Herecká tvorba 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HTH7 | ZK | 11 | 8T | česky | zimní |
Garant předmětu
Daniel HRBEK, Tomáš PAVELKA, Martina PREISSOVÁ, Tomáš TÖPFER, Jan VEDRAL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniel HRBEK, Tomáš PAVELKA, Martina PREISSOVÁ, Tomáš TÖPFER, Jan VEDRAL
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
- Osvojení základních psycho-somatických technik.
- Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
- Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
- Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
- Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.
Forma studia
Semináře, praktická svičení, zkoušení, absolventské představení a jeho reflexe.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové a psychofyzické předpoklady, pracovitost, vytrvalost.
- Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.
- Smysl pro kolektivní práci.
Obsah kurzu
Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které studentům režie a dramaturgie slouží k hlubšímu poznání problematiky herecké tvorby. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.
- Autenticita a improvizace.
- Herecké chování a jednání.
- Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.
- Dialogičnost a partnerská souhra.
- Tvořivé rozehrání dramatické situace.
- Stylizace v různých žánrech a poetikách.
- Principy strukturovaného budování herecké postavy.
Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.
Doporučená nebo povinná literatura
K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962
Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978
Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996
Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998
Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981
Denis Diderot: Herecký paradox
Bertolt Brecht: Myšlenky
Peter Brook: Prázdný prostor
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se aktivní účast na všech hodinách, schopnost přijmout za svůj daný úkol a tvořivě ho rozvíjet, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci a cílené jednání, podřízené významové gradaci, pravdivost a autenticita. Hodnocení je významně ovlivněno uměleckým výsledkem na klauzurních zkouškách.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)