Showrunners

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305SR ZK 2 14S anglicky, česky letní

Garant předmětu

Karla STOJÁKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš HRUBÝ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Posluchači se budou postupně seznamovat s různými praktickými i teoretickými modely showrunnerství, obecnými postupy při výrobě seriálů v zahraničí i v ČR, fungování scenáristického týmu (writers roomu) a historickým vývojem na poli televizní i internetové seriálové tvorby. V praktické rovině si studenti vyzkouší vývoj vlastního seriálu, od námětu až po prezentaci seriálu před vysílatelem.

Forma studia

Přednáška

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

Anotace předmětu :

Showrunner je termín, který vznikl na začátku 21 století v Americe pro nový typ profese, který se etabloval současně se vznikem tzv. druhého zlatého věku televize. Sloučením role scenáristů, producentů a dramaturgů vznikla role, která byla konečným arbitrem všech kreativních rozhodnutí, tedy pozice kterou při vzniku audiovizuálního díla mívá obvykle režisér.

Role showrunnera, jakožto specifické profese na pomezí producetsví, scenáristiky a režie není v České republice zatím zavedená. Ačkoliv se v televizním prostředí s takovým titulem nesetkáte a ani v akademické sféře se této otázce nevěnuje větší pozornost, showrunneři v českém prostředí reálně existují. Většinově jedná o tzv. kreativní producenty zaměstnaných v televizích nebo soukromých firmách, či v osobách autorských scenaristických a režijních tvůrců. Úlohou předmětu je realitu současného showrunnerství zadefinovat, představit a také si ji vyzkoušet v praxi.

Popis jednotlivých bloků

1.Úvod – terminologie, historický vývoj. Seznámení se s výraznými osobnostmi v oboru. V praktické rovině budeme analyzovat úvodní scény pilotních dílů seriálů, ukážeme si zákonnistosti expozice, nastavení seriálového světa a jeho představitelů.

2.Seriálová narace a nové vypravěčské postupy, seriál jako román a jeho společenská funkce. Inovace v seriálovém vyprávění v tzv. zlatém věku televize.

3.Od myšlenky k treatmentu – jakým způsobem vznká treatment, jeho zákonnitosti, interní a externí využití. Definice základní struktury seriálu, o čem seriál vypovídá, pro koho je určený, jaká je jeho základní premisa a charaktery. Sestavení tvůrčího týmu a definice rolí.

4.Pilot – jakým způsobem vzniká pilot, příklady a analýza úspěšných pilotů. Reálné způsoby, kterým se tato fáze vývoje financuje (v ČR analýza development prostředků ze strany vysílatelů a také veřejných zdrojů – např. Creative Europe).

5.Další práce na pilotu – dramaturgie, poznámky, konflikty, postup při kreativních rozhodováních a konfliktech.

6.Seriálový oblouk – práce na synopsi a scénářích dalších dílů. Jakým způsobem se seriál vyvíjí v rámci jedné sezóny a jakou roli může hrát více sezón? Praktické příklady ze seriálového světa, analýza vypravěčských rozdílů minisérií a seriálů (například True Detective vs. Breaking Bad).

7.Prezentace seriálu pro televizi – autorský treatment, moodboard, pitch. Způsob kterým televize do vývoje zasahují, development rozpočty a vyjednávání.

8.Praktické výrobní problémy – rozpočet, počet natáčecích dní, způsob natáčení (chronologicky či podle motivů). Jakým způsobem na seriálu pracuje režisér a jaká je jeho role? Otázky konfliktů mezi režisérem, vysílatelem a scenáristickým týmem.

9.Preprodukce – jednání s televizí o základních otázkách – honoráře, producentské fee, funkce a označení v titulcích. Rezíbírání konfliktů, především v otázkách finančích a kreativní kontroly nad projektem. Základní právní principy, které se v těchto jednáních řeší.

10.Seriálová výroba – praktické otázky a problémy spojené s natáčením, kreativní změny v produkci.

11.Postprodukce – dokončovací práce na seriálu, marketingové postupy a seriálová distribuce.

12.Závěr – dokončení praktické části přednášek – hotový pilot (v podrobném treatmentu), rozpočet a prezentace seriálu pro televizi. Základní Evropské a světové workshopy a trhy, distribuce a prodej práv.

Doporučená nebo povinná literatura

1.Bennet, Tara : Showrunners, the The Art of Running a TV Show book. Titan Books, Sep 5, 2014

2.Douglas, Pam : Writing the TV Drama Series: How to Succeed As a Professional Writer in TV, Michael Wiese Productions 2014

3.Keating, Gina : Netflixed : The Epic Battle for America’s Eyeballs.

4.Gary Edgerton, The Columbia History of American Television

5.Sepinwall, Alan : The Revolution Was Televised : The Cops, Crooks, Sligners, and Slayers Who Changed TV Drama Forever

6.Wolk, Alan : Over The Top: How The Internet Is (Slowly But Surely) Changing The Television Industry, Published June 14th 2015

7.Shapiro, Seth :Television: Innovation, Disruption and the World's Most Powerful Medium Volume, Published July 5th 2016 by New Amsterdam Media LLC

8.Strunk, William : The Elements of Style

Důležité odkazy –

https://en.epi.media/tv-lab/

https://serial-eyes.com/

https://www.youtube.com/channel/UCJkMlOu7faDgqh4PfzbpLdg

https://www.youtube.com/channel/UCErSSa3CaP_GJxmFpdjG9Jw

https://blcklst.com/

http://www.flyingwrestler.com/2011/04/what-makes-a-good-tv-series-idea/

http://scriptshadow.net/

Hodnoticí metody a kritéria

Přednášky budou na konci hodnocené zkouškou. Zkouška se sestává z hodnocení praktické části práce (hodocení A,B,C,D,E a nedostatečné) a ústního pohovoru.

Poznámka

.

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 107
Učebna 1 (FAMU)

(Lažanský palác)
HRUBÝ T.
17:20–18:55
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 17:20–18:55 Tomáš HRUBÝ Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů