History, Theory and Practice of Czech Theatre Criticism 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
201HKR2 ZK 2 2T Czech summer

Subject guarantor

Jana CINDLEROVÁ, Jaroslav VOSTRÝ

Name of lecturer(s)

Jana CINDLEROVÁ

Learning outcomes of the course unit

The aim of the course is to guide Drama Theatre Dept. directing and dramaturgy students to a greater understanding of the relationship of theatre and audience in the context of the period social mentality at the limits of general cultural and professional theatre review. The result of this is a tracing of the development of those reviews, not narrowly academic (or pseudo-academic) dividing critiques and dramaturgy but about the concepts of both disciplines which correspond to the real situation and would be sufficent in the real relation to theatre and the relation to creation and review in theatre practice where individual professions (director, dramaturgist, critic) overlap; how, otherwise, examples demonstrate this. This course is important also for the study of history and contemporary practice and a perspective on Czech drama in which a study of historical material becomes part (on which relevant knowledge depends!) of self-identification of talent and development of it's various aspects.

Mode of study

Classes, completed paper.

Prerequisites and co-requisites

Class participation, completed course paper.

Course contents

Winter semester content:

  1. K. H. Hilar and his road from critique to dramaturgy and directing: the borders of critique and dramaturgy as borders of review and self-review and other examples of the relation of critique and dramaturgy practice, that is, profressional work in the development of representatives of Czech drama theatre; Hilar and Václav Vydra; Hilar and Šalda and Šalda's shift to theatre.
  2. Typology, that is, genology of critique and its differentiation in the period of the First Republic: Jindřich Vodák, Otokar Fischer, A. M. Píša and others; František Götz as a dramaturgist, theoretician and critic, O. Fischer as a critic, historian, dramaturgist and drama theatre lead.
  3. Frejk and Burian's dramaturgy as critique and Honzlova as program aesthetic or poetics, academic teatrology and ideology.
  4. Critques and ideology: from the Avant garde to socialist-realist dramaturgy, from critique to self-critique.
  5. Critique and dramaturgy through the 1960s domestically and throughout the world and the development of the mutual relationship between critique and dramaturgy (or vice versa) from so called normalization to post-October opening up to the world and today's fashions.

Recommended or required reading

6.

Hilar, K. H. Divadelní promenády, Praha 1915

Hilar, K. H. Boje proti včerejšku (1915–1925), Praha 1925

Hilar, K. H. Pražská dramaturgie, Praha 1930

K.H.Hilar (Čtvrt století české činohry), Praha 1936

Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940: 55–90 (První až čtvrtý rozhovor s V. Vydrou)

Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické, Praha 1937

Šalda, F. X. O věcech divadelních, Praha 1987

Vydra, V. Prosím o slovo, Praha 1940

Vydra, V. Má pouť životem a uměním, Praha 1948

7.

Fischer, O. K dramatu, Praha 1919

Fischer, O. Literární studie a stati I, II, Praha 2015

Otokar Fischer a Národní divadlo, Praha 1983

Götz, F. „Česká moderní divadelní kritika“, in Nové české divadlo 1918–1926, Praha 1926: 65–74

Götz, F. Zrada dramatiků, Praha 1931

Götz, F. Boj o český divadelní sloh, Praha 1934

Píša, A. M. Stopami dramatu a divadla, Praha 1967

Píša, A. M. Divadelní avantgarda, Praha 1978

Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940

+ časopis Jeviště 1918–1922, Nová scéna 1930, sborníky Nové české divadlo 1918–1926, 1927,1928–1929, 1930–1932 ad.

8.

Burian, E.F. Zameťte jeviště, Praha 1936

Burian, E.F. Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938

Burian, E.F. Pojďte, lidé, na divadla, s železnýma kladivama, Praha 1940

Frejka, J. Živé divadlo (Sešit poznámek), Praha 1936

Frejka, J. O divadlo vskutku národní, Praha 1939

Frejka, J. Smích a divadelní maska, Praha 1942

Frejka, J. Železná doba divadla, Praha 1945

Frejka, J. Režie jako projev průbojného ducha [výbor uspořádaný J. Hájkem], Praha 1980

Honzl, J. K novému významu umění, P raha 1956 (články psané do roku 1945)

Honzl, J. Divadelní a literární podobizny, Praha 1959

Honzl, J. Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963

9.

Burian, E.F. Zahajujeme, Praha 1945

Burian, E.F. Divadlo za našich dnů [výbor uspořádaný J. Kopeckým], Praha 1962

Honzl, J. K novému významu umění, Praha 1956 (články psané po roce 1945)

Kočová, Z. Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955

Sílová, Z. / Bár, P. Frejkovy Schovávané na schodech, Praha 2014

Vostrý, J. „Jiří Frejka a divadelní revoluce“, in Vostrý, J. / Sílová, Z. / Bár, P. Divadelním ředitelem 1945–1950 (Jiří Frejka na Vinohradech), Praha 2016

+ časopisy Divadelní zápisník, Otázky divadla a filmu, Divadlo ad.

10.

Císař, J. Česká divadelní tradice, Praha 2011: 83–147 (II. Klasika a interpretace) a další články z čas. Disk (2002–2012)

Divadla studiového typu, Praha 1981

Grossman, J. Analýzy, Praha 1991

Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha 1998

Hyvnar, J. „Od pojetí herectví ve studiových divadlech k dnešním otázkám“, in (týž) O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008: 264–294, pův. Disk 22 (prosinec 2007)

Kraus, „Pro divadlo dramatu“, in Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001: 158–178

Machonin, S. Šance divadla, Praha 2005

O současné české režii 1, Praha 1981

O současné české režii 2, Praha 1983

Suchařípa, L. Pravidla hry, Praha 1998

Vostrý, J. Drama a dnešek, Praha 1990

Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996

+ časopisy Divadlo, Divadelní revue, Svět a divadlo s články J. Černého, Z. Hořínka, V. Justa, M. Lukeše ad.

Assessment methods and criteria

Grading based on the presented course paper on an assigned topic.

Note

Possible subjects of course papers:

Václav Tille and František Zavřel

Director vs. actor vs. critic: Vydra's critique of Hilar in the light of Rutt's critiques

Josef Träger and Jiří Frejka

A play and its staging, as viewed by the dramaturgist and critic, respectively a historian on the example of the interpretation of Topola's „The End of Lent“ from the perspective of various reviewers and periods.

A dramatists work, as seen by a dramaturgist and a critique.

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
room K225
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
CINDLEROVÁ J.
11:00–12:30
(lecture parallel1)
Tue
Wed
Thu
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Mon 11:00–12:30 Jana CINDLEROVÁ Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
lecture parallel1

The subject is a part of the following study plans