Hudební teorie - systematika 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTS7 | zápočet | 14 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 332 až 402 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Teorie kompozičních metod 20. století
- Významné práce o kompozičních metodách 20. století
Metody deterministické
- Racionální metody organizace tónových výšek
- Racionální metody organizace hudebního času
- Racionální metody organizace témbru a dynamiky
Metody, počítající s faktorem náhody
- Aleatorika malá a velká
Hudebně teoretické aspekty tzv. momentové formy
Hudebně teoretické aspekty minimalismu
Hudebně teoretická problematika kompoziční práce s mikrointervaly
Výsledky učení
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity:
Znalostní a dovednostní požadavky, dané rozsahem a úrovní požadavků přijetí ke studiu oboru magisterského studijního programu, tj. odpovídající rozsahu a úrovni znalostí a dovedností, prokázaných v rámci úspěšného absolutoria bakalářského stupně.
Korekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - specializovaná problematika 7
Analýza hudebně teoretického textu 7
Seminář hudební teorie 7
Organologie 1
Hudební estetika 1
Seminář hudební estetiky 1
Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 7 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.
Literatura
Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt a. M. 1958.
Burghauser, Jarmil: Seriální harmonický princip. Nové cesty hudby, SHV, Praha 1964.
Čas v hudbě. Sborník ze semináře hudebně vědecké oblasti SČSKU, věnovaného otázkám hudebního rytmu. Praha 1983 (?).
Fokker, Adriaan D.: Neue Musik mit 31 Tönen. Düsseldorf 1966
Hába, Alois.: Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. Kistner u Siegel, Leipzig 1927
Herzog, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. Nové cesty hudby, SHV, Praha 1964.
Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. Supraphon, Praha 1974.
Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.
Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU. Brno 1989.
Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. In: Hudební věda č. 3, Praha 1969
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.
Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 197O.
Piňos, Alois - Herzog, Eduard - Jan, Jiří: Vyvážené intervalové řady. Nové cesty hudby II., Supraphon Praha-Bratislava 197O.
Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971.
Pukl, Oldřich: Poznámky k problematice a koncepci momentové formy. In: Sborník referátů z HT semináře „K systematice tektonických struktur a hudebních forem“. SČSKU, Praha 1982.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha 1998.
Rut, Josef: Dvanáctitónová tonální teorie. Panton, Praha 1969.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002
Tichý, Vladimír: Harmonic Field. In: Musicologica Olomucensia III. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1997.
Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997
Aspekte der Neuen Musik. Kassel, Bärenreiter 1968.
Eimert, Herbert: Grundlagen der musikalischen Reihentechnik. Bücherrheie. Wien 1964.
Eimert, Herbert: Lehrbuch der Zwölftechnik. Wiesbaden 1954.
Gieseler, W.: Komposition im 2O. Jahrhundert. Celle, Moeck Verlag 1975.
Hába, Alois.: Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. Kistner u Siegel, Leipzig 1927
Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 194O. (New expanded edition)
Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog, Supraphon, Praha-Bratislava 1967.
Messiaen, Olivier: Technik meiner musikalischen Sprache (Translated from the French).
Notation Neuer Musik. Mainz, Schotts Söhne 1965.
Schaeffer, Pierre: Traité des objects musicaux. Paris 1966
Schaeffer, Pierre: Konkrétní hudba. Praha 1971
Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich, Wien 196O.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování a prezentace seminární práce k zadanému tématu přednášky
aktivity na přednáškách a seminářích
vypracování a prezentace semestrální práce
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven