Dějiny scénografie 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203DSD3 zápočet 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších scénografických prací 2. poloviny 20. století se zvláštním zřetelem na české (československé) scénografy. Charakteristika práce, využití nových technologií (zvláště projekce a osvětlení): Zbyněk Kolář, Vladimír Nývlt, Josef Svoboda, Oldřich Šimáček, Josef Ciller, Květoslav Bubeník, Libor Fára, Alena Hoblová, Karel Vaca, Ladislav Vychodil, Luboš Hrůza, Jan Vančura

Akční scénografie: Jan Dušek, Jaroslav Malina, Miroslav Melena, Jana Zbořilová, Otakar Schindler, Marta Rozskopfová

S těmito tématy souvisí semináře:

1.Čím je typická „akční scénografie“, jaké jsou její formální a významové znaky, spolupráce scénografa a režiséra, specifičnost využití této formy scénografie. Principy Arte Povera.

2.Co znamená tzv.„ postmoderní scénografie“, jaké využívá principy, jak nakládá se stylovostí a kam směřuje

3.Bienále Sao Paolo 1959 – 65 (úspěchy československých scénografů)

4.Pražského quadriennale 1967-2019 (semináře nad katalogy PQ a reflexe jednotlivých ročníků)

Výsledky učení

Studenti ovládají specifika historie a teorie československé poválečné scénografie, její nejvýznamnější etapy a nejvýraznější osobnosti. Chápou metody, které byly využívány při utváření scénického prostoru velkých divadel a tzv. akční scénografie 2. poloviny 20. století. Poznávají metody poválečné scénografie, mohou formulovat specifika a umějí odlišovat využívání jednotlivých scénických metod, materiálů, prostředků, způsobů osvětlení, interakce scény a herecké akce atd. Dovedou rozpoznat, jak byly využity ve prospěch interpretace dramatického textu. Chápou problematiku výstav zabývajících se oborem scénografie a kostýmní tvorby.

Předpoklady a další požadavky

Cyklus přednášek 203DS1, 2

Literatura

Monografie jednotlivých umělců, dokumentace z archívů divadel, návrhy scén a kostýmů ze sbírky divadelního odd. Národního muzea a Institutu umění – Divadelního ústavu. Zároveň jde o studium teoretických studií scénografů, jejichž texty jsou rozebírány během seminářů.

Hodnoticí metody a kritéria

75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu).

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů