History, Theory and Practice of Czech Theatre Criticism 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
201HKR2 | ZK | 2 | 2T | Czech | summer |
Subject guarantor
Jana CINDLEROVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
The aim of the course is to guide Drama Theatre Dept. directing and dramaturgy students to a greater understanding of the relationship of theatre and audience in the context of the period social mentality at the limits of general cultural and professional theatre review. The result of this is a tracing of the development of those reviews, not narrowly academic (or pseudo-academic) dividing critiques and dramaturgy but about the concepts of both disciplines which correspond to the real situation and would be sufficent in the real relation to theatre and the relation to creation and review in theatre practice where individual professions (director, dramaturgist, critic) overlap; how, otherwise, examples demonstrate this. This course is important also for the study of history and contemporary practice and a perspective on Czech drama in which a study of historical material becomes part (on which relevant knowledge depends!) of self-identification of talent and development of it's various aspects.
Mode of study
Classes, completed paper.
Prerequisites and co-requisites
Class participation, completed course paper.
Course contents
Winter semester content:
- K. H. Hilar and his road from critique to dramaturgy and directing: the borders of critique and dramaturgy as borders of review and self-review and other examples of the relation of critique and dramaturgy practice, that is, profressional work in the development of representatives of Czech drama theatre; Hilar and Václav Vydra; Hilar and Šalda and Šalda's shift to theatre.
- Typology, that is, genology of critique and its differentiation in the period of the First Republic: Jindřich Vodák, Otokar Fischer, A. M. Píša and others; František Götz as a dramaturgist, theoretician and critic, O. Fischer as a critic, historian, dramaturgist and drama theatre lead.
- Frejk and Burian's dramaturgy as critique and Honzlova as program aesthetic or poetics, academic teatrology and ideology.
- Critques and ideology: from the Avant garde to socialist-realist dramaturgy, from critique to self-critique.
- Critique and dramaturgy through the 1960s domestically and throughout the world and the development of the mutual relationship between critique and dramaturgy (or vice versa) from so called normalization to post-October opening up to the world and today's fashions.
Recommended or required reading
6.
Hilar, K. H. Divadelní promenády, Praha 1915
Hilar, K. H. Boje proti včerejšku (1915–1925), Praha 1925
Hilar, K. H. Pražská dramaturgie, Praha 1930
K.H.Hilar (Čtvrt století české činohry), Praha 1936
Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940: 55–90 (První až čtvrtý rozhovor s V. Vydrou)
Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické, Praha 1937
Šalda, F. X. O věcech divadelních, Praha 1987
Vydra, V. Prosím o slovo, Praha 1940
Vydra, V. Má pouť životem a uměním, Praha 1948
7.
Fischer, O. K dramatu, Praha 1919
Fischer, O. Literární studie a stati I, II, Praha 2015
Otokar Fischer a Národní divadlo, Praha 1983
Götz, F. „Česká moderní divadelní kritika“, in Nové české divadlo 1918–1926, Praha 1926: 65–74
Götz, F. Zrada dramatiků, Praha 1931
Götz, F. Boj o český divadelní sloh, Praha 1934
Píša, A. M. Stopami dramatu a divadla, Praha 1967
Píša, A. M. Divadelní avantgarda, Praha 1978
Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940
+ časopis Jeviště 1918–1922, Nová scéna 1930, sborníky Nové české divadlo 1918–1926, 1927,1928–1929, 1930–1932 ad.
8.
Burian, E.F. Zameťte jeviště, Praha 1936
Burian, E.F. Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938
Burian, E.F. Pojďte, lidé, na divadla, s železnýma kladivama, Praha 1940
Frejka, J. Živé divadlo (Sešit poznámek), Praha 1936
Frejka, J. O divadlo vskutku národní, Praha 1939
Frejka, J. Smích a divadelní maska, Praha 1942
Frejka, J. Železná doba divadla, Praha 1945
Frejka, J. Režie jako projev průbojného ducha [výbor uspořádaný J. Hájkem], Praha 1980
Honzl, J. K novému významu umění, P raha 1956 (články psané do roku 1945)
Honzl, J. Divadelní a literární podobizny, Praha 1959
Honzl, J. Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
9.
Burian, E.F. Zahajujeme, Praha 1945
Burian, E.F. Divadlo za našich dnů [výbor uspořádaný J. Kopeckým], Praha 1962
Honzl, J. K novému významu umění, Praha 1956 (články psané po roce 1945)
Kočová, Z. Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955
Sílová, Z. / Bár, P. Frejkovy Schovávané na schodech, Praha 2014
Vostrý, J. „Jiří Frejka a divadelní revoluce“, in Vostrý, J. / Sílová, Z. / Bár, P. Divadelním ředitelem 1945–1950 (Jiří Frejka na Vinohradech), Praha 2016
+ časopisy Divadelní zápisník, Otázky divadla a filmu, Divadlo ad.
10.
Císař, J. Česká divadelní tradice, Praha 2011: 83–147 (II. Klasika a interpretace) a další články z čas. Disk (2002–2012)
Divadla studiového typu, Praha 1981
Grossman, J. Analýzy, Praha 1991
Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha 1998
Hyvnar, J. „Od pojetí herectví ve studiových divadlech k dnešním otázkám“, in (týž) O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008: 264–294, pův. Disk 22 (prosinec 2007)
Kraus, „Pro divadlo dramatu“, in Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001: 158–178
Machonin, S. Šance divadla, Praha 2005
O současné české režii 1, Praha 1981
O současné české režii 2, Praha 1983
Suchařípa, L. Pravidla hry, Praha 1998
Vostrý, J. Drama a dnešek, Praha 1990
Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996
+ časopisy Divadlo, Divadelní revue, Svět a divadlo s články J. Černého, Z. Hořínka, V. Justa, M. Lukeše ad.
Assessment methods and criteria
Grading based on the presented course paper on an assigned topic.
Note
Possible subjects of course papers:
Václav Tille and František Zavřel
Director vs. actor vs. critic: Vydra's critique of Hilar in the light of Rutt's critiques
Josef Träger and Jiří Frejka
A play and its staging, as viewed by the dramaturgist and critic, respectively a historian on the example of the interpretation of Topola's „The End of Lent“ from the perspective of various reviewers and periods.
A dramatists work, as seen by a dramaturgist and a critique.
Schedule for winter semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Mon |
|
Tue |
|
Wed |
|
Thu |
|
Fri |
|
Date | Day | Time | Tutor | Location | Notes | No. of paralel |
---|---|---|---|---|---|---|
Mon | 11:00–12:30 | Jana CINDLEROVÁ | Pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
lecture parallel1 |
The subject is a part of the following study plans
- Directing and Dramaturgy for Dramatic Theatre (B.A.) (required subject)
- Theory and criticism (B.A.) (optional subject)
- Theory and criticism (M.A.) (optional subject)