Dramatická výchova ve formálním vzdělávání
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVFVP | zápočet | 1 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem studia kurzu je prohloubit studentovu oborovou orientaci v kontextech formálního vzdělávání. Studenti provedou hlubokou analýzu základních českých kurikulárních dokumentů a alespoň jednoho zvoleného zahraničního kurikula. Seznámí se s některými ŠVP škol, které integrovaly dramatickou výchovu do svých kurikul. Posoudí možnosti realizace různých typů dramatické výchovy v institucích formálního vzdělávání, analyzují alespoň tři publikované programy.
Témata:
- Dramatická výchova ve formálním vzdělávání – možnosti vs. realita. Analýza základních kurikulárních dokumentů.
- Zahraniční souvislosti – analýza zahraničních kurikul a mezinárodních dokumentů k uměleckému vzdělávání.
- Analýza vybraných ŠVP.
- Projekty dramatické výchovy – analýza a inspirace.
Výsledky učení
Student:
- argumentačně obhájí potřebnost dramatické výchovy ve formálním vzdělávání; ve své argumentaci využívá i odkazy na zahraniční zkušenosti a prokazuje hluboký vhled do reality praxe oboru v institucích formálního vzdělávání,
- navrhne vlastní koncepci realizace oboru na zvoleném typu školy.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Úspěšná klasifikace předmětu 205DVFVP je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 205DVVPP
Literatura
Povinná literatura:
- RVP jednotlivých typů škol
- zahraniční kurikulární dokumenty
- CISOVSKÁ, Hana et al. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7368-879-0.
- MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 187 s. ISBN 978-80-262-0374-2.
- MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.
- MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga a RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.
- SVOBODOVÁ, Eva a ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 167 s. ISBN 978-80-262-0020-8.
Doporučená literatura:
- DEMJANČUKOVÁ, Dagmar a STARK, Stanislav. Proměny paradigmatu výchovy. První vydání. Praha: Epocha, 2017. 373 stran. Erudica; svazek 29. ISBN 978-80-7557-100-7.
- PRÁŠILOVÁ, Michaela a ŠMELOVÁ, Eva. Kurikulum a jeho tvorba II: studijní texty pro distanční vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 75 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-2607-5.
- SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-942-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě písemná analýzy zahraničního kurikulárního dokumentu a návrhu vlastní koncepce realizace oboru ve škole.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinně volitelné předměty)