Dějiny scénografie 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSD3 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších scénografických prací 2. poloviny 20. století se zvláštním zřetelem na české (československé) scénografy. Charakteristika práce, využití nových technologií (zvláště projekce a osvětlení): Zbyněk Kolář, Vladimír Nývlt, Josef Svoboda, Oldřich Šimáček, Josef Ciller, Květoslav Bubeník, Libor Fára, Alena Hoblová, Karel Vaca, Ladislav Vychodil, Luboš Hrůza, Jan Vančura
Akční scénografie: Jan Dušek, Jaroslav Malina, Miroslav Melena, Jana Zbořilová, Otakar Schindler, Marta Rozskopfová
S těmito tématy souvisí semináře:
1.Čím je typická „akční scénografie“, jaké jsou její formální a významové znaky, spolupráce scénografa a režiséra, specifičnost využití této formy scénografie. Principy Arte Povera.
2.Co znamená tzv.„ postmoderní scénografie“, jaké využívá principy, jak nakládá se stylovostí a kam směřuje
3.Bienále Sao Paolo 1959 – 65 (úspěchy československých scénografů)
4.Pražského quadriennale 1967-2019 (semináře nad katalogy PQ a reflexe jednotlivých ročníků)
Výsledky učení
Studenti ovládají specifika historie a teorie československé poválečné scénografie, její nejvýznamnější etapy a nejvýraznější osobnosti. Chápou metody, které byly využívány při utváření scénického prostoru velkých divadel a tzv. akční scénografie 2. poloviny 20. století. Poznávají metody poválečné scénografie, mohou formulovat specifika a umějí odlišovat využívání jednotlivých scénických metod, materiálů, prostředků, způsobů osvětlení, interakce scény a herecké akce atd. Dovedou rozpoznat, jak byly využity ve prospěch interpretace dramatického textu. Chápou problematiku výstav zabývajících se oborem scénografie a kostýmní tvorby.
Předpoklady a další požadavky
Cyklus přednášek 203DS1, 2
Literatura
Monografie jednotlivých umělců, dokumentace z archívů divadel, návrhy scén a kostýmů ze sbírky divadelního odd. Národního muzea a Institutu umění – Divadelního ústavu. Zároveň jde o studium teoretických studií scénografů, jejichž texty jsou rozebírány během seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)