archa Noemova, pohádkou ze současnosti Róza strážné strašidlo a výtvarně stylizovaným dokumentem J. Váchal – Magie dřevorytu. Za zmínku stojí také obrazový průvodce Pražský hrad krok za krokem a Císař Karel IV., stejně jako dlouhodobější práce na značné části dokumentárního seriálu Putování za vínem. Jaromír Kačer pracoval rovněž na trilogii Gustav Mahler v režii Pavla Kačírka, kde poloha vyprávění dovedně balancuje mezi výpravným historickým filmem a dokumentem. S Ivanem Vojnárem natočil dokumenty V zahradě a Herci a v roce 1997 snímal i jeho celovečerní hraný film Cesta pustým lesem, který získal nejvyšší ocenění na kameramanském festivalu v Barceloně. Na filmu Sentiment režiséra Tomáše Hejtmánka, inspirovaném setkáním s legendou české kinematografie Františkem Vláčilem, snímal jeho exteriérovou a reálovou část. J. Kačer stál za kamerou také u televizních dětských filmů Archa pro Vojtu a Bubu – Vánoční příběhrežisérky Moniky Elšíkové.

Alan Vitouš (*1946, Praha) - v rodině jazzového klarinetisty Josefa Vitouše/1906-1981/ a manekýnky a textařky Ludmily Vitoušové /1914-1996/ se narodil hudebník a multižánrový umělec v jedné osobě. Český perkusionista Alan Vitouš vystudoval Konzervatoř v Praze, obor bicí nástroje. V letech 1962-1965 působil v nejslibnější české jazzové kapele všech dob JUNIOR TRIO s bratrem Miroslavem Vitoušem a Janem Hammerem. Začátkem osmdesátých let s spolupracoval Jiřím Stivínem a r.1985 založil vlastní soubor VITOUŠ TRIO s Janou Koubkovou a Vojtěchem Havlem. Na přelomu 90. let vystupuje s japonským tanečníkem Min Tanakou (Praha, Tokyo) a navrací se ke spolupráci s Miroslavem Vitoušem (CD Alan Vitouš featuring Miroslav Vitouš 1990, turné po Evropě a Japonsku 1990, Struny podzimu, Praha 2003). V letech 1992-1994 koncertoval a nahrával s francouzským hudebníkem Miquelem Montanarem v rámci projektu „Východní vítr“. Společný projekt s čínskou pěvkyní Song Feng Jün získal druhou cenu na prestižní hudební soutěži v Šanghaji v roce 1995. Od roku 1989 spolupracuje Alan Vitouš s hercem Jaroslavem Duškem (divadlo Vizita) a v současné době je rovněž kmenovým členem projektu Slet bubeníků.

Hodnoticí metody a kritéria

100% účast a aktivní zapojení se na semináři

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
22.03.2019 10:00–17:00 Alice RŮŽIČKOVÁ Projekce FAMU
Lažanský palác
přednáší Jana Ševčíková, Jaromír Kačer a Alan Vitouš paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů