Hostující dílna: Tomáš Bojar
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303HDTB | Z | 4 | 21S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem hostující dílny je zaměřit se na některé etické otázky, s nimiž by se měl každý filmový tvůrce natáčející se „sociálními herci“ nějakým způsobem vypořádat. Namátkou: Jaký souhlas s natáčením a použitím natočeného materiálu lze považovat za souhlas skutečně informovaný? Jaké povinnosti má autor filmu vůči jeho protagonistům? Co všechno jim má předem říkat, jak moc jim má odkrývat celý svůj tvůrčí záměr? Na jaká možná rizika je má upozorňovat? Na co je má či nemá dopředu připravovat? Co vše má potom zohledňovat ve střižně, když přivádí film ke svému výslednému tvaru? Do jaké míry je vůbec „vyznění“ filmu v jeho moci? Lze při úzkostlivém dodržování všech etických principů natočit skutečně silný film? Existuje nějaký veřejný zájem, který by mohl autorovy případné etické fauly nějak ospravedlnit? A co zájem umělecký? Co by nám k tomu řekl utilitarista a co deontolog, co Nietzsche a co Lévinas? Dají se tyto otázky vůbec rozhodnout podle nějakých předem daných standardů, které by šlo bez dalšího použít? Nebo nám nezbývá než spoléhat se na aristotelskou „praktickou rozumnost“ – na soudnost, takt a jemný situační smysl? Dají se v dokumentární tvorbě nějak využít třeba dlouholeté zkušenosti (sociálních) antropologů z jejich výzkumu nebo některé poznatky lékařské etiky?
Na málokterou z uvedených otázek existuje zcela jednoznačná odpověď, mnohá dilemata jsou jen obtížně rozhodnutelná, a na místě je tak určitá skepse. Možná tu – jak říká Wilhelm Weischedel – v mnohém záleží na našem „základním rozhodnutí“. To ale ještě neznamená, že by nemělo smysl se celou věcí zabývat a nesnažit se ji alespoň zčásti projasňovat. Přesně o to bychom se na semináři měli společně pokusit. A zůstat přitom tak konkrétní a věcní, jak jen to bude možné.
Hostující dílnu povede Tomáš Bojar. Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy (se zaměřením na politickou filosofii) a právo na Univerzitě Karlově, kde také absolvoval doktorské studium aplikované etiky. Filmové tvorbě se věnoval zprvu jako scenárista a dramaturg, později i jako režisér a producent. V autorském tandemu s režisérem Pavlem Abrahámem vytvořili celovečerní dokumentární filmy Česká RAPublika (2008) a Dva nula (2012). Společně s režisérkou Rozálií Kohoutovou pracovali na celovečerních dokumentárních filmech FC Roma (2016) a Letní hokej (2019). V roce 2018 dokončil celovečerní dokumentární film Mimořádná zpráva a společně se Zuzanou Kirchnerovou také pětidílný dokumentární seriál Pět statečných. Jako scénárista pracoval na dokumentárním filmu Martina Marečka Dálava (2019). Etické otázky nějakého druhu musel řešit u všech těchto jmenovaných filmových projektů. V současnosti stříhá film o přijímacích zkouškách na uměleckou školu a připravuje natáčení filmu o architektonické soutěži a ani v jejich případě to nejspíš nebude jiné.
Forma studia
Seminář proběhne ve třech intenzivních celodenních blocích a vždy se bude opírat o rozbor konkrétních filmů a některých etických dilemat, s nimiž se jejich tvůrci museli vyrovnávat. Případové studie budou soustředěny kolem snímků Až přijde válka (rež. Jan Gebert), Švéd v žigulíku (rež. Petr Horký) a Letní hokej (rež. Rozálie Kohoutová a Tomáš Bojar). Diskutovat společně budeme i o filmu Marka Kuboše Poslední autoportrét, který různé etické otázky, s nimiž se filmoví tvůrci potýkají, explicitně tematizuje. Projekce celých filmů (a posléze zejména některých jejich vybraných scén) bude součástí semináře. Režiséři Petr Horký a Jan Gebert na něm už přislíbili svou osobní účast.
V posledním bloku by měli své vlastní zkušenosti z dosavadní tvorby (případně i z práce na aktuálně připravovaných filmech) prezentovat samotní studenti a popsat etická dilemata, s nimiž se v ní museli (musejí) vyrovnávat.
Po skončení blokové výuky mají studenti napsat esej o rozsahu 3 NS, k jejímuž přesnějšímu tematickému vymezení dospějí v diskusi s vyučujícím.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost reflektovat konkrétní etické aspekty dokumentární tvorby a v dialogu s ostatními si je dále vyjasňovat a případně i problematizovat.
Obsah kurzu
Garant předmětu: Martin Mareček
Jméno vyučujícího (jména vyučujících): Tomáš Bojar
Obsah kurzu:
Den I – vstupní diskuse, vymezení některých řešených problémů, vylíčení zkušeností vyučujícího při práci na vybraných filmových projektech (s důrazem na eticky složité situace, které jejich vznik provázely), první případová studie
Den II – druhá a třetí případová studie (o pořadí filmů se teprve rozhodne)
Den III – prezentace zúčastněných studentů, projekce filmu Poslední autoportrét a na něj navazující diskuse
Další informace:
3 celodenní semináře v učebně KDT 217 – pátek 6. 11. 10-17h, pátek 13. 11. 10-17h a sobota 14. 11. 10-17h
Doporučená nebo povinná literatura
Wilhelm Weischedel, Skeptická etika, OIKYOMENH, Praha 1999
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány na základě aktivní účasti na semináři a odevzdaného eseje.
Poznámka
maximálně 7 studentů KDT
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
07.01.2021 | 10:00–17:00 | Alice RŮŽIČKOVÁ | vyučuje Tomáš Bojar, pouze pro max. 7 studentů KDT 2-5.r - online | paralelka 1 | ||
08.01.2021 | 10:00–17:00 | Alice RŮŽIČKOVÁ | vyučuje Tomáš Bojar, pouze pro max. 7 studentů KDT 2-5.r - online | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět)