Ex Oriente Film a East Doc Forum 2022
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MEOFE | Z | 2 | 8SS | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem modulu je prohloubit znalosti studentů o vzdělávacích programech, trzích a koprodukčních fórech zaměřených na dokumentární film.
Forma studia
modulová výuka KDT FAMU
Přednášející/Lecturer: Anna Kaslová + Ivana Pauerová Miloševičová, Mikael Opstrup, Esther van Messel, Tomasz Wolski, Anna Gawlita, Marc Isaacs, Alex Szalat, Siniša Juričić (garantuje Lukáš Kokeš)
Termíny a místo konání/Date and time: 25-30. 3. 2022, presenčně – Francouzský institut, Štěpánská 35, P1
Podmínky atestace/Assignement: zá/2 – účast minimálně na 3 přednáškách + odevzdání reflexe 2NS
Kapacita/Capacity: 50
Volitelný pro /Optional for: FAMU / AMU
Jazyk výuky/Language of teaching: anglicky
Předpoklady a další požadavky
POVINNÁ REGISTRACE: do 18. března 2022 u Terezy Šťastné, tstastna@dokweb.net +420 739 421 286 a současně na https://forms.dokweb.net/accreditation/index.php pro získání bezplatné industry akreditace vložte kód: Filmstudent2022
Obsah kurzu
Ex Oriente Film je mezinárodní workshop autorského dokumentu zaměřený na kreativní vývoj a financování. Během 3 týdenních setkání režiséři rozvíjejí téma, příběh, vizuální styl a prezentaci svých připravovaných filmů, producenti intenzivně pracují na finančním plánu, produkční a distribuční strategii projektu a získávají znalosti o mezinárodním trhu. Součástí modulu jsou přednášky o ekonomických aspektech filmové produkce, režisérské masterclasses a producentské případové studie.
- Ex Oriente Film workshop: Market, her I am!
Přednášky třetího setkání workshopu Ex Oriente Film nabízí praktické případové studie distribučních, výrobních a marketingových strategií a režisérské masterclass.
Otevřený program Ex Oriente Film
Pátek 25. března 19:30-21:00 hod.
Promítání: Filmařův dům (režie: Marc Isaacs, Velká Británie, 2020, 75')
Sérioví vrazi aneb cokoli, co souvisí se sexem. To jsou témata, na která by se měl podle producenta režiséra Marca Isaacse zaměřit, pokud chce mít nějakou šanci získat financování. Frustrovaný a neústupný dokumentarista se rozhodne vytvořit film o lidech kolem sebe a s nimi: o dělnících, kteří mu staví nový plot na zahradě, o pákistánské sousedce, o bezdomovci ze Slovenska, kterého se dočasně ujme, a o své kolumbijské hospodyni, která právě přišla o matku. Film začíná jako klasický dokument, ale divák postupně získává pocit, že sleduje scénář. Téma pohostinnosti – aktuální a důležité, ale nijak velkolepé – dostane v závěru nečekaný zvrat, který celý film obrátí naruby. Isaacs tak kritizuje předvídatelnost komerčních dokumentů; na rozdíl od trendu přizpůsobování faktů mediálním formátům předkládá fikci, která se řídí autenticitou. Ukazuje, jak složité může být autorství – a že právě ono vytváří kvalitu.
Sobota 26. března 10:00-11:30 hod.
Masterclass Marca Issacse: Umění provokace
Marc Isaacs bude na příkladech konkrétních ukázek ze své tvorby hovořit o významu provokace v jeho filmařském procesu. Kladouce si otázku, co je a může být dokumentární film, ukáže, jak vznikají a rozvíjejí se jeho nápady a jak vznikají filmové obrazy. Isaacs nás vyzve k zamyšlení nad rovnováhou mezi zásahem a náhodou a prozkoumá, jak plánovat spontánnost. Kdy a proč je nutné inscenovat realitu a jak se vyhnout předvídatelnosti v našich filmařských snahách?
Sobota 26. března 17:30-18:30 hod.
Producentská přednáška Siniši Juričiće (Nukleus Film, Chorvatsko)
Producentská přednáška Siniši Juričiće, uznávaného producenta a zakladatele společnosti Nukleus Film. Siniša Juričić je producentem a koproducentem mnoha hraných I dokumentárních filmů, například Sofiina poslední sanitka (Visionary Award France 4, promítaný na 51. ročníku festivalu v Cannes v rámci Týdne kritiky, koproducentem filmu Petera Kerekese Sametoví teroristé (2013), který získal cenu diváků na Berlinale. V roce 2018 měl na Týdnu kritiky v Cannes premiéru jeho animovaný dokument Chris the Swiss (r. Anja Kofmel). Je členem Evropské filmové akademie a produkčních sítí EAVE, ACE a Inside Pictures. Nukleus Film je produkční společnost, jejíž filmy překročily hranice regionu a byly uvedeny na významných festivalech v Cannes, Berlíně a na Sundance a byly uvedeny v programu televizí jako je ARTE, WDR a HBO. Siniša Juričić je také stálicí koprodukčních a pitchingových fór.
Sobota 26. března 19:00-20:30 hod.
Promítání: 1970 (r. Tomasz Wolski, prod. Anna Gawlita - Kijora Film, Polsko, 2021, 71')
Když koncem roku 1970 vypukly v komunistickém Polsku protesty, sešel se ve Varšavě krizový štáb. Krátce poté využila milice své obušky. Padaly výstřely. Prostřednictvím archivních záznamů a animací mohou diváci sledovat různé mechanismy moci. Film 1970 je příběhem o vzpouře vyprávěným ovšem z pohledu utlačovatelů.
Neděle 27. března 9:30-11:00 hod.
Přednáška Mikaela Opstrupa (Dánsko): Dokumentární film – jediná umělecká forma stojící mimo kontrolu vlastních tvůrců.
Titulem přednášky je citát z nedávno vydané knihy Mikaela Opstrupa The Uncertainty – A book about Developing Character driven Documentary. Ve své přednášce se Mikael bude zabývat touto a dalšími otázkami ze své knihy, se dotkne rozdílů mezi událostmi a příběhy, prezentace ještě neexistujícího filmu a toho, co znamená, že “pitch trailer” není samostatným dílem. Přednáška se zaměří na pitching projektů a s ním související odbočky k různým prvkům dokumentární tvorby obecně.
Neděle 27. března 17:00-18:30 hod.
Dialog Tomasze Wolského a Anny Gawlity: Buď dokumentaristou a přežij.
Filmy se dají natočit se třemi kamiony světel, nejlepší technikou, s tuctem i více lidmi a několika asistenty. Lze je však natočit i s minimálním týmem, třeba jen se dvěma lidmi. Je možné takto pracovat a přežít ve filmovém průmyslu? Nebude tím trpět kvalita filmu? Jak obstát v několika rolích současně? Je možné dělat věci jinak a jaké to má výhody a nevýhody? Na příkladech svých filmů budou společně hledat odpovědi producentka Anna Gawlita a režisér Tomasz Wolsky, kteří spolupracovali například na dokumentech Festival, Jezdci na koních, Obyčejná země a 1970). Na příkladu filmu 1970 budou sdílet, jak a proč se v jejich filmografii objevil historický film.
Pondělí 28. března 10:00-11:00 hod.
Keynote: Esther van Messelové: Milovat diváky
Milovat publikum může znamenat mnoho věcí a myslím, že je třeba mluvit o všech. Tvůrci, kteří pracují v oblasti vyprávění příběhů, potřebují publikum, které jim udělá jim bude naslouchat. Žádný dopis není určen k nečtení, žádný obrázek není nakreslen, aby byl neviděn, žádný vtip není vyprávěn pro to, aby se mu nikdo nezasmál. My, kdo se živíme vypravěčskou prací se staráme o to, aby se příběhy byly příběhy dobře vyprávěné a taký, aby byly vidět. Neměli by nás tedy více zajímat také diváci a posluchači našich vyprávění? Samozřejmě, že ano. Od historických záznamů života v jeskyních až po reklamní přestávky v televizi – všechno jsou to příběhy, které vyprávíme. I tady tento moment zde, I to je příběh. Každý něco nabízí, každý něco získává a všichni neustále vyprávíme nějaký příběh. Ten můj dnešní je o divácích a o tom, jak je milujeme.
Pondělí 28. března 14:00-15:30 hod.
Panel: Představení rakouského filmového průmyslu
Industry panel představující rakouskou dokumentární krajinu. Přední zástupci rakouského dokumentárního průmyslu vysvětlí možnosti koprodukce, financování a distribuce se sousedními zeměmi střední a východní Evropy. Panelisté: Barbara Pichler (KGP Filmproduktion), Karin Schiefer (Austrian Film Commission), Eva Sangiorgi (Viennale International Film Festival). Moderuje Marion Schmidt (DAE – Asociace evropských dokumentárních filmů).
Pondělí 28. března 16:00-17:30 hod.
Případová studie: Too Close (2022) - Od vývoje k distribuci filmu
Dokumentární vzdělávací workshopy a evropské fondy financující dokumentární filmy jsou nezbytnou součástí strategie producentů ze střední a východní Evropy, zejména při tvorbě politicky angažovaných filmů zabývajících se otázkami lidských práv, ekonomickými, geopolitickými, kulturními, etickými a/nebo společenskými problémy. Ve společné případové studii dvou mezinárodních vzdělávacích workshopů Ex Oriente Film (Ivana Pauerová Miloševičová) a dok.incubator (Andrea Laciaková) spolu s Docs Up Fundem (Alex Szalat) se dozvíme o cestě rumunského projektu Too Close (režiséra Botonda Püsöka), který se spolu sp roducentkou Irinou Malcea zúčastnil v roce 2020 workshopu Ex Oriente Film, workshopu dok.incubator následně v roce 2021 a získal finanční podporu Docs Up Fundu. Diskuse se zaměří na význam vzdělávacích workshopů a fondů pro výrobu autorských projektů v současném klimatu dokumentárního průmyslu.
Středa 30. března 09:30-13:30 hod.
Prezentace: East Doc Forum
East Doc Forum přináší 19 celovečerních dokumentárních filmů ze střední a východní Evropy ve vývoji a produkci, které budou představeny mezinárodním profesionálům a potenciálním sponzorům. Prestižní pitch East Doc Forum v průběhu let přivítal více než 1000 filmařů a podpořil přes 500 dokumentárních projektů, včetně oceněných filmů z klíčových mezinárodních festivalů.
Doporučená nebo povinná literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
účast minimálně na 3 přednáškách a odevzdání 2NS reflexe, co vás na přednáškách zaujalo a co jste se dozvěděli nového
Poznámka
Kompletní Otevřený program East Doc Platform 2022 najdete na https://dokweb.net
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
25.03.2022 | – | Lukáš KOKEŠ | 25-30. 3. 2022, Francouzský institut, Štěpánská 35, P1 | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize (volitelný předmět)