Kritické čtení odborného textu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
101KCOT | ZK | 10 | 2PT |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Prohloubení analytických schopností a kritického pohledu studentů při práci s odborným textem. Rámcový vhled do současného myšlení v oblasti umění a jeho teoretické reflexe.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Jedná se o specializovanou přednášku určenou pro letní semestr prvního roku studia, která navazuje na metodologicky orientovaný kurz Výzkumné a publikační metody. Studenti se naučí vztahovat teoretické poznatky z četby odborných textů k vlastní umělecké tvorbě a vědecké práci. Přednášky vyučujícího budou kombinovány se seminárními diskusemi o probíraných textech.
Tematické okruhy:
V rámci předmětu Kritické čtení odborného textu budou k analýze vybírány především důležité kapitoly ze spisů autorů, jež jsou relevantní pro současné myšlení a teoretickou reflexi umění. Nemusí se jednat pouze o texty věnované hudbě, ale i o texty z oblasti filozofie či společenských věd. Předmět by tak měl studenty vést k uvědomění si mezioborových průniků a vztahů či k prozkoumávání nových myšlenkových paradigmat. Během přednášky bude vždy diskutován jeden autor/text (např. Adorno, Cage, Deleuze/Guattari, Eco, Foucault, Kuhn…), snahou bude představit jeho myšlenkový kontext, přiblížit autorem využívané pojmy a termíny a následně se je pokusit vztáhnout na hudební oblast, popř. ke skladatelské či vědecké práci studentů. Při práci s textem a následné diskusi o něm tak budou studenti podněcováni aktivně promýšlet diskutované myšlenkové paradigma. Výběr textů uvedený v oddílu Studijní literatura a studijní pomůcky je spíše orientační, konkrétní texty budou voleny v návaznosti na témata dizertačních prací a odborné zaměření studentů.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
ADORNO, Theodor W. Filozofie nové hudby. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2019. Teoretická řada. ISBN 978-80-7331-512-2.
BARTHES, Roland. Smrt autora. In: BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
BAUDRILLARD, Jean. Předchůdnost simulaker. In: BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: BENJAMIN, Walter. Literárněvědné studie. Výbor z díla I. Praha: OIKOYMENH, 2009. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-278-3.
CAGE, John. Silence. Praha: tranzit.cz, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
DELEUZE, Gilles a GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Praha: Herrmann & synové, 2010. ISBN 978-80-87054-25-3.
ECO, Umberto. Otevřené dílo. Forma a neurčenost v současných poetikách. Praha: Argo, 2015. ISBN 978-80-257-1158-3.
FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. ISBN 978-8023901245.
KUHN, Thomas Samuel. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-86005-54-2.
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2961-2.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. Eseje. ISBN 80-207-0296-2.
––––––––––––––––––––
Sborník textů:
BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: dílčí písemná reflexe probíraných textů, aktivní účast v diskusích týkajících se probíraných textů a témat.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje