Phenomenon of the Emptied Narration

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
306MFVN Z 1 6S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

The students will be introduced not only to the concept of voided narration and film, in this categorie, but particularly with minimalistic formal and narrative procedures and their pitfalls. The students are to understand how to compensate for cracks in the narrative in film and their artistic process at FAMU.

Mode of study

lecture

Prerequisites and co-requisites

Obeznámenost s článkem Zdeňka Holého „Vyprázdněná narace aneb vzrušující nejistota filmového pohybu“, ve kterém byl termín poprvé použit (Cinepur, 40/2015, také zde http://cinepur.cz/article.php?article=838 )

Course contents

Screening of Gerry (Gus van Sant, 2002), follows a lecture with accompanying examples (Bruno Dumont, Carlos Reygadas, Lisandro Alonso, Apicatpong Weerasethakul, etc.)

Voided narration in currently widely used which, of course, is not terribly well rooted in theory literature and is widely diverse and free among its users. Voided narration is not merely a specific type of narration but, as well, the determination of a distinctive style in contemporary art cinematography. Voided narration is, for film, admirably, though narrative, the story is set into the background and the focus of interest is the film form itself. For many in the audience the viewing of this type of film may be a difficult experience, but for the more demanding viewer, these films may be very intense cinematic experiences.

Recommended or required reading

SCHRADER, Paul. Transcendental style in film: Ozu, Bresson, Dreyer

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu

Assessment methods and criteria

aktivní účast

Note

Životopis přednášejícího:

Michal Böhm vystudoval Biskupské Gymnázium v Brně. Studium Filozofie a Anglistiky na Masarykově univerzitě v Brně nedokončil z důvodu přijetí na FAMU. V roce 2013 dosáhl bakalářského titulu na katedře střihové skladby na FAMU s autorským filmem Kremličkiana a bakalářskou prací „Fenomén vyprázdněné narace“. V roce 2016 dokončil magisterské studium s vlastním filmem Horkej den a diplomovou prací „Historické kořeny současného minimalistického filmu“. V současnosti studuje na FAMU v doktorském studiu do kterého byl přijat s projektem Montáž Nicolase Roega.

V letech 2009-2010 pracoval jako střihač zpravodajství v České televizi Brno. Od roku 2010 se podílí jako střihač na dokumentárních pořadech České televize, ale i seriálové hrané tvorby ve spolupráci s Janem Prušinovským (Trpaslík, Most!). Jeho celovečerním hraným debutem jako střihače je film Nenasytná Tiffany (2015). Od té doby se podílel jako střihač na několika studentských filmech (BoHai) a středometrážních či celovečerních dokumentech (Komplex Epopeje, Budovatelé říše, Vienna calling).

Kromě filmové praxe a natáčení vlastních krátkometrážních autorských filmů se věnuje i filmové publicistice (Cinepur, A2) a pedagogické praxi.

Úroveň předmětu: B-bakalářský

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans