Úvod do taneční pedagogiky 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107UP2 zkouška 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ

Obsah

Předmět obsahuje úvod do teorie a praxe pedagogiky tance, zabývá se problematikou přístupu k žákům, pedagogického projevu, formuluje hlavní principy didaktiky tance, organizaci vyučovacích procesů a teorii taneční techniky. Součástí studia je rozbor pedagogických výstupů.

Cílem studia je získání teoretických znalostí vývoje taneční pedagogiky, přehledu o různých školách a systémech výuky. Pochopení základů motivace dětí pro určitou činnost, zvládnutí vytváření cvičení pro jednotlivé svalové skupiny, klouby a kompletní pohybový aparát na základní a mírně pokročilé úrovni odpovídající věku a vyspělosti dětí. Využívání základních pojmů – tvar, rytmus, dynamika pohybu a práce s těmito principy v praktické rovině. Osvojení si pojmu taneční hry, které jsou zdrojem pohybových, prostorových i hudebních zkušeností.

Předmět je propojen s Pedagogickým proseminářem a rozšiřuje přípravu studentů na rozbor a využití základních pojmů taneční pedagogiky.

Výuka je založena na zpracovávání zadaných úkolů, které se detailně opírají o způsob vedení taneční lekce v různých etapách studia tance (začátečníci, mírně pokročilí, pokročilí) a v různých vyučovacích systémech směřujících k osvojení si základů pedagogických přístupů ve výuce tance (střední odborné školy, soubory, soukromá studia, ZUŠ, zájmová umělecká činnost).

Výuku ve druhém semestru doplňuje intenzivní soustředění, během něhož bude ucelen obsah látky probírané v obou semestrech a zdůraznění okruhů, které jsou součástí státní závěrečné zkoušky.

Tematické okruhy:

Tematické okruhy výuky poskytují přehled didaktických postupů v kontextu s dějinami taneční pedagogiky, vznikem a rozvojem kánonu klasické, moderní, lidové taneční techniky a baletu:

1.utváření školy klasického tance evropské tradice a tance ve 20. století v kontextu prolínání mezinárodních stylů

2.typy a význam doplňovacích cvičení (kompenzační, relaxační, posilovací, protahovací, meditační atd.)

3.rytmika, základy taneční gymnastiky, taneční hry

4.verbální a názorné instrukce

5.organické spojení silových a tanečních cvičení (kondice a tanečnost)

6.hodnocení fyzických a tvůrčích dispozic

7.rozvoj pohybové paměti, motorické inteligence, stereotypních návyků

8.komunikační filozofie, strategie, pravidla předávání zkušeností a zvědavost k získávání nových zážitků a poznání, vcítění, odstup, přemýšlení, snění, tvorba

Výuka na bázi širokého záběru znalostí zvyšuje nároky na pedagogické vedení a také umožňuje rozvoj schopností tanečníků a jejich výkonů. Současně ovlivňuje inspiraci choreografů a tím celý vývoj tance.

Výsledky učení

Výsledky učení:

Po absolvování předmětu je student schopen srozumitelného a logického výkladu hlavních principů didaktiky tance, organizace vyučovacích procesů a teorie taneční techniky.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Pedagogický proseminář 2

Literatura

Povinná literatura:

BLASIS, Carlo. Základní pojednání o theorii a praxi tanečního umění. Praha: Athos, 1947. 63 stran.

JANEČEK, Václav. Úvod do taneční pedagogiky. Vyd. 1. Praha: NAMU, 2013. 91 s. ISBN 978-80-7331-267-1.

KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově: metodická příručka pro učitele tělesné výchovy na školách 1. a 2. cyklu. 3. vyd. Praha: SPN, 1983. Edice metodických příruček.

MEJOVÁ V., BAZAROVOVÁ N.: Abeceda klasického baletu, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.

VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. 3. vydání. Praha: Státní nakladatelství učebnic, 1951. 181 s.

Doporučená literatura:

AU, Susan. Ballet & modern dance. New York, N. Y.: Thames and Hudson, 1988. ISBN 0500202192.

COHAN, Selma Jeanne: Encyclopedie of Dance, New York: Oxford University Press, 1998, ISBN 9780195173697.

COPELAND, Roger: What is Dance?, New York: Oxford University Press, 1983.

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 0873229436.

KERSLEY, Leo a Janet SINCLAIR. A dictionary of ballet terms. 3d rev. [ed.]. London: A. & C. Black, 1977. ISBN 071361384X.

KOEGLER, Horst. The concise Oxford dictionary of ballet. 1. Publ. London: Oxford University Press, 1977. 8, 583 s. ISBN 0-19-311314-7.

ROYCE PETERSON, Anya: The Antropology of Dance, Bloomington: Indiana University Press, 1977.

SCHORER, Suki a Russell LEE. Suki Schorer on Balanchine technique. New York: Distributed by Random House, c1999. ISBN 0679450602.

STUART, Muriel, Lincoln KIRSTEIN a Carlus DYER. The classic ballet: basic technique and terminology. Gainesville: University Press of Florida, 1998. ISBN 0813016177.

WARREN, Gretchen Ward a Susan COOK. Classical ballet technique. Tampa: University of South Florida Press, c1989. ISBN 0813008956.

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní zkouška prokazující dosažené znalosti, schopnost vytvořit modelové části taneční lekce pro různé věkové kategorie žáků,

Další požadavky: docházka 80 %

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost H1041
černý sál

(Hartigovský palác)
VRBATOVÁ FRIČOVÁ M.
12:30–14:00
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:30–14:00 Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ černý sál
Hartigovský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů