Rozbor skladeb pro obor Zpěv 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108RSZ3 zápočet 5 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 107 až 132 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů, aby jim rozšířil získané znalosti z 1. ročníku a podrobněji je zasvětil do problematiky předmětu.

Studenti ve druhé polovině semestru pracují na analýze jedné skladby 20. a 21. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři.

Výsledky učení

Cílem předmětu je maximální vhled do hudebního textu v návaznosti na poznatky získané v prvním ročníku (Rozbor skladeb 1 - 108RSZ1 a Rozbor skladeb 2 - 108RSZ2). Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací. Propojení zhudebňovaného textu s užitým hudebním materiálem. U scénických děl vztah jevištní akce k užitému hudebnímu materiálu. Propojení s ostatními druhy umění, s filosofií.

Cílem studia je?

  1. rozšíření znalosti studentů z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem, instrumentace a struktury formou praktického rozboru
  2. poznání vybraných děl hudební literatury z analytického pohledu
  3. osvojení novodobých analytických postupů vhodných pro poznávání děl 20. a 21. století

Předpoklady a další požadavky

Předpokládá se znalost forem, harmonie a kontrapunktu na úrovni absolventů konzervatoře

Podmínkou zápisu na předmět 108RSZ3 je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět 108RSZ2

Úspěšná klasifikace předmětu 108RSZ3 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 108RSZ4

Literatura

HONS, Miloš: Hudební analýza, Togga, Praha 2011

HONS, Miloš: Hudba zvaná symfonie, Togga, Praha 2005

HŮLA, Zdeněk: Nauka o harmonii, SNKLU, Praha 1956

HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Editio Supraphon, Praha 1985.

JANEČEK, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.

JANEČEK, Karel: Melodika. SNKLHU, Praha 1956.

JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.

JANEČEK, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.

JANEČEK, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.

KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Panton, Praha 1976.

LOUDOVÁ, Ivana: Moderní notace a její interpretace, Nakladatelství AMU,Praha 1998.

Orchestrace jako proces, sborník studií Katedry skladby HAMU, Praha 2010

RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.

RYCHLÍK, Jan, Moderní Instrumentace, Panton Praha 1968

TICHÝ, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. HAMU, Praha 1996.

TICHÝ, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích, vypracování a prezentace semestrální práce, která se v prvním semestru přednese vystoupením studenta na semináři, ve druhém semestru se kromě vystoupení na semináři odevzdá rozbor i v písemné podobě.

Ve druhém semestru navíc studenti vykonávají zkoušku, která spočívá v prověření znalostí získaných v průběhu semináře na konkrétních analýzách a osvojení analytických metod. Její součástí je odevzdání a obhájení písemně zpracovaného rozboru za druhý semestr.

Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích a ze 40% z vyhodnocení písemné seminární práce.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů