Dramaturgie prostoru 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203DPR1 | zkouška | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Ve chvíli, kdy se objevilo postdramatické divadlo, dostal prostor nový význam, stal se
rovnocenným dramaturgickým prvkem. Někdy se dokonce stává jeho předmětem a tématem či obsahem, ale také (nebo) samotným dramaturgickým scénářem, například v inscenaci, kde publikum prochází několika prostory za sebou. Prostor je víc než jen místo, kde se příběh odehrává, nebo „nádoba“ na to, co se děje. Hraje sám o sobě.
Předmět Dramaturgie prostoru zkoumá prvky hmotné a nehmotné scénografie (světlo, zvuk, projekce) ve vzájemné interakci v prostoru a jejich významovou rovinu v kontextu scénického díla. Výuku střídavě vedou pedagogové scénografie a dalších profilových předmětů programu, ale kurz počítá i s intervencemi pedagogů režie a dramaturgie. Jednotliví pedagogové prozkoumávají tyto prvky z perspektivy své profese.
Věnuje se především scénickému prostoru, který je specifický častým oddělením hlediště a jeviště, ale dotýká se i témat instalace, site-specific a dalších hraničních forem. Jedním z důležitých témat kurzu je proměna prostoru v čase, nástroj, který je společný pro současné scénické a výtvarné umění. Dramaturgie prostoru zkoumá prostředí, do kterého divák vstupuje, vytváření situací a určování jejich vývoje. Jejími prostředky jsou hmotné prvky, světlo, zvuk i fyzický vztah pozorovatele a pozorovaného.
Výuka probíhá seminární formou a její důležitou částí je analýza existujících prostředí a situací. Každý pedagog si vybírá konkrétní dílo nebo prostor, který bude se studenty v rámci svého semináře analyzovat.
Výuka v zimním semestru nabízí teoretický rámec pro praktický kurz Od textu k realizaci, v rámci něhož mezioborové týmy studentů pracují na konkrétním projektu.
Kurz bude vypsán jako volitelný také pro studenty/ky jiných magisterských programů na DAMU
Výsledky učení
Student/ka si osvojí schopnost přemýšlet o užití technických nástrojů v souladu s dramaturgickou koncepcí projektu.
Student/ka dokáže analyzovat různé typy uměleckých děl v kontextu specifických prostorů
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Literatura týkající se zadaných úkolů, zejména v oblasti scénografie činohry, opery, hudebního divadla, pohybového divadla, alternativního a loutkového divadla a výstavních instalací.
Povinná literatura:
Aronson, Arnold (ed.): The Routledge Companion to Scenography. Routledge, 2020, 602 s. ISBN 978-0367509637
Barbieri, Donatella. Costume in Performance: Materiality, Culture, and the Body. Bloomsbury, 2017, 264 s. 9781474236881
Hann, Rachel: Beyond Scenography. Routledge, 2019, 155 s. ISBN 9781138785069
Hannah, Dorita and Harsløf Olav: Performance Design. Museum Tusculanum Press, 2008, 336 s. ISBN 9788763507844
McKinney, Joslin and Phillip Butterworth: The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge University Press, 2015, 238 s.
McKinney, Joslin and Scott Palmer: Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design. Methuen/Bloomsbury, 2017.
Wiens, Birgit E. Contemporary Scenography: Practices in German Theatre, Arts and Design. Methuen/Bloomsbury, 2019.
Brockett Oscar Gross et al. Making the Scene : A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States. 2nd printing ed. Tobin Theatre Arts Fund 2012.
Jones Robert Edmond. The Dramatic Imagination : Reflections and Speculations on the Art of the Theatre. Routledge 2004.
Adler Phoebe. Behind the Scenes Contemporary Set Design. Black Dog Pub 2012.
Taylor Clifton. Color & Light : Navigating Color Mixing in the Midst of an Led Revolution a Handbook for Lighting Designers. Quite Specific Media a Division of Silman-James Press 2019.
Hann Rachel. Beyond Scenography. Routledge Is an Imprint of the Taylor & Francis Group 2019.
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
Klíma, Miloslav: Petr Matásek – prostor, hmota, divadlo, AMU 2013,197 s. ISBN 978-80-7331-272-5
Klíma, Miloslav: O dramaturgii Pražská scéna 2016, 240 stran
Ljubková, Marta: Dramaturgie přítomnosti 1, studijní opora, AMU 2020, 34 stran
Lotker, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
Doporučená literatura:
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
Česká divadelní fotografie, edice IDU od roku 2020
KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou připuštění ke zkoušce je docházka do výuky nejméně 80 %
Zkouška z předmětu má podobu písemné seminární práce, jejíž předmětem je analýza konkrétního uměleckého díla v prostoru v rozsahu minimálně 3 normostrany psaného textu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje