Asijská dokumentární kinematografie

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303ADK ZK 2 10PS česky letní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Haruna Honcoop, Alice RŮŽIČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem kurzu je rozšíření znalostí dokumentární kinematografie a získat základní orientaci na poli historie a současných trendů v regionu Dálného východu (Čína, Taiwan, Hongkong, Japonsko a Korea). Studenti si skrze filmy osvojí základní povědomí o daném regionu a zorientují se v tamní dokumentární filmové kinematografii, filmových školách, festivalech a potenciálně i možnostech natáčení, studia či účasti na filmových festivalech.

Studenti se seznámí s nejdůležitějšími dokumentárními díly v jejich historickém a socio-politicko-kulturním kontextu a kriticky nahlédne žánrové pojetí asijské dokumentární tvorby. Vedle toho se seznámí i s asijskými filmovými festivaly a dalšími institucemi, které by mohli využít při své další dokumentární praxi.

Forma studia

přednáška

Předpoklady a další požadavky

student by měl v průběhu semestru aktivně sledovat vybraná a doporučená díla asijské dokumentární kinematografie

Obsah kurzu

Kurz je koncipován jako úvod do asijské dokumentární kinematografie v jejím historickém a socio-politickém kontextu, která ve světovém dokumentárním filmu zastává důležité, avšak často opomíjené místo. Student idíky kurzu porozumí geografickým, historickým a socio-kulturním souvislostem dokumentární kinematografie Dálného východu.

Se studenty se budeme potkávat ve 14-ti denních intervalech, přičemž mezitím studenti dostanou za úkol zhlédnout vybrané dokumentární filmy, které budeme v rámci kurzu rozebírat.

Tematické okruhy:

1.Dokumentární kinematografie Číny: propaganda vs. nezávislý dokumentární film (propagandistické filmy od 50. let a zrod nezávislé kinematografie v roce 1989): Wu Wenguang, Zhao Liang, Wang Bing, Zhu Rikun, Yang Mingming.

2.Dokumentární kinematografie Hongkongu v kontextu zlaté éry hongkongské kinematografie a v době Deštníkové revoluce a dnes a dokumentární kinematografie na Taiwanu. HK: Ed Kong, Evans Chan, Tammy Cheung, Anson Mak, Cheung King-wai, Louisa Wei, Chan Tze-woon. James Leon / TW: Richard Chen Yao-chi, Chang Tao-tang, Wu Yi-feng, Wu Yao-tung, Daw Ming-lee, Kevin H.J. Lee, Midi Z, Fu Yue, Huang Hui-chen.

3.Dokumentární kinematografie Japonska od Hirošimy do 21. století: Fumio Kamei, Shinsuke Ogawa, Tsuchimoto Noriyaki, Susumu Hani, Kazuo Hara

4.Dokumentární kinematografie Jižní Koreje: Kim Dong-won, Jung Sung-il, Seung Jun-yi

5.Dokumentární festivaly, nejdůležitější industry trhy a vzdělávací instituce napříč asijským regionem: Yamagata Intl. Film Festival, Golden Horse FF, Taiwan Intl. Documentary FF, Pusan Intl. Film Festival, Guanzhou Documentary Film Festival, Hongkong International FF a Hongkong Asian Financing Forum, DMZ Docs Intl. FF, CNEX ad.

Doporučená nebo povinná literatura

Aitken, Ian and Ingham, Michael (eds.) Hongkong Documentary Film. Edinburgh University Press: 2014.

Aitken, Ian. The Concise Routledge Encyclopedia of the Documentary Film, Routledge, New York: 2013.

Baumgärtel, Tilman. Southeast Asian Independent Cinema: Essays, Documents, Interviews. Hongkong University Press, 2012.

Chris Berry, Xinyu Lu, Lisa Rofel (eds.). The New Chinese Documentary Film Movement: For the Public Record, Hong Kong University Press, 2010.

Bowyer, Justin (ed.) The Cinema of Japan and Korea. Wallflower Colummbia University Press: 2004.

Gateward, Frances (ed.) Seoul Searching: Culture And Identity In Contemporary Korean Cinema (2007) SUNY Press:

Lee, Sangjoon (ed.) Rediscovering Korean Cinema. University of Michigan Press: 2019.

Daisuke, Miyao. The Oxford Handbook of Japanese Cinema. Oxford University Press: 2013.

Nornes, Markus. Forest of Pressure: Ogawa Shinsuke And Postwar Japanese Documentary. University of Minessota Press, Minessota: 2007.

Nornes, Markus. Japanese Documentary Film: The Meiji Era Through Hiroshima. University of Minessota Press: 2003.

Rawnsley, M.Y. ‘Taiwan New Cinema’, in C. Neri and K. Gormley (eds), Taiwan Cinema. Lyon: Asiexpo, 78–96., 2009.

Rawnsley, Ming-yeh T. ‘Taiwanese Documentary’, in Gary Bettinson (ed.), Directory of World Cinema: China. London: Intellect, pp.17–21. 2013.

Robinson, Luke. Independent Chinese Documentary: From the Studio to the Street, Palgrave Macmillan UK, 2013.

Hodnoticí metody a kritéria

minimální 80% účast na semináři (40 %)

aktivní účast v diskusi během semináře (30 %)

2 NS esej na vybraný asijský dokumentární film (30%)

Poznámka

probírané filmy mají jen anglické titulky

oborná literatura v anglickém jazyce

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
Honcoop H.
14:00–15:35
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 14:00–15:35 Haruna Honcoop Učebna KDT 217
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů