Dějiny baletu 20. století 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DBXX2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsahem předmětu Dějiny baletu 20. století je seznámit studenty s nejdůležitějšími soubory, osobnostmi a choreografickými díly v uplynulém století. Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.
Cílem studia je získání širšího povědomí o vývoji baletu od konce 19. století, kdy dochází k umělecké stagnaci a pochopení přínosu osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvýznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.
Témata předmětu
- Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
- Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy: Třírohý klobouk (Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
- George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století (Apollo musagetes). Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet. Serge Lifar, jeho sólista a pokračovatel v neoklasické tvorbě v pařížské Opeře.
- Tvorba dalších nezávislých subjektů – Les ballets suédois a Jean Börlin, nástupnické soubory po Diaghilevově smrti – Ballet russe de Monte Carlo a jejich osud v době II. světové války.
- Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.
Výsledky učení
Posluchač absolvuje po úspěšném ústním výkladu o zkoušeném období dějin, kdy je důraz kladen na jeho znalosti zejména těch děl, která se stále znovu inscenují a tvoří základ kmenového repertoáru a na přehled tvůrců, kteří tvořili v období slohových proměn; student by měl být dále schopen pojmenovat charakteristické rysy těchto proměn.
Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Přehled dějin tance a baletu 1, 2
Literatura
Povinná literatura:
BRODSKÁ, Božena a Vladimír VAŠUT. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.
BRODSKÁ, Božena. Les Ballets Russes. V Praze: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-84-8.
BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
FOKIN, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966
FOKINE, Michel. Fokine: memoirs of a ballet master. [1st ed.]. Boston: Little, Brown, [1961].
JŮZL, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultury, díl II. SPN Praha, 1996
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry tance sub TK/390)
NIJINSKY, Romola. Nižinský. Praha: Sfinx - Bohumil Janda, 1936. 298 s.
VRCHLICKÝ, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885
Doporučená literatura:
BALANCHINE, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969
BEAUMONT, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn
1996
BUCKLE, Richard. Diaghilev. New York: Atheneum, 1984. xxiv, 616 s. ISBN 0-689-70664-2.
DOLLFUS, Ariane, Béjart : le démiurge, Paris, Arthaud, 2017, ISBN 978-2081390928.
Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken
Bielefeld 2004
LIFAR, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
MICHEL, Robert, Béjart si Dieu le veut, Bruxelles, Editions Racine, 2011, ISBN 978-2873867393,
MASSINE, Leonide. My life in ballet. New York: St. Martin's P., 1968.
MASSINE, Leonide. Massine on choreography: theory and exercises in composition. London: Faber, 1976. ISBN 0571093027.
TAPER, Bernard. Balanchine : a biography, revised and updated. New York: Collier Books, 1974.
TICHONOVA, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314#section-10
Hodnoticí metody a kritéria
ústní zkouška z obsahu předmětu v ZS i LS
Další požadavky: Docházka 80 %, aktivita ve výuce
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:15–15:45 | Helena KAZÁROVÁ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)