Výzkum a teorie audiovize (P0211D310001)
Typ programu | Forma studia | Profil programu | Standardní doba studia | Jazyk výuky | Katedra |
---|---|---|---|---|---|
doktorský | prezenční | 4 roky | česky |
Garant studijního programu
Cíle studia ve studijním programu
Doktorský studijní program Výzkum a teorie audiovize se orientuje na původní výzkum v oblasti audiovize –
tedy v oblasti filmu, televize, fotografie, galerijních, internetových či interaktivních forem audiovize. Cílem
studia je rovněž zkoumat a rozvíjet oborovou pedagogickou praxi a propojovat výzkum a reflexi s uměleckou
prací. Vlivem kontaktu s praktickým prostředím audiovize doktorské studium na FAMU nabízí nadstandardní
možnosti orientovat se na současná, spíše nežli historická témata, a rozvíjet základní i aplikovaný vědecký
výzkum zaměřený specificky na reflexi a analýzu audiovizuální tvorby a jejích institucionálních, ekonomických,
estetických či kulturních podmínek. Svým důrazem na analýzu a výzkum audiovizuální tvorby se odlišuje od
ryze teoretických doktorských oborů, které mají své zázemí na filosofických či humanitně orientovaných
fakultách českých univerzit.
Doktorský program na FAMU tvoří v rámci fakulty specifický segment akademické komunity, která přirozeně
integruje absolventy (F)AMU s absolventy jiných škol, a nabízí tak potenciál obohacení školy i o budoucí
pedagogy se zkušeností z jiných prostředí, kontextů a přístupů a ze strategického hlediska je jednou z pojistek
fakulty proti „akademickému inbreedingu“.
Profil absolventa studijního programu
Absolvent doktorského studijního programu Teorie a výzkum audiovize je připraven na vysoce specializované
profese v oblasti praktické audiovizuální tvorby, na koncepční a analytickou práci v audiovizuálních institucích a
na samostatnou vědeckou, případně akademicko-pedagogickou kariéru. Absolvent díky vlastnímu výzkumu a
následnému psaní disertační práce pronikl hluboko do metod vědeckého myšlení o filmové, televizní,
fotografické apod.a novomediální tvorbě a stal se specialistou na vybranou oblast reflexe audiovizuální tvorby v
závislosti na konkrétní metodologii a tématu své práce a na svém individuálním studijním plánu. Zároveň si
osvojil zevrubné a systematické znalosti současných teoretických konceptů o audiovizi stejně jako obecné
výzkumné postupy a prezentační dovednosti, které mu umožňují účinně a přesně analyzovat a řešit komplexní
problémy spjaté s fungováním kreativních audiovizuálních průmyslů.
Odborné znalosti
Absolvent
● Vykazuje nadstandardně hluboké a systematické znalosti teorií a konceptů z oblasti audiovize.
● Umí charakterizovat hlavní aktuální proudy vědeckého bádání o audiovizi a jejich specifické metody
práce, jejich přednosti a limity.
● Současná témata a problémy audiovize dokáže reflektovat a chápat v jejich dějinném kontextu i v
příčných souvislostech.
● Umí propojovat praktickou perspektivu tvůrčích profesí v oblasti audiovize s vědecko-výzkumným
pohledem.
● Reflektuje pojmy a představy o učení a vzdělanosti v oblasti audiovize a má jasnou představu o různých
pedagogických přístupech.
● Disponuje teoretickým základem z oblasti didaktiky pro vlastní pedagogickou činnost v oblasti
audiovize v prostředí vysoké školy.
(Tyto znalosti student získává především díky povinným předmětům Mentoring a průběžná práce,
Seminář doktorandů, Oborová didaktika a pedagogické dovednosti pro výuku na VŠ 1, Zahraniční
spolupráce a díky povinně volitelné skupině předmětů Teorie audiovize pro doktorandy.)
Odborné dovednosti
Absolvent
● Dokáže identifikovat relevantní témata z oblasti audiovize a formulovat výzkumné úkoly a koncepce na
tomto poli v oblasti základního i aplikovaného výzkumu.
● Dokáže v této oblasti samostatně bádat, publikovat a případně se podílet na koncepčním utváření a
řízení procesů v oblasti audiovize.
● Je schopný výstižně a srozumitelně prezentovat své badatelské výsledky a záměry a konstruktivním
způsobem vést debatu o tématech a metodologiích vědeckého výzkumu.
● Dokáže sestavit a řídit výzkumný tým a účastnit se grantových soutěží v oblasti vědy a výzkumu.
● Orientuje se v procesech a postupech vědeckého bádání a publikování, včetně veškerých zásad etiky
vědecké práce, které aplikuje na svůj výzkum.
● Má jasnou představu o procesech výuky a je schopný se podílet na pedagogických procesech na úrovni
vysoké školy či nižších typech škol.
● Umí samostatně připravit a vyučovat odborný předmět na vysoké škole.
(Tyto akademické, analytické a prezentační dovednosti absolventa jsou přímo spjaty s povinnými
předměty Mentoring a průběžná práce, Výzkumné a publikační metody, Seminář doktorandů, Excerpta
z disertační práce 1, 2, Oborová didaktika a pedagogické dovednosti pro výuku na VŠ 2, Pedagogická
praxe 1, 2 a povinně volitelnou skupinou předmětů Prezentace vědeckých výsledků.)
Obecné způsobilosti
Absolvent
● Je schopný tvořivé reflexe i vysoké úrovně artikulace, která nalézá uplatnění od vědecké a tvůrčí práce
po koncepčně-strategické aktivity na úrovni expertních činností v audiovizuálních institucích.
● Má jazykovou výbavu a argumentační schopnosti, které mu umožňují komunikovat vlastní poznatky v
kontextu odborné komunity na mezinárodní úrovni i vůči široké veřejnosti.
(Trénink v těchto způsobilostech zajišťují povinné předměty Mentoring a průběžná práce, Seminář
doktorandů, Výzkumné a publikační metody, Excerpta z disertační práce 1, 2, Zahraniční spolupráce a
skupina předmětů Prezentace vědeckých výsledků.)
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Základní rámec pro koncepci studijních programů na AMU vytvářejí Pravidla vnitřního hodnocení AMU,
specifikující základní principy akreditačních procesů. Stávající praxi dále formálně ukotvuje Akreditační řád
AMU: určuje parametry společné pro všechny studijní programy vyučované na AMU a zároveň přenáší část
odpovědnosti za oborové specifikace (divadlo, hudba, tanec, film/televize) na fakulty. Další podmínky pak
stanovuje Studijní a zkušební řád AMU.
Klasifikace je udělována podle Kreditního systému (ECTS - European Credit Transfer System), který byl
zaveden na základě Boloňských dohod z roku 1999 s cílem sjednotit a integrovat vysokoškolský systém v
Evropské Unii.
Předměty určené doktorandům jsou dle Studijního a zkušebního řádu AMU vždy ukončené zkouškou a
klasifikovány prospěl / neprospěl.
Výuka v doktorském studijním programu probíhá na základě individuálního studijního plánu, který sestavuje
školitel po dohodě se studentem a schvaluje oborová rada DSP. Přímá výuka v DSP probíhá nejčastěji v
měsíčním cyklu nebo modulárně, což odpovídá vysoké míře individuální práce, usměrňované mentorským
vedením školitele. Základními organizačními formami výuky jsou přednáška, seminář, cvičení a konzultace.
Doporučený studijní plán obsahuje dvě skupiny povinně volitelných předmětů: první je skupina předmětů Teorie
audiovize pro doktorandy, která zahrnuje vysoce specializované odborné teoretické kurzy, které mají prohloubit
znalosti doktorandů co se týče aktuálních metod, konceptů a výzev vědeckého bádání v oblasti audiovize a
poskytnout jim konkrétní nástroje využitelné při psaní disertace. Druhá skupina předmětů se jmenuje Prezentace
vědeckých výsledků a zahrnuje sérii předmětů pojatých jako cvičení spočívající v různých typech vědecké
činnosti, v níž se mají doktorandi trénovat a zdokonalovat - primárně jde o publikování v odborných periodicích
a prezentaci vlastních příspěvků na konferencích.
Studijní plán může obsahovat volitelné předměty, které si doktorand po dohodě se školitelem volí z nabídky
volitelných předmětů AMU, z nabídky jazykových kurzů Centra jazykové přípravy AMU apod.
Čtvrtý rok studia je celý věnován intenzivnímu psaní a dokončování disertační práce studenta.
Obecné informace o přijímacím řízení
Podmínkou přijetí je ukončené vysokoškolské magisterské vzdělání a úspěšné absolvování dvoukolového
přijímacího řízení.
Uchazeč předkládá projekt disertační práce o rozsahu 5 až 8 normostran (zahrnující cíl výzkumu, dosavadní stav
vědeckého poznání daného tématu, metodologii, seznam relevantní literatury), text své předchozí vysokoškolské
kvalifikační práce v magisterském stupni, strukturovaný životopis, motivační dopis o rozsahu maximálně 2
normostrany, osvědčení o znalosti anglického jazyka minimálně na úrovni B2 a návrh případného školitele.
Nepovinně pak může uchazeč přiložit své dosud publikované texty či portfolio umělecké činnosti.
První kolo probíhá bez účasti uchazečů. Přijímací komise hodnotí došlé materiály podle těchto kritérií:
- objevnost a vědecká aktuálnost výzkumných cílů projektu disertační práce, s přihlédnutím k jejímu přínosu
pro FAMU (max. 40 bodů)
- metodologická kvalita a realizovatelnost projektu (max. 30 bodů)
- předpoklady uchazeče pro vědecko-výzkumnou práci na základě posouzení jeho diplomové práce, příp. též
publikovaných textů a uměleckého portfolia (max. 30 bodů)
Do druhého kola jsou pozváni uchazeči, kteří v prvním kole získali minimálně 60 bodů. Druhé kolo probíhá
formou ústního pohovoru, při němž přijímací komise hodnotí:
- schopnost prezentovat plánovaný výzkum v rámci disertační práce (max. 25 bodů)
- připravenost uchazeče na doktorské studium a jeho motivaci s ohledem na předpoklad úspěšného dokončení
doktorského studia (max. 25 bodů)
- schopnost argumentace (max. 25 bodů)
- orientaci v oblasti vědeckého výzkumu audiovizuální tvorby (max. 25 bodů)
Do doktorského studia mohou být přijati uchazeči, kteří získali v druhém kole od přijímací komise minimálně 60
bodů. Při větším počtu uchazečů, než je plánovaný počet přijímaných studentů, rozhoduje bodové pořadí.
Návaznost na další typy studijních programů
Předkládaný DSP Výzkum a teorie audiovize může sloužit coby návazný studijní program pro výzkumně
zaměřené absolventy magisterských studijních programů FAMU, a to všech jejích kateder. Vedle toho je otevřen
pro absolventy umělecky zaměřených studijních programů v oblasti audiovize, které probíhají např. na
Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, UMPRUM apod.
Program bude kromě uchazečů s primárně uměleckým vzděláním otevřen i pro uchazeče, kteří vystudovali
humanitní a společenské obory zaměřené mj. na zkoumání audiovize (filmová studia, mediální studia, kulturální
studia, televizní studia, sociologie, psychologie, historie, estetika, dějiny umění apod.).
Absolvent předkládaného DSP může pokračovat v rámci akademické kariéry zaujmutím pozice postdoca
v některé instituci, která pro ně zřizuje pracovní místa – nejedná se nicméně už o studijní program.
Součásti státní závěrečné zkoušky a jejich obsah
Státní závěrečná zkouška sestává z veřejné přednášky v délce minimálně 30 minut a z obhajoby disertační práce.
Disertační práce musí mít minimálně 120 normostran a splňovat všechna akademická kritéria co se týče
samostatnosti výzkumu, metodologie, akademické etiky, aktuálnosti a přínosnosti výzkumu.
Možná témata disertačních prací:
Zdroje a sémantika národních stereotypů české kinematografie od 50. let do současnosti
Dobrá praxe v rámci kariérní strategie českých filmových producentek v období po roce 1989
Nelineární střihové technologie a proměny filmového narativu po roce 2000
České filmové parodie z let normalizace
Státní strategie veřejné podpory české kinematografie v letech 1989-2020
Feministické aspekty tvorby Věry Chytilové
Nové modely distribuce filmových děl v prostředí globalizovaného TVOD
Prostorový zvuk a jeho vliv na recepci filmového díla
Režijní práce s neherci v současné artové kinematografii
Industry sekce na českých festivalech po roce 1990 a jejich vliv na vytváření profesního diskurzu
Další studijní povinnosti
Charakteristika odborné praxe
Předpokládaná uplatnitelnost absolventů (typické pracovní pozice)
Platnost akreditace
Studijní program platný od | Platnost studijního programu končí |
---|---|
28. 1. 2021 | 28. 1. 2031 |