Psychologické otázky tvořivosti a umění

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205PSTU Z 1 1PT

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

přednášky

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Předmět nabízí studentům náhled na tvořivost a umění z pohledu psychologie. Odpoví tak na otázky jaké je místo tvořivosti ve struktuře osobnosti a jaká je charakteristika umělecké tvořivosti. Dále se bude věnovat třem klíčovým fenoménům: empatii, distanci, rytmu jakožto opěrným momentům tvořivosti, zvláště pak té umělecké. Vnitřně hmatovém vnímání podle Otokara Zicha jako konkrétní podoba empatie v dramatickém umění, ale i v běžném životě. Je možné ho rozvíjet výchovou a využívat ho v terapii uměním (v arteterapii v širokém smyslu slova)? Hra a divadlo jako podoba hraní, hry je edukací, tedy učením něčeho pro člověka podstatnému. Důležité je rozvíjení cítění a vnímání sebe v nějaké akci, cvičení se v rozlišování reality běžného dne a fantazie a také členění toho, co se děje teď, co se bude dít za chvíli, tedy rytmizování času.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

PETROVÁ, Alexandra. Tvořivost v teorii a praxi: učební texty. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1999. 169 s. ISBN 80-86226-05-0

Doporučená literatura:

VOSTRÝ, Jaroslav. Petr Čepek: talent a osud. Vyd. 1. Praha: Achát, 1996. 180 s., 48 s. il. ISBN 80-902221-0-2

ŹÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 315 s. Business books. ISBN 80-251-0457-5

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě prezentované kazuistiky problémového dítěte (definice problému v termínech vývojové psychologie a navržení možných řešení z pozice pedagoga DV), aktivní účasti na přednáškách, minimální účast 75 %.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů