České politické divadlo v kontextu současných teorií
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207CPD0 | ZK | 4 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Studenti budou formou četby a následné kritické analýzy současných odborných zahraničních studií seznámeni s dostupnými teoretickými koncepty, které se týkají politického divadla. Po absolvování kurzu budou schopni tyto koncepty zařadit do kontextu vývoje současného myšlení o divadle a vzájemně je komparovat.
- Posluchači budou schopni reflektovat novodobou historii českého politického divadla; tj. pojmenovat základní vývojové tendence politického divadla s ohledem na proměny české divadelní kultury.
- Studenti budou po absolvování kurzu schopni reflektovat společensko-kritickou tvorbu jednotlivých skupin a tvůrců současného českého divadla, definovat jejich strategie při působení na publikum, sledovat výběr témat, sběr materiálů, dramaturgická východiska, inscenační prostředky aj. Dokáží charakterizovat poetiku současných českých divadel, souborů a režisérů, kteří se politickému divadlu věnují soustavněji (např. Boca Loca Lab, HaDivadlo, Divadlo Feste, Divadlo X10, Lachende Bestien, Divadlo NoD, aj.), a na základě toho pak blíže analyzovat zásadní tituly (Ve dne v noci, Experiment Myší ráj, Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny, Všechno, co v nás zkurvili komunisti, aj.).
- Posluchači budou na závěr kurzu schopni teoreticky vymezit pojem politické divadlo, pojmenovat jeho základní podoby vyskytující se v současném českém divadle, jednotlivé projevy vzájemně porovnávat a hlouběji o nich diskutovat.
Forma studia
Seminář.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Seminář bude rozdělen na dvě fáze – teoretickou/přípravnou a výzkumnou. Během prvních několika sezení se studenti formou zadané četby seznámí se současnými odbornými zahraničními studiemi o politickém divadle. Formou odborného výkladu a vlastních referátů pak studenti získají potřebné povědomí o historickém vývoji českého politického divadla. Svá zjištění pak budou studenti mezi sebou vzájemně diskutovat, přičemž cílem bude, aby si každý posluchač zformuloval vlastní tezi (či definici) pojmu politické divadlo. Druhá část semestru bude zaměřena na návštěvu vybraných představení v Praze, včetně plánovaných výjezdů do Brna, Olomouce či Ostravy. Na základě vlastní divácké zkušenosti budou studenti dále promýšlet své teze. Kromě teoretického vymezení pojmu politické divadlo se budou studenti soustředit na charakteristiku jeho základních podob, které se vyskytují v současném českém divadle a to s ohledem na viděný, analyzovaný korpus inscenací. Na konci kurzu studenti napíší krátkou teoretickou/případovou studii, do které zahrnout vlastní teze o politickém divadle a ukáží/dokáží je na zhlédnutých představeních.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
Publikace:
- FISCHER-LICHTE, Erika: Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring Forms of Political Theatre. London: Routledge. 2005, 302 str.
- FISCHER-LICHTE, Erika. Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Taylor and Francis. 2008, 232 str.
- FISCHER-LICHTE, Erika: Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011. 334 str.
- KRITZER, Amelia Howe. Political theatre in post-Thatcher Britain : new writing, 1995-2005. New York: Palgrave Macmillan, 2008. vii, 239 stran.
- LEHMANN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007, 364 str.
- MALZACHER, Florian. Možnosti politického divadla: Possibilities of Political Theatre Today.
- MALCHAZER, Florian (ed.): Not Just a Mirror: Looking for the Political Theatre of Today. Berlin: Alexander Verlag, 2015, 195 str.
- MORGAN, Margot. Politics and Theatre in Twentieth-Century Europe. Critical Political Theory and Radical Practice. New York: Palgrave Macmillan, 2013, 212 stran.
- Postdramatic theatre and the political : international perspectives on contemporary performance. First published 2013. London New Delhi New York: Bloomsbury, 2013. vi, 324 stran.
- PISCATOR, Erwin. Politické divadlo. Praha: Svoboda, 1971, 253 s.
- RANCIÈRE, Jacques. Emancipovaný divák. 1. vydanie. Bratislava: Divadelný ústav, 2015. 127 stran. Svetové divadlo.
Diplomové práce:
- PAVLÍČKOVÁ, Aneta: Režijní tvorba Franka Castorfa. Politično v současných Castorfových inscenacích v divadle Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Praha: Univerzita Karlova, 2013, 69 str. CHVÁTALOVÁ, Martina. Politické divadlo Falka Richtera v postdramatickém kontextu. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, 2014, 140 str.
Elektronické zdroje :
- BOUŠKOVÁ, Veronika: (Politické) výpovědi německého divadla, No. 1–10. [online]. Divadelní noviny. 2016. Dostupné z http://www.divadelninoviny.cz/?s=Pra%C5%BEsk%C3%BD+divadeln%C3%AD+festival+n%C4%9Bmeck%C3%A9ho+jazyka
- HERMAN, Josef: Co je a k čemu je politické divadlo [online]. Divadelní noviny. 2016. Dostupné z https://www.divadelni-noviny.cz/co-je-a-k-cemu-je-politicke-divadlo
- HULEC, Vladimír: Politické divadlo není sprosté slovo. Divadelní noviny. 2018. Dostupné z https://www.divadelni-noviny.cz/politicke-divadlo-neni-sproste-slovo
- HULEC, Vladimir: M. Bambušek: V době míru mysli na válku (doplněk) [online]. Divadelní noviny. 14/2010. Dostupné z http://www.divadelni-noviny.cz/miroslav-bambusek-v-dobe-miru-mysli-na-valkudoplnek-rozhovoru
- JIŘIČKA, Lukáš: Obhajoba divadla v dokumentárním divadle [online]. Dostupné z: http://rimini-protokoll.de/materialbox/vung-bien-gioi/65-1-Obhajoba+divadelnosti.html
- JIŘIČKA, Lukáš: Nejsme záchranný team. S Rimini Protokoll vytváříme umělecké reportáže [online]. A2, 2010, č. 26. Dostupné z: http://www.advojka.cz/archiv/2010/26/nejsme-zachranny-tym
- KIRBY, Michael: On Political Theatre [online]. The Drama Review: TDR, vol. 19, no. 2, 1975, pp. 129–135. JSTOR. Dostupné z http://www.jstor.org/stable/1144954 . Accessed 12 Aug. 2020
- MALCHAZER, Florian: Neklid a nesnáz – politické divadlo jako agonistický herní prostor. Goethe.de. 2016. Dostupné z https://www.goethe.de/ins/cz/cs/kul/mag/20776967.html
- MIKULKA, Vladimír: Herec Majer a jemu podobní [online]. Divadelní noviny. 2016 [citováno dne 04-07-2017]. Dostupné z http://www.divadelni-noviny.cz/studio-hrdinu-david-zabransky-herec-a-truhlar-majer-mluvi-o-stavu-sve-domoviny-recenze
- MIKULKA, Vladimír: Politické divadlo v časech sociálních bublin. Deník N. 2019. Dostupné z https://denikn.cz/67364/politicke-divadlo-v-casech-socialnich-bublin
- MUSILOVÁ, Martina: Vliv Brechtovy divadelní poetiky na herectví Mahenovy činohry v letech 1959-1969 [online]. Sborník prací fakulty Brněnské univerzity. 11/2008, str. 86. Dostupné z https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/114545/Q_Theatrologica_11-2008-1_10.pdf?sequence=1
- SCHNELLE, Barbora. Politické divadlo a jeho dvě německé tradice [online]. Sborník prací Fakulty Brněnské Univerzity, Q 1 /1998, s. 47-56. Dostupné z: http://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/114605/Q_TheatrologicaCinematologica_01-1998-1_5.pdf
- SCHNELLE, Barbora: Copak by odpovídali čeští otcové? Výtečná generační inscenace v Berlíně [online]. Zprávy. idnes. 2011. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/copak-by-odpovidali-cesti-otcove-vytecna-generacniinscenace-v-berline-1mc-/kavarna.aspx?c=A110518_132756_kavarna_chu
- ŠALDOVÁ, Lenka: Dvakrát Maxim Gorkij Theater [online]. Divadelní noviny. 2016, str. 85-111. Dostupné z http://www.divadelni-noviny.cz/dvakrat-maxim-gorkij-theater
- VAUGHAN, David: Jitka Sloupová and return of political theatre to the Czech stage [online]. Czech Radio: Radio Prague International. 2013. Dostupné z https://english.radio.cz/jitka-sloupova-and-return-political-theatre-czech-stage-8547755
- VOKÁČ, Tomáš: Nebezpečí politického divadla. Advojka. 2008. Dostupné z https://www.advojka.cz/archiv/2008/16/nebezpeci-politickeho-divadla
Doporučená literatura:
Publikace:
- ANGELAKI, Vicky. Social and political theatre in twenty-first century Britain: staging crisis. London: Bloomsbury Academic, 2017. 266 stran.
- AUGUSTOVÁ, Zuzana – JIŘÍK, Jan – JOBERTOVÁ, Daniela (ed.). Horizonty evropského dramatu: Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha. Nakladatelství Akademie múzických umění. 2017. 331 s.
- DREYSS, Miriam - MALZACHER, Florian (ed.): Experts of the everyday. The Theatre of Rimini Protokoll. Berlin: Alexander Verlag. 2007, 150 str.
- DÜRRENMATT, Friedrich. Problémy divadla. Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry. 1965. 92 s.
- GROSSMAN, Jan. Proměna divadla? In Grossman, J. Texty o divadle II. Praha: Pražská scéna. 2000 s. 139 – 143.
- GRUSKOVÁ, Anna: Německá dráma. Praha: Divadelní ústav. 2004, 319 str.
- GORIAUX-PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera. Na cestě za novým realismem. Praha: Nakladatelství KANT. 2014, 220 str.
- ROUBAL, Jan: Souřadnice a kontexty divadla: antologie současné německé divadelní teorie. Přel. Jitka Ludvová. Praha: Divadelní ústav, 2005. 162 str.
- SŁAWÌŃSKÁ, Irena: Divadlo v současném myšlení. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2002. 479 str.
Články a studie:
- AUGUSTOVÁ, Zuzana: Politicky (ne)korektní divadlo. Svět a divadlo. ročník 21, č. 1, 2010. AUGUSTOVÁ, Zuzana: Krásné Zimní Kožky (Handke Jelinek Kluck). Svět a divadlo, ročník 23, 2012, č. 6.
- ADÁMEK, Jiří: Dobré špatné divadlo nedivadlo. Svět a divadlo, 2010, č. 1.
- BREGOVIČ, Monika. Transforming Reality in the Magic Mirror of Fiction. From Boal to SIGNA. In: Von Brincken, Jörg; Gröbel, Ute; Schulzki, Irina. Fictions/ Realities: New Forms and Interactions. München: Martin Meidenbauer Verlag, 2011. str. 114-130.
- KUNDEROVÁ, Radka. Paměť-identita-migrace-inspirace? Svět a divadlo, 2016, č. 4.
- PŠENIČKA, Martin: Postdramatické divadlo Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue. 2008, č. 3.
- SCHNELLE, Barbora: Současné angažované divadlo. Model Schaubühne. Svět a divadlo. roč. 11., 2000, č. 4.
- SCHNELLE, Barbora: Divadlo politicky nekorektní (Small Town Boy Falka Richtera). Svět a divadlo. 2014, č. 6.
- SCHNELLE, Barbora: Jak dělat současné divadlo. Svět a divadlo. 2016, č. 4.
- ŠIROKÁ, Dominika: #Refugeeswelcome (alebo o syndróme cynického humanismu). Svět a divadlo. 2016, č. 4.
- ŠTĚDRON, Petr: Migranti a postmigranti. Svět a divadlo, 2014, č. 6.
Diplomové práce:
- BURIANOVÁ, Zuzana: Dokumentární divadlo a jeho využití. Praha: Akademie múzických umění. 2012, 37 str.
- HANÁKOVÁ, Klára. Posedlost divadlem / Evžen Sokolovský. Inscenační tvorba v Mahenově činohře v šedesátých letech 20. Století. 2008. Brno: Janáčkova akademie múzických umění. 248 s. ISBN 978-80-86928-48-7
- HERČÍKOVÁ, Babora: Polohy současného dokumentárního divadla. Brno: Janáčkova akademie múzických umění. 2013, 118 str.
- SOUČKOVÁ, Kateřina: Dokumentární divadlo: dokumentárnost a divadelní dílo. Praha: Akademie múzických umění. 2016, 100 str.
Elektronické zdroje:
- MUSILOVÁ, Martina. Vliv Brechtovy divadelní poetiky na herectví Mahenovy činohry v letech 1959-1969 [online]. Sborník prací fakulty Brněnské univerzity. 11/2008 [citováno dne 04-14-2017], s. 86. Dostupné z https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/114545/Q_Theatrologica_11-2008-1_10.pdf?sequence=1
Důležitým studijním materiálem budou zhlédnutá představení, případně také k nim se vztahující recenze. V případě zpracovávání referátů budou studenti odkázání také na existující záznamy uložené v knihovně DAMU, v archivu Divadelního ústavu, aj.
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti budou hodnoceni za průběžnou práci při semináři, která bude primárně zahrnovat četbu zadané povinné literatury a následně pak ústní analýzy odborných textů, dále také vypracovávání kratších referátů. Od studentů bude vyžadována aktivní účast v diskusích nad viděnými inscenacemi či jinými tématy semináře. Podmínkou pro úspěšné zakončení kurzu bude odevzdání kratší teoretické studie.
Poznámka
České politické divadlo v kontextu současných teorií - harmonogram distanční výuky
Středa 12:30-14:00
Seminář měl mít původně dvě fáze: teoretickou/přípravnou, během které bychom četli a diskutovali nad teoretickými koncepty politického divadla, a výzkumnou, která měla být zaměřena prakticky na návštěvu divadel a následnou analýzu představení. S ohledem na to, že je omezena prezenční výuka a také s přihlédnutím k tomu, že prozatím nelze předvídat další vývoj epidemiologické situace, budeme v průběhu října tyto dvě fáze kombinovat, abychom, využili možnost chodit do divadel, dokud to půjde. Na dálku se budeme potkávat prozatím pravidelně každou středu od 14:00-15:30, kdy bychom diskutovali nad zadanou četbou, jakmile budeme mít i divácké zkušenosti z představení, tak bychom se bavili konkrétně o jednotlivých inscenacích.
7. 10. - první informační setkání, kde si přiblížíme četbu na následující týden
14. 10. - seznámení s českým myšlenkovým diskurzem o politickém divadle - kritická analýza vybraných recenzí z českého prostředí
21. 10. - Divadlo jako nástroj politiky – koncepty Erwina Piscatora a Bertolta Brechta
četba: SCHNELLE, Barbora. Politické divadlo a jeho dvě německé tradice [online]. Sborník prací Fakulty Brněnské Univerzity, Q 1 /1998, s. 47-56.
28. 10. - četba: KIRBY, Michael: On Political Theatre [online]. The Drama Review: TDR, vol. 19, no. 2, 1975, pp. 129–135.
Vybraná představení:
9. 10. Prezidementi: Spitfire Company – Jatka78
14. 10. Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny – Studio Hrdinů
15. 10. Švejk /Schwejk – Městská divadla pražská
19. 10. Hrdinové kapitalistické práce – Městská divadla pražská
20. 19. Europeana – Divadlo Na zábradlí
27. 10. Všechno, co v nás zkurvili komunisti – Experimentální prostor NoD
28. 10. Střepy a chlebíčky: 11:55 – Experimentální prostor NoD
Na konkrétních návštěvách se domluvíme během prvního setkání. Prosím, zvažte předběžně své časové možnosti a také to, které inscenace by Vás zajímaly.
Aktualizovaný harmonogram semináře platný k 12. 10. 2020
Vzhledem k vládnímu protipandemickému opatření, které od pondělí 12. října 2020 zahrnuje také zavření všech divadel, je harmonogram předmětu upraven následovně:
14. 10. České politické divadlo před revolucí a po ní – diskurz o politickém divadle v českém prostředí
Četba: Václav Havel: Jaké vlastně divadlo chceme dělat (1963), Tomáš Vokáč: Nebezpečí politického divadla (2008), Vladimír Hulec: Politické divadlo není sprosté slovo (2018), Vladimír Mikulka: Politické divadlo v časech sociálních bublin (2019), Tereza Pavelková: O politickém divadle a komunistech (2019)
21. 10. Politické divadlo jako pojem
Záznam: Ve dne v noci (NoD, 2017)
28. 10. Státní svátek
4. 11. Divadlo jako nástroj politiky
Četba: Barbora Schnelle: Politické divadlo a jeho dvě německé tradice (1998), Martina Musilová: Vliv brechtovské divadelní poetiky na herectví Mahenovy činohry v letech 1959-1969 (2008)
Záznam: Všechno, co v nás zkurvili komunisti (NoD, 2019)
11.11. Politické divadlo vs. agitační divadlo
Četba: Michael Kirby: On Political Theatre (1975)
Záznam: Anti-Gone: Blackout (A studio Rubín, 2016)
18. 11. Společensko-kritické divadlo a Pařízkova Komedie
Četba: Zuzana Augustová: V roli outsiderů – německá sezóna (2010), Zuzana Augustová: Pouť ke konci – rakouská sezóna (2009)
Záznam: Spílání publiku (Divadlo Komedie, 2010)
25. 11. Postdramatická linie politického divadla
Četba: Hans-Thies Lehmann – Postdramatické divadlo, epilog (2007)
Záznam: Dechovka (Vosto5, 2016)
2. 12. Politické divadlo a koncept liminality
Četba: Monika Bregovič: Transforming Reality in the Magic Mirror of Fiction: From Boal to SIGNA
Záznam: Tiká tiká politika (Boca Loca Lab, 2006)
9. 12. Angažované umění/divadlo
Četba: Hans-Thies Lehmann: 15 let postdramatického divadla (2014)
Peter Handke: Literatura je romantická
Záznam: Falk Richter: Touch (v rámci PDFNJ, 2020)
16. 12. Shrnutí základních tezí semináře
Záznam: Fidlovačka aneb Kdo jsme My (Spielraum Kollektiv, 2017)
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 12:30–14:00 | Tereza DOŠLOVÁ | Výuka probíhá online přes MS TEAMS. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinně volitelný předmět)