Dokumentární film jako nástroj vědeckého výzkumu i umělecký projev

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300MDFVV Z 1 30SS česky letní

Garant předmětu

David ČENĚK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

David ČENĚK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Možnost získání znalostí o specifických natáčecích metodách dokumentárního filmu. Propojení vědeckého cíle s uměleckým záměrem. Srovnání vývoje společenského přístupu k dokumentárnímu filmu jako nástroji vědeckého výzkumu.

Forma studia

Prezenční účast na programu.

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

Filmové projekce spojené s besedou s A. Paganinim.

Termín úterý 26. 04. 2022:

14:30 - 17:30 Studio FAMU, Referenční projekce SF, Klimentská 1205/4, Praha 1; projekce filmu Horendi (1972)

18:30 - 21:30 Kino 35 (Francouzský institut), Štěpánská 35, Praha 1; projekce filmu Babatu, tři rady (1976)

Díky svému nadšení pro badatelskou práci i filmovou tvorbu, a hlavně díky své „kontaktní kameře“ provázal Jean Rouch vědu s uměním a zásadně tak změnil průběh výzkumu v humanitních vědách, umožnil filmu vydat se novými směry a přinesl nový pohled na Afriku i na svět obrazů. Tyto jeho méně známe filmy reprezentují proud vizuální antropologie a dokumentární přístup k zachycení magických obřadů; druhý snímek je odkazem na vizuální zachycení orální historie.

Projekce filmu Horendi (1972): filmový dokument beze slov zachycuje rituál posedlosti dvou žen v nigerském Niamey. Čistý příklad direct cinema v Rouchově pojetí. Před promítáním filmu promluví významný francouzský specialista na dílo Jeana Rouche – Andrea Paganini, jenž představí Rouchovu dokumentární metodu, rozkryje vazby mezi filmy o songhajských obřadech, tancích posedlosti a divadlem, bude se zabývat také vlivem této kinematografie na „rituální“ či ritualizované divadlo Petera Brooka nebo na „převrácené“ divadlo Jeana Geneta.

Projekce filmu Babatu, tři rady (1976): Jediný historický film Jeana Rouche líčí válečnou epopej z 19. století o náčelníkovi jménem Babatu, který dobyl zemi Gurunsiů a prosperoval díky obchodu s otroky. Podle scénáře nigerského historika, spisovatele a politika Bouboua Hamy vznikl film, který je aktuální i dnes. Film byl nominován na Zlatou palmu festivalu v Cannes v roce 1976.

Doporučená nebo povinná literatura

Paul Henley: The adventure of the real - Jean Rouch anf the craft of ethnographic cinema; Chicago ; London : The University of Chicago Press, 2009

Kolektiv: Vizuální antropologie – kultura žitá a viděná; Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2010.

Hodnoticí metody a kritéria

Účast studentek a studentů na projekcích a aktivní účast na přednáškách po projekci filmů.

Poznámka

JEAN ROUCH vyrůstal v rodině vědců, objevitelů a amatérských umělců. Jako dítě pobýval v mnoha cizích zemích. V období dospívání se vrátil do Paříže, kde objevil poezii, malířství, surrealismus, jazz, film a etnografii a zároveň studoval na Vysoké škole inženýrského stavitelství. S titulem civilního inženýra odjel mladý Jean Rouch v roce 1941 do nigerského Niamey, kde se záhy pod vedením Marcela Griaulea a Théodora Monoda stal etnografem. Aktivně se zapojil do Francouzské armády osvobození, za což se mu dostalo vyznamenání, a následně se vydal za svým africkým a filmovým dobrodružstvím.Během šedesáti let výzkumu vedeného převážně v rámci Státního ústředí vědeckého výzkumu (CNRS) probádal Jean Rouch rozličná etnografická a antropologická zákoutí. Nejdříve se zaměřil na kulturu nigerských Songhajů, zejména na jejich rituály spojené s posedlostí, a na kulturu malijských Dogonů. Zajímal se o moderní Afriku – o Afriku „globálních měst“, jako jsou Abidžan nebo Accra. Razil průkopnické metody. Dle Godardových slov svým podílem na obrodě „lehkých technik“ nebo inspirativní rolí pro novou vlnu „čeřil stojaté filmové vody“. Jean Rouch zastával mnoho rolí, ať už v Ústavu pro výzkum Afriky (IFAN) nebo v UNESCO, ve Francouzské cinematéce nebo na filmových festivalech v Benátkách, Ouagadougou nebo Manosque, a stál u zrodu mnoha institucí i akcí, které fungují dodnes – od Komise etnografického filmu po asociaci Ateliers Varan. Zároveň podporoval talenty a disciplíny a přispěl tak například ke vzniku vizuální antropologie nebo nigerského filmu, k němuž patří režiséři Moustapha Alassane, Oumarou Ganda nebo Inoussa Ousseini.

Životopis přednášejícího:

Andrea Paganini je víceprezidentem Nadace Jeana Rouche. Podílel se na digitalizaci jeho filmů a fotografií. Je kurátorem výstav a filmových přehlídek. Ve své odborné práci se zaměřuje mimo jiné na tvůrčí dokumentaristickou metodu Jeana Rouche.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
26.04.2022 14:30–21:30
Modul je primárně určen pro studenty FAMU, otevřené pro všechny. Jazyk výuky: česky. Místa konání: Referenční projekce Studio FAMU, Klimentská 4, Praha 1 a Kino 35 (Francouzský institut), Štěpánská 35, Praha 1. přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů