Dramaturgická tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DVD3 | ZK | 8 | 4T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Tvorba dramaturgického plánu a dramaturgie jednotlivých titulů ve školním divadle.
- Literární příprava uváděného dramatického textu a všech souvisejících tiskovin.
- Písemná reflexe zkušebního procesu inscenace a jejího výsledku, včetně diváckých ohlasů na premiéře i o reprízách.
Orientace ve světovém dramatu a současných trendech divadelního umění. Rozvíjení koncepčního myšlení, kriticko- analytického vhledu, komunikačních a argumentačních schopností. Rozvíjení osobnostních tvůrčích předpokladů.
Forma studia
Semináře, příprava Diskových inscenací, písemná reflexe zkušebního procesu.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti oboru dramaturgie na úrovni úspěšně složené bakalářské zkoušky.
Obsah kurzu
Znalosti a dovednosti, získané na bakalářském stupni studia dramaturgie, jsou dovršeny samostatnou tvůrčí prací studentů. Společně se studenty režie vybírají tituly a sestavují dramaturgický plán školního divadla Disk. Přitom musí nejen usilovat o vyjádření svého postoje k světu a divadlu, ale také zohledňovat limity, dané možnostmi hereckého obsazení a nutností zajistit kvalitní práci pro celý herecký ansámbl svých spolužáků. Procházejí výcvikem v podmínkách, které simulují provoz běžného profesionálního činoherního divadla. Přitom nepřestávají prohlubovat své vzdělanostní zázemí a schopnost reflexe divadelního představení, tak aby možnosti jejich budoucího profesionálního uplatnění byly co nejširší.
Významnou částí přípravy konkrétní inscenace je autorská, překladatelská nebo upravovatelská činnost studentů dramaturgie, vyrůstající z dramaturgicko-režijní koncepce, kterou tvoří společně se studenty režie. Stejně důležitá je analýza a reflexe celého procesu vzniku inscenace a jejího diváckého ohlasu, zachycená v písemné formě seminární a posléze diplomní práce. Probírané okruhy témat:
- Získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli.
- Hledání vhodných textů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení.
- Sestavování dramaturgického plánu.
- Dramaturgická příprava konkrétního titulu, analýza, interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce.
- Literární práce na konkrétním textu: krácení, revize překladu, úpravy, adaptace, dramatizace.
- Autorství a redakce všech tiskovin: propagačních materiálů, programu k inscenaci, informací pro tiskovou konferenci.
- Aktivní účast na zkouškách a představeních a jejich reflexe, dovršená písemným záznamem celého procesu.
Doporučená nebo povinná literatura
Aristoteles: Poetika, Praha 1993
Brecht, B.: Myšlenky, Praha 1958
Brecht, B.: Kupování mosazi, Brno 2009
Brook, P.: Prázdný prostor, Praha 1988
Císař, J. Česká divadelní traduce: mýtus, nebo skutečnost?, KANT pro AMU v Praze, 2011
Císař, J.: Člověk v situaci, NAMU 2016
Diderot, D.: “Rozhovory o nemanželském synovi”, in: Diderot o divadle, Praha 1950
Dramaturgie pro jednadvacáté století, Akademie múzických umění, divadelní fakulta, Praha 2013
Eco, U.: Interpretácia a nadinterpretácia, Bratislava 1995
Figal, G.: Hermeneutická svoboda, Praha 1994
Fischer-Lichte, E.: Estetika performativy, Mníšek pod Brdy 2011
Gadamer, H. G.: Aktualita krásného, Bratislava 1995
Gadamer, H. G., Pravda a metoda, I. II., Praha 2019
Gajdoš, J. Od techniky dramatu ke scénologii, NAMU,Praha 2005
Goriaux Pelechová J., Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT pro AMU v Praze, Praha 2014
Grossman, J.: Analýzy, Praha 1991
Grossman, J. Texty o divadle 1–6, Praha 1999–2001
Jan Grossman k českému divadlu 20. století, NAMU, Praha2021
Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět, Academia 2010
Klíma, M.: O dramaturgii, NAMU 2016
Kotte, A. Divadelní věda. Úvod, KANT pro AMU v Praze, Praha 2010
Kraus, K.: Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001
Lehmamm, H. T.: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
Lukeš, M.: Umění dramatu, Praha 1988
Lukeš, M.: Mezi karnevalem a snem, Praha 2004
Lyotard, J. F.: O postmodernismu, Praha 1998
Petříček, M. : Filosofie en noir, Praha 2018
Rezek, P.: Tělo, věc a skutečnost, Praha 2010
Ricouer, P.: Čas a vyprávění, Praha 2000
Ullrichová, D.: O interpretaci a analýze dramatického textu, studijní opory, KČD 2021
Tairov, A. Odpoutané divadlo, Akademie múzických umění v Praze 2005
Vedral, J. Dramaturg, Větrné mlýny 2018
Vedral, J.: Horizont událostí (Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu), Praha 2021
Vedral, J. Lámání Prosperovy hůlky: K praktické dramaturgii, Pražská scéna, Praha 2021
Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972: Dramaturgie v praxi, Praha 1996
Vostrý, J.: Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění, KANT pro AMU v Praze, Praha 2008
Vostrý, J.: Scénologie dramatu, KANT pro AMU v Praze, Praha 2010
Vostrý, J.: Scénování v době všeobecné scénovanosti, KANT pro AMU v Praze, Praha 2012
Vostrý, J. Scénování a umění, KANT pro AMU v Praze, Praha 2020
Vostrý, J., Plešák, M. (eds.) Problém Brecht I. U nás, II. Jinde, KANT pro AMU v Praze, Praha 2021
Vostrý, J., Sílová, Z. České drama a český hrdina, KANT pro AMU v Praze, Praha 2017
Zich, O.: Estetika dramatického umění, NAMU, Praha 2019
Publikace edice DISK (www.edicedisk.amu.cz) a Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU, editované J. Vostrým, M. Šotkem a Z. Sílovou
Studijní opory vytvořené pedagogy KČD, dostupné na https://www.damu.cz/katedry-programy/katedra-cinoherniho-divadla/pro-studenty/studijni-materialy/
Primární a sekundární literární prameny vztahující se ke konkrétnímu inscenaci, scénickému projektu.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a průběžná prezentace dílčích tvůrčích úkolů, realizace tvůrčího projektu pro divadlo DISK.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, včasné plnění dílčích tvůrčích úkolů, minimálně 70% účast. Celkové hodnocení se skládá ze 30 % z hodnocení aktivity na seminářích, 70 % z posouzení dramaturgicko-režijní koncepce absolventského představení a jeho následné písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:00–18:00 | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)