Možnosti textu A
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204ALMTA | Z | 2 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent:
- formuluje a promítá své osobní téma do písemné formy
- odlišuje subjektivní charakteristiku textu (jako výpovědi) od jeho objektivní existence (předmět zkoumání)
- poučeně využívá svých znalostí o dramatickém a nedramatickém textu a uvědomuje si souvztažnost textu (v užším slova smyslu) s ostatními složkami uměleckého díla (herecká, výtvarná, zvuková)
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Nezbytným předpokladem pro účast v tomto semináři je schopnost autorského písemného projevu.
Obsah kurzu
V průběhu semináře budeme autorský text chápat jako výsledek vědomé artikulace vlastních názorů a postojů. Text zde není představován a zkoumán jako výlučný umělecký útvar, nýbrž mnohem spíše jako otevřený systém, který nabízí a současně i vyžaduje komunikaci s ostatními složkami zamýšleného uměleckého díla. Mnohem spíše než o „vyprávění“ jde o proces reflexe, sebereflexe a pozorování. Důležitá je volba úhlu pohledu, kterým zvolenou událost / situaci sledujem.
Student si zvolí jedno téma pro celý semestr. Při jeho výběru může vycházet z analýzy situace v nejširším slova smyslu (např. s využitím audiovizuální tvorby nebo dalších druhů umění, dokumentárních zdrojů, atp.). V další fázi jsou jednotlivé – písemně zaznamenané výstupy – podrobeny společné reflexi. Student tak získá zpětnou vazbu i patřičný odstup od předložené první verze. Získané poznatky mu umožní objevit nové, dosud neartikulované možnosti textu, s jejichž pomocí může dále tvarovat již existující textový materiál.
Cílem semináře je prohloubení schopnosti charakterizovat dramatický a nedramatický materiál a tuto znalost vědomě používat ve své vlastní tvorbě.
Způsob vedení semináře: heuristická metoda, v níž důležitou roli sehrává vzájemná reflexe jednotlivých tvůrčích výstupů.
Doporučená nebo povinná literatura
CARRIERE, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Vyd. v ČR 2. Praha: Limonádový Joe, 2014. 200 s. ISBN 978-80-905624-2-4.
KOVALČUK, Josef. Od tématu ke scénáři: příprava inscenace v autorském divadle. Brno: Městské kulturní středisko S.K. Neumanna, 1985. 55 s.
BARTHES, Roland. Roland Barthes o Rolandu Barthesovi. Vydání první. Praha: Fra, 2015. 227 s. ISBN 978-80-87429-33-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení se zakládá na průběžných tvůrčích výsledcích jednotlivých písemných prací a z aktivní účasti na semináři. Důraz je kladen na schopnost samostatné, kreativní práce s textovým materiálem při přípravě inscenace. Minimální účast na semináři je 75%.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (povinně volitelný předmět)