Theatre Workshop 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205DDL2 ZK 3 60S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

The goal is to create conditions for students with greater interest in theatre practice, to aquire more personal experience in ensemble creative theatre, the focus is primarily on authorial theatre.

Mode of study

Aggregate work, one's creativity, discussion, text analyses.

Prerequisites and co-requisites

Students should have a personal interest in being involved in theatre and a desire to experiment the the field of theatre.

Course contents

An elective course providing students with experience in one's own theatre creation. This course is conceived of as a student ensemble practical. The main purpose is to penetrate into the proces of the genesis of original theatre. According to the interests of the students, the work may be oriented to drama theatre or object, mask or puppet theatre.

Recommended or required reading

BOGATYRJOV, Pjotr Grigorjevič. Lidové divadlo české a slovenské. Praha: Fr. Borový a Národopisná společnost českoslovanská, 1940. 314 s.

---. Souvislosti tvorby: cesty k struktuře lidové kultury a divadla. Přel. Jaroslav Kolár. Praha: Odeon, 1971. 2010 s.

BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Přel. Ludvík Kundera a Marta Staňková. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

CÍSAŘ, Jan; ŠTĚPÁNEK, František. Základy činoherní režie. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS, 1984. 138 s., 34 s. fot. příl. Knihovnička amatérského divadla, sv. 7

CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Přel. Milan Lukeš. Praha: Divadelní ústav, 2006. 208 s. Ed. Světové divadlo. Přel. z: On the Art of the Theatre. ISBN 80-7008-204-1.

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Praha: IPOS, 1997. 88 s. 80-7068-069-5.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla. Přel. Jiří Taufer a Lubomír Linhart. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s.

FREJKA, Jiří. Divadlo je vesmír. Praha: Divadelní ústav, 2004. 736 s. ISBN 80-7008-163-5.

---. Režie jako projev průbojného ducha: Výbor z teoretických studií a statí. Praha: Divadelní ústav, 1980. České divadlo, č. 3. 168 s.

JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Přel. Jana Pilátová, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. Přel. z: Szkice z teorii teatru lalek. ISBN 80-902482-0-9.

KOLÁR, Erik. 1980. 2 vydání. 100 +1 kapitola o režii loutkových her. Praha:SKKS.

KRATOCHVÍL, Karel. Ze světa komedie dell´arte. 2., přeprac. vyd. Praha: Panorama, 1987. 592 s.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre. ISBN 80-7008-157-0.

POKORNÝ, Jaroslav (ed.). Jindřich Honzl o režii a herectví. (Praha: Divadelní ústav, 1979. České divadlo 1. 234 s.

RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k předmětu: O vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 1997. 56 s. ISBN 80-7068-097-0.

SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. ISBN 80-85455-75-7.

---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: NOC, 1998. 368 s. ISBN 80-85455-74-9.

---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.

VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on exercise participation and for adequate contribution to the theatre creative process. The exam is graded based on the creative contribution of each student to the production process.

Further information

Course may be repeated

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans