Základy střihu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303ZS | Z | 1 | 24S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je prohloubit znalosti a praktické dovednosti, které studenti získali v úvodu do oboru střihová skladba a při plnění praktik zimního semestru a které budou v letním semestru 1. ročníku potřebovat pro vlastní realizaci povinných praktických cvičení KDT.
Forma studia
Analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů. Dále samostatný střih audiovizuálního materiálu s konzultacemi.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné absolvování Úvodů a Praktik na KSS. Znalost Antologie textů k úvodům, FAMU 2006.
Obsah kurzu
Kurs tvoří vstupní minimum do hájemství střihové skladby. Cílem semináře je, aby studenta pochopit film jako složenost – a celek světa s jeho fenomény jako plod montáže. K tomu slouží jednak praktické úkoly, které budou studenty plněny přímo při hodiny, jednak teoretické exkursy. Kurs neupřednostňuje praktický výkon před teoretickou rozvahou či naopak. Musíme si být vědomi, že k autentickému montážnímu spojení dochází právě při spojení protikladného.
- 3. Složenost jakožto lidská možnost tvorby. Materiály. Formáty. Završení střihu cvičení „Postup práce“.
- 3. Plynulost pohybu: Kulešovovo gesto vs. jumpcut. Praktické cvičení: „Umělý člověk“.
- 3. Časová kompozice a zvuk: fuga vs. píseň. Praktické cvičení: „Atmosféra místa kamerou a mikrofonem“.
- 4. Rozzáběrování, fotografie, křivka zrání záběru. Praktické cvičení: „Film z fotografie: Velázquez a Serov“.
- 4. Monumentalia a pomíjivost: Šostakovič a Xenakis? Praktické cvičení: „Tři podoby jednoho předmětu“ a „Nová neexistující věta“.
- 4 Hlubinná kompozice vs. rozzáběrování; Praktické cvičení: „Dvě režie téhož“.
- 4. Myšlení filmem: mezi metaforou a metonymií. Huszárik: Elégia. Cvičení: „Je to paralelní montáž nebo křížový střih?"
pohyblivé datum: Dodělání nedodělků. Konzultace střihu „Autorských reportáží“. Shrnutí a výhledy vedle a dál.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
Antologie textů k úvodům, FAMU 2006
Základy střihové skladby, Josef Valušiak, AMU 2005
Doporučená literatura:
Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, Ivo Bláha, AMU 2006
Jak číst film. Svět filmu, médií a multimédií, James Monaco, Albatros 2006
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky zápisu zápočtu: 70% docházka + cvičení
Ústní zkouška z teorie a dále technologie střihu.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 13:10–15:35 | Ondřej VAVREČKA | Střižna avid KDT 212 Lažanský palác |
proběhne 8x od 4.3. 2019 | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)